Hade snickare att bygga förstuga till min fina fäbodstuga . Det var en snickare härifrån Dalarna med egen firma och jag kände stort förtroende. Hans familj är i såg-branchen kan man säga.
Han frågade om han fick såga av knutarna och jag trodde att han menade till nödvändigt till bygget. Något som borde göras.
Hursomhelst.
Han sågade av alla knutarna på förstukvisten utan anledning. Antagligen för att det skulle bli någon "plats"
Jag är jätteledsen för det och vi spikade för en stor planka.
Frågade en kunnig som sa att det inte var bra för väggens stabilitet. Han sa att jag ska förstärka den med långa spikar skruvar.
Jag skulle vilja både förstärka och laga det på bästa sätt. T.ex sätta dit påbyggda knutar.
Snälla säg att det går. Hälsningar från Elisabeth
 
Det finns inget annat fullgott sätt att reparera det än att byta timret eller att plocka ned timran och sätta upp den igen med någon sorts dymling till exempel av 12mm rundjärn inborrad uppifrån mitt i knuten. Antingen det ena eller det andra.
Att "förstärka" med långa spikar eller skruvar brukar inte fungera. Rent självbedrägeri.

Jag känner bara till två nödlösningar som verkar fungera för att hålla ihop avsågade utknutar utan att plocka ned timran.
1. Man kan bulta fast en stolpe till exempel 6x6 tum i innerhörnet. Bultarna är genomgående i båda väggarna och sitter i avlånga hål i stolpen så att timran kan sättna utan att hänga upp sig på stolpen och bultarna. Om man bultar i till exempel var tredje eller vart fjärde stockvarv så räcker det.
2. Man kan bocka till extrakraftiga plåtvinklar av flatjärn. Till exempel 8x60 mm flatjärn. Om man tar bitarna en meter långa och bockar på mitten når det ju en halvmeter in på var vägg och det räcker för att de skall gå förbi knuten och in på helt timmer där man kan spika fast dem med fyratumsspik. Med en sådan vinkel på vart tredje eller vart fjärde stockvarv brukar det sitta ihop.

Rent ut sagt borde den där "snickaren" få stryk.
 
Efter den föreslagna lösningen så finns det ju "lösknutar" att sätta dit. Men klart måste likna det som är idag. Kanske fråga Forsgrens timmerhus om de kan hjälpa dig.
Trist det blev ett så stort missförstånd.
 
  • Gilla
Matteslisbeth
  • Laddar…
Jag stod inför samma dilemma då jag införskaffade en stuga med avsågade knutar. Jag gick vidare med lösningen som heimlaga förslog som alternativ 2, men jag körde på alla knutar. Efter detta så reglade jag ut 95, satte vindväv och luftläkt för att avsluta med panel. Än så länge håller det ihop och jag har varit noga med att inspektera timringen från insidan över tid.

Stuga med röd panel och metallbeslag på avsågade knutar, med regelverk bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte kalla det missförstånd utan ren oförfalskad inkompetens.
Synd bara att det blev ett missförstånd så du inte upptäckte inkompetensen i tid.
 
  • Gilla
Matteslisbeth och 2 till
  • Laddar…
Först vill jag bara säga att jag beklagar. Sen vill jag bara skjuta i öppet mål med ett skämt som inte på något sätt ska förringa skadans allvar, utan bara som en liten glimt i mörkret.

Hans familj är i såg-branchen kan man säga.
Detta var ju väldigt tydligt. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Matteslisbeth och 1 till
  • Laddar…
Du borde nog få han som gjorde det här att hjälpa till att bekosta någon form av åtgärd. Även om du sagt ja borde han veta vad han gör, om du inte speciellt bett om det och han har avrått men du framhärdat.
 
  • Gilla
Matteslisbeth och 1 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Först vill jag bara säga att jag beklagar. Sen vill jag bara skjuta i öppet mål med ett skämt som inte på något sätt ska förringa skadans allvar, utan bara som en liten glimt i mörkret.

Detta var ju väldigt tydligt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.