Hej!

Oavsett vilket märke man köper så tycker jag definitivt att det är värt att satsa på ett par riktigt bra knivar till köket. Det är värt pengarna. Det blir ju både enklare och roligare att laga mat.

/pinebar
 
minigris skrev:
Jag har tänkt att byta ut mina knivar mot modellen "bättre", men attans vad dyrt! Kollade på Global idag... är det värt pengarna? Eller har ni ngt annat märke att rekommendera? Tacksam för svar!
Jag anser att Globalknivarna är klart överskattade. Jag har själv 4 stycken och i ärlighetens namn köpte jag dem mest för att de såg coola ut.

Tycker inte att de håller skärpan speciellt mycket bättre än annan kniv av god kvalitet och dessutom kostar det mer när man lämnar in dem för slipning, i vart fall på Muhrens i GBG.

Jag hade inte köpt Global idag.
 
Klart att du ska ha bra knivar. Hela köksarbetet blir roligare. Tänk dock på följande saker (vissa har reda sagts):
- Alla knivar måste vässas och efter en tid även slipas. Det spelar ingen roll hur dyra knivar du köper de måste vässas o slipas.
- Köp ett keramikbrynje, inte metallbrynje, för att vässa dina knivar, det blir bättre. Jag vet inte varför men för mig är det ett faktum.
- Köp en kniv som är stabil, inte sladdrig. Sladdriga knivar har en tendens att styra sin egen väg genom det du skär, medans stabila knivar ofta går dit du styr dem. Detta tycker jag är den stora skillnaden mellan dyra o billiga knivar. Naturligtvis finns det knivar som ska vara lite sladdriga, jag menar inte dem.
- Lagra dina knivar i ett block eller magnetlist eller liknande. Att lagra dem i en låda är knivmord ;)
- Köp knivar i bra stål, de håller då bättre

Själv har jag lite olika knivar, men en kniv utmärker sig. En proffs Global kniv som är köpt i Japan. Den har silvriga prickar istället för de svarta på handtaget. Den är outstanding på många vis. Har dock aldrig sätt modellen i Sverige.
 
Lite ot men ett tips från coachen. Baksidan av en porslinsmugg funkar bra att grada av kniven mot mellan slipningarna.
 
Hur gör ni när ni slipar era knivar? gör ni det själva eller lämna ni in dom? har min global som måste slipas dom är så slöa nu. har haft dom i 8 år och aldrig slipat dom bara avänt stål. så dom måste slipas riktigt
 
Jag lämnar in dem, kostar 20 kr/kniv.
 
lastkaj skrev:
Jag lämnar in dem, kostar 20 kr/kniv.
vad är det för ställe. har ju inte sett nån knivslipa handel i stan :)
 
Bra knivar måste skötas.
Ju bättre stål i kniven = ju vassare kan den bli. Å andra sidan, ju fortare tappar den skärpan.

Är man inte specialintresserad av knivar och knivslipning är det bästa sannolikt att köpa Ica eller Ikeas knivar och byta dem mot nya en gång/år. Stålet i dessa knivar är oftast av en segare sort, som iofs inte kan slipas lika vasst, men som å andra sidan håller en hyffsad skärpa bortåt ett år.

En kul detalj är när vi hade Japaner på besök för ett antal år sedan. De handlade med sig stora mängder (ca 10/pers) Frost knivar hem, eftersom de var kända, exklusiva och dyra i Japan. Något år senare var jag i Japan och kom hem med ett tiotal Global knivar, som är kända, exklusiva och dyra här hemma.

I Japan har Global knivarna ganska dålig status, förutom Global-pro (som inte säljs i Sverige). Tyvärr är Global-pro inte alls lika snygga :(

/ Fredrik
 
Ett bra knivvässartips: Vill ni ha knivarna proffsslipade så titta in på er lokala gymnasieskola om de har ett livsmedelsprogram! De slipar säkert gärna knivarna åt er!
 
Önskade mig Globalknivar för ett par jular sen (önska kan man ju alltid...)

Fick ett set OBH-knivar istället. Jaha tänkte jag, i alla fall bättre än de dåliga jag hade innan. Provade dem och blev väldigt glatt överraskad. Håller skärpan bra och greppet är suveränt.

Fast de är ju långt ifrån så snygga som Global...
 
Har några AndersPetter knivar.
Har funkat bra i många år med skärpstål.
Men det har blivit hack i dom efter några år
med diskmaskin.
Köpte diamantbryne med grov/fin sida.
Slipade bort det grövsta och jämnade av
med den fina diamant sidan.
Sen skickade jag på dom med ett japanskt vatten bryne.
1000/6000 korn . Ojoj det blev vasst. ;)
Och det är lättare att få till skärpa med diamant bryne
och vattensten än med skärpe stålet.
Lite svårare teknik.

Mvh Putte
 
RobertC skrev:
vad är det för ställe. har ju inte sett nån knivslipa handel i stan :)
Jag gör det på en restaurnag där jag brukar äta lunch. Dock tror jag att Mrminit kan göra det också.
 
ByggPutte skrev:
Men det har blivit hack i dom efter några år
med diskmaskin.

Mvh Putte
Ahhhhh - diskmaskin. Jag diskar alltid knivarna för hand.
 
knivar i diskmaskin...... inte bra inte bra!!
handdisk och torkning direkt är att rekomendera.

Kör med Victorinox i lilla kockkniven, skalknivarna, laxkniven
sen har jag 2 sanelli, grönt handtag. bra tyngd.

Slipar med hjälp av denna
Clas Ohlson - Verktygsslipar Slipa & polera Verktyg & Maskiner handla beställ postorder
längs ner multisharp. vi använde den på krogen istället för att skicka dem på slipning. OCh det funkade ju kanon, så den hemma plus ett diamant och ett stålbryne håller mina knivar skarpa som rakblad.

men ett par ordentliga japanska ligger på önskelistan
 
Anders Petter... Läste någonstans en kommentar om att det namnet hamnar på första bästa lågprisprodukt från Kina och det är ungefär det intrycket jag fått efter att olyckligtvis köpt ett par produkter från AP.

Jag tycker att AP-konceptet verkar vara en affärsidé som bygger på att verka vara ett anrikt och förtroendeingivande produktnamn och sedan sälja skräp till överpris. Oh well...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.