Om jordvärme skall nyttjas för tillluft.
Vad bör man tänka på?
Finns risk för att man skapar en miljö för småkryp att frodas i ett sådan rör?
Hur långt räcker ett 110mm (avloppsrör - ganska billiga) som ventilationsrör?
Om röret har en "positiv" lutning - kommer självdrag att bildas?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Om jordvärme skall nyttjas för tillluft.
Vad bör man tänka på?
Finns risk för att man skapar en miljö för småkryp att frodas i ett sådan rör?
Hur långt räcker ett 110mm (avloppsrör - ganska billiga) som ventilationsrör?
Om röret har en "positiv" lutning - kommer självdrag att bildas?
Hej, om röret är tät i skarvar och inloppet skyddat med insektsnät plus musnät i metall så håller man nog borta insekter o annat. Angående dimensionen så skulle nog motsvarande 160mm räcka för en villa, kan då genomföras med mindre dim men då fler rör. Luftem behöver också hjälp med en reglerbar fläkt. Lite orolig för vilken lukt som dessa plaströr ger ifrån sig. Skulle själv kika på nån värmeväxlarlösning med cirk vätska i slang som ligger i mark till kylare/värmare för kanalfläkt
 
  • Gilla
Per-Inge B och 2 till
  • Laddar…
A
Jag tror du måste hålla isär olika saker:

1. På vintern pratas det om frostfritt djup, det betyder att du på vintern får räkna med att det är kallt långt ner i marken. Ja, varmare än ute men ändå kallt.

2. Värmeledningsförmågan från omgivande mark, till rör och in till luften på insidan är inte stor. Plast leder värme mycket sämre än metall. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värmeledningsförmåga. Det betyder att luften som tas utomhus kommer antagligen bara att värmas upp minimalt innan den är inne i bostaden.



Så om du vill utnyttja markvärme är håbbes förslag med slang och växlare något som skulle ge en märkbar skillnad. Antagligen är det billigare att köpa ett litet FTX aggregat än att bygga ihop markvärmesystem för ventilation själv
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Ett problem som uppstått är att under vissa delar av året när uteluften håller hög relativ fukthalt så fälls vatten ut på ytan i det kalla röret i marken. En ständigt fuktig yta är en perfekt växtplats för t. ex. mögelsvampar som kanske inte går så bra ihop med tanken på frisk luft….
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Gillar era invändningar och reflektioner.

Några förutsättningar jag inte nämnt är att marken innehåller väldigt mycket vatten och består endast av silt (på gräns till lera). (ett märkligt material)
Läggs röret(slangen?) på djupet (2-2,5m) - vilket är en förutsättning - kommer röret ligga i grundvattnet delar av året.

Det finns egentligen två mål.
1) Planerar att bygga ett rum nästan helt under mark på (2x4m).
För att hålla konstant låg temperatur i det rummet tänkte jag lägga (avloppsrör?)
under ett utrymme bredvid (ca 8x4m) under 250mm isolering - där kommer det att vara blött / fuktigt större delen av året.
Inlopp och utlopp av röret skulle gå till samma lilla utrymme.
Att jag funderar över luft och inte slang, är att slang är svår att böja.
Men tittar kanske på fel slang? - Den kanske inte behöver vara så grov?
Ventilation till detta lilla rum sker på annat sätt.
Kanske genom ett rör? :) (10-15 m) och ut i luften.
Det luftintaget kanske ska sitta lågt i rummet (alla fall lutande) så inte kondensvatten kan samlas?
Har funderat om en "billig FTX" skulle tillföra något i detta utrymme - eller bara dra ström.
Vintertid förstår jag hur det fungerar (värmen behålls) - men på sommaren - får den en omvänd effekt eller värms rummet mer av FTX aggregatet?

2) Eftersom vår uppvärmning är ved, skulle det bli bättre verkningsgrad om tilluften inte var så kall (vintertid.)
Förutsättningar att värma tilluften. Håller på med ett dränerings projekt. Tills i dag finns en fungerande dränering runt ca. 1/3del av huset. Nu pumpas ca 1000l vatten / dygn, någon / några veckor till från dräneringsbrunnen. Planerar att gräva ett avlopp från dräneringen - kanske 70m?
I den graven går det att lägga ned något "spännande" - slang? / rör?
Skulle det fungera att ta luften till pannan / huset i denna grav?
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
Intressanta tankar.
Jag såg en film på Youtube för en tid sedan där man i Nebraska värmde ett växthus på detta sätt.

