Vi har en liten altan i vår marklägenhet som blir en riktig vindtunnel.
Vi hade behövt lösa det på någon sätt och funderade över om det finns någon ickepermanent lösning. (Bla för att min fru gillar att sola ansiktet i gattet på sommaren (då vill hon få in UV:t ).

Vi vill gärna ha det genomskinligt så det inte tar så mycket ljus eller utsikt.

Jag funderade på något som motsvarar en hiss/rullgardin i plast men vet inte hur jag skulle lösa det. Hittar liksom inga produkter eller mekanismer som känns som de lämpar sig för utomhusbruk och plast som går att rulla upp då.
.
Såg denna som visserligen har mörka kanter men som är något i stilen jag tänker mig. Finns att köpa i.. Australien :) Marquee PVC Outdoor Cafe Blind - 3000mm x 2400mm Clear | Bunnings Warehouse

Hur skall man göra, finns det någon bra färdig variant eller några andra smarta lösningar som jag borde fundera på?

Mvh
/ Magnus
 
  • Altan med måttmarkeringar 0,97m och 1,67m som visar på en möjlig vindskyddslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liner skrev:
Vi har en liten altan i vår marklägenhet som blir en riktig vindtunnel.
Vi hade behövt lösa det på någon sätt och funderade över om det finns någon ickepermanent lösning. (Bla för att min fru gillar att sola ansiktet i gattet på sommaren (då vill hon få in UV:t ).

Vi vill gärna ha det genomskinligt så det inte tar så mycket ljus eller utsikt.

Jag funderade på något som motsvarar en hiss/rullgardin i plast men vet inte hur jag skulle lösa det. Hittar liksom inga produkter eller mekanismer som känns som de lämpar sig för utomhusbruk och plast som går att rulla upp då.
.
Såg denna som visserligen har mörka kanter men som är något i stilen jag tänker mig. Finns att köpa i.. Australien :) Marquee PVC Outdoor Cafe Blind - 3000mm x 2400mm Clear | Bunnings Warehouse

Hur skall man göra, finns det någon bra färdig variant eller några andra smarta lösningar som jag borde fundera på?

Mvh
/ Magnus
Hej, de som gör markiser kan göra vertikalmarkis med 'ruta' i plast, vet ej om hela markisen går att göra genomskinlig utan ram. Värt kolla? Skriv gärna hur det går.
 
Monica_E1 Monica_E1 skrev:
Hej, de som gör markiser kan göra vertikalmarkis med 'ruta' i plast, vet ej om hela markisen går att göra genomskinlig utan ram. Värt kolla? Skriv gärna hur det går.
Tack för förslaget Monica, skall kolla upp det.
Mvh / Magnus
 
A
Glasräcke som är höj- och sänkbart?
Glasräcke runt en träaltan vid ett hus, möjligt att diskutera höj- och sänkbar konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Liner skrev:
Vi har en liten altan i vår marklägenhet som blir en riktig vindtunnel.
Vi hade behövt lösa det på någon sätt och funderade över om det finns någon ickepermanent lösning. (Bla för att min fru gillar att sola ansiktet i gattet på sommaren (då vill hon få in UV:t ).

Vi vill gärna ha det genomskinligt så det inte tar så mycket ljus eller utsikt.

Jag funderade på något som motsvarar en hiss/rullgardin i plast men vet inte hur jag skulle lösa det. Hittar liksom inga produkter eller mekanismer som känns som de lämpar sig för utomhusbruk och plast som går att rulla upp då.
.
Såg denna som visserligen har mörka kanter men som är något i stilen jag tänker mig. Finns att köpa i.. Australien :) Marquee PVC Outdoor Cafe Blind - 3000mm x 2400mm Clear | Bunnings Warehouse

Hur skall man göra, finns det någon bra färdig variant eller några andra smarta lösningar som jag borde fundera på?

Mvh
/ Magnus
En till https://presenningsfabriken.com/ovrigt/vindskydd
 
A Alfons3301 skrev:
Glasräcke som är höj- och sänkbart?
[bild]
Tack för idén. Jag har en kombination av utmaningar med profilen på väggen och att föreningen inte vill jag skall lägga till mer glas men det är en bra lösning som säkert hjälper någon annan när de hittar hit. :)
 
Monica_E1 Monica_E1 skrev:
Hittade de här som liknar din länk:

[länk]


[länk]

Om du kollar priser där så får du gärna skriva här ungefär vad de ligger på, skulle nog kunna ha användning för sån också beroende på pris :)

Det gör jag, har mailat dem och frågat om de går att använda i mitt fall och i så fall pris. Tack.
/ Magnus
 
L Liner skrev:
Tack för förslaget Monica, skall kolla upp det.
Mvh / Magnus
De flesta har föreslagit "nät markis" nedrullningsbar. ca 7500 ink montering etc som takpris innan de varit och tittat. Kan sjunka lite under lågsäsong.
 
L Liner skrev:
De flesta har föreslagit "nät markis" nedrullningsbar. ca 7500 ink montering etc som takpris innan de varit och tittat. Kan sjunka lite under lågsäsong.
Köpte sån förra året, gillar den inte. Inte alls så genomskinlig som säljaren sa. Känns instängt, som att sitta bakom ett vitt skynke.
 
Monica_E1 Monica_E1 skrev:
Köpte sån förra året, gillar den inte. Inte alls så genomskinlig som säljaren sa. Känns instängt, som att sitta bakom ett vitt skynke.
Ah vad tråkigt. En sak jag hörde som någon annan kanske kan bekräfta att de är "mer" genomskinliga ju mörkare det är. Tänker mig att det beror på kontrasten. Kanske kan kolla det och ev bara byta tyg om det går och gör skillnad. Men hur mycket blåst tog den? Det är centralt för mig.

Mvh Magnus
 
L Liner skrev:
Det gör jag, har mailat dem och frågat om de går att använda i mitt fall och i så fall pris. Tack.
/ Magnus
Nej de behöver skenor på båda sidor och det kan inte jag ha. just denna leverantören gör dessutom bara arbete i större lösningar ex för restauranger.
 
L Liner skrev:
Ah vad tråkigt. En sak jag hörde som någon annan kanske kan bekräfta att de är "mer" genomskinliga ju mörkare det är. Tänker mig att det beror på kontrasten. Kanske kan kolla det och ev bara byta tyg om det går och gör skillnad. Men hur mycket blåst tog den? Det är centralt för mig.

Mvh Magnus
Funkar väldigt bra mot blåsten. Köpte vit, möjligt att det är så.
 
Monica_E1 Monica_E1 skrev:
Funkar väldigt bra mot blåsten. Köpte vit, möjligt att det är så.
Hej!
Funderar på liknande lösning.
Har du köpt och isåfall från vem?
Hur upplevs det… har sett många bilder på nätet där det ser ut som ”glas”
Hälsningar Lena
 
  • Transparenta Ziptrak-markiser på en veranda med trägolv som skydd mot väder och vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Transparenta PVC-markiser monterade på en uteplats med synlig uteservering och möbler bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte mina vita från markisföretag. De där genomskinliga ser trevligare ut. Vet ej hur bra de är, känner ingen som har såna. Låt höra om du köper.
 
  • Gilla
Lena Helsingborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.