Tydligen har de 11 grader Celsius i marken där. Läste nu att grundvattnet är 11 grader även i Skåne. Och 7 grader i mellersta Sverige.
Så lite varmare bör det ju bli till pannan.
Om du har ett spjäll för att stänga när du inte eldar så borde ju inte mögel spela någon roll, då det väl brinner upp i så fall och vädras ut i skorstenen?

Kan kanske vara smart att lägga den en bit ifrån dräneringen eller med isolering emellan så inte uteluften fryser dräneringen? Kanske längre ifrån precis vid inventilen och sedan närmare och närmare för att nyttja värmen om det rinner dräneringsvatten hela året?
Jag skulle nog även lägga en kabel med tempsensorer bredvid röret. Mest för att det vore kul att ha koll på :)
 
Tack för tipset! Intressant.
Frostfritt räknas alltid utifrån skottade ytor. (På vår ort räknas frostfritt - djupare än 2,1m)
Men eftersom de flesta ytor inte skottas lika mycket, kommer aldrig frosten ned till dessa djup där röret kommer att dras. Senaste två åren kom snön innan marken hade frusit, det medförde att det bara blev tjäle där vägar och gångar skottats.

Utrymmet som ska hållas kallt kanske är bättre att kyla med rör och vatten. (än luft)

(Men pannan behöver dock god tillgång av luft)
 
  • Gilla
Trew
  • Laddar…
Ok, då låter det som du är lite längre upp i norr. Då är grundvattnet lite kallare, men å andra sidan blir skillnaden mellan ytterlufttemp och marktemperatur också större, så nyttan med projektet ökar. När det är varmare i luften än marken kan du ju ta in luften en annan väg och då slipper du även risken att varm fukthållande luft kondenserar.

Ja, låter som en jordkällare? Du kan inte få ner den lite djupare så slipper du kanske tänka på extra kyla?
 
Redigerat:
Tack för dina synpunkter / idéer.

Jag räknar med att grundvattnet ligger närmare 4 grader - lämplig temperatur (men har inte kollat)
Bra tanke - ska försöka kolla under dagen.

Inkommande luft kommer att kondensera (förmodligen i luftröret) på sommaren.
Förmodligen bör det tänkta till-luftröret placeras lågt i rummet.
På sommaren kommer luften att kylas i det röret och bli kallare samt "rinna ned" - (tillsammans med kondensvatten)
hLuften värms upp något i utrymmet (främst från omgivande rum?) och i från luftventilen som sitter högt i rummet - "dras ut" till varmare omgivning.
Räcker inte kyleffekten från inkommande luft skulle slangen under isoleringen - under mark, kunna tillföra ytterligare kyleffekt. (men jag kanske tänker fel?.)

På vintern blir det kanske knepigare?
I detta fall tänker jag mig att slingan under isoleringen kommer skicka värme till rummet.
Förutom möjligen spillvärme från rummet bredvid?
Kommer luftströmmen att vilja gå åt motsatt håll?

Det finns ett "mark problem" som jag inte vill störa.
Under huset (källaren) kommer det förmodligen att finnas lera några decimeter djupare än isoleringen.
Fryser den kommer jag att få andra stora problem. Fördelen är dock att marken kommer att leda / avleda värme väldigt bra - Eftersom slangen kommer att ligga i väldigt fuktig mark. under isoleringen.
Därav kan det bli problem att gräva djupare - Beslutet hur djupt jag vill gräva, tas när jag har koll på leran. Isoleringen är en försäkring att leran inte kommer att frysa oavsett vad som inträffar i övrigt.

Det jag egentligen försöker "känna"
- Vilka beslut måste tas innan gjutning och väggen täcks med jord.
- Är det helt förkastligt att gräva ned en slang under isoleringen?
- Finns det någon möjlighet att värma inkommande luft genom att dra ett rör genom mark?
(vilka olägenheter kan det tillföra pga. tillväxt och små kryp mm.)
- Kommer det alls att fungera med isolering runt rummet?
- Är utrymmet för stort?
(misslyckas projektet vill jag kunna nyttja rummet / delar av rummet till annat.)
Det går alltid att öppna en ventil högt upp eller skaffa en "kylanläggning" eller...
Men trevligast hade varit att försöka nyttja den effekt som finnas i marken.
 
Hej
Jag grävde ner ett 160 mm:s avloppsrör 2 m djupt för inkommande ventilationsluft.
Röret är gissningsvis 30-40 m. långt Det har fungerat perfekt i 30 år.
Röret lutar från huset och på lägsta punkten har jag borrat 10-20 stycken 5 mm hål.
Under hålen ligger det väl dränerad makadam. Röret ligger delvis i lera.
På vintern får jag förvärmd luft in i huset. En mätning när det var -15 ute gav +4 grader
på luften in. Detta var på hösten så det blir nog något sämre på senvintern.
På sommaren märker jag att jag har svalare i huset på grund av svalare luft in.
På sommaren tar jag bort värmeväxlarna och kör den svala luften rakt in i huset.
Jag har aldrig märkt av någon dålig luft eller haft något problem.
Den enda incidenten var att jag inte hade satt ett galler på inloppet och märkte
ett mystiskt ljud från värmeväxlaren. Då satt det en liten fågel i fläkten.
Jag bor lite söder om Göteborg.
Jag rekommenderar verkligen att göra en sådan här installation.
 
  • Gilla
mnorin och 3 till
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Om jordvärme skall nyttjas för tillluft.
Vad bör man tänka på?
Finns risk för att man skapar en miljö för småkryp att frodas i ett sådan rör?
Hur långt räcker ett 110mm (avloppsrör - ganska billiga) som ventilationsrör?
Om röret har en "positiv" lutning - kommer självdrag att bildas?
Ibland har jag haft funderingar på att bygga ett jordhus.
Så jag kan rekommendera boken
Passive Annual Heat Storage av John Hait.
Kapitel 7, sid 113 - 155 handlar om ventilation genom jordrör.
Vad jag minns så funkar det via självdrag, utan fläktar.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Hur är inloppet löst? Går röret bara "rakt ut" i det fria eller finns en vinkel på slutet mot luften?
Funderar hur den kondens som kanske bildas i röret, ska hanteras (eller om det alls behöver hanteras?)
Utfällning uppstår förmodligen främst sommartid - när varm luft kyls ned.
Du har aldrig behövt "rensa" själva röret (förutom fågeln :surprised: )

Eftersom min mark innehåller stor mängd vatten kommer temperaturen förmodligen att vara ganska konstant hela året. (tror jag) - vill man vara säkrare kan en isolerskiva läggas ovan för röret.

Först funderade jag på ett stort rör (för dränering / dagvatten / luftintag / el)
Men nu lutar det mot minst 3st rör. dränering / luft samt el - dagvattnet kanske måste hanteras på annat sätt - Även om nyttan av dränering och dagvattnet inte "krockar" ofta - för min del.
Dräneringen är det full fart på - nu (men det regnar inte så mycket) samt möjligen på hösten att det kan krocka - i övrigt är dräneringen "torr".
 
Inloppet är bara en 180 graders böj för att inte fungera som regnvatten-intag.
Jag har aldrig rensat röret så egentligen vet jag inte hur det ser ut invändigt.
Skall nog be sotaren ta en titt med sin kamera någon gång.
Vitsen med att lägga den på 2 m djup är att där är det varmast på vintern och
svalast på sommaren. För mig är det för att få förvärmning av luften på vintern och
därmed spara några kronor. Sedan som extra bonus märkte jag att det blev svalare
heta sommardagar! Men absolut bör man tänka på att det på sommaren blir
kondens. Men som sagt det har fungerat utan problem i snart 30 år förutom
besöket av den lilla fågeln.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
A aries skrev:
Ibland har jag haft funderingar på att bygga ett jordhus.
Så jag kan rekommendera boken
Passive Annual Heat Storage av John Hait.
Kapitel 7, sid 113 - 155 handlar om ventilation genom jordrör.
Vad jag minns så funkar det via självdrag, utan fläktar.
(Hur mycket är den värd?) Hade helst velat ha den i PDF-format - Amazon verkar ha den i pappersformat Passive Annual Heat Storage (för $53)
Men jag ska se om den kanske finns att låna på bibliotek?
 
Vasseman Vasseman skrev:
Inloppet är bara en 180 graders böj för att inte fungera som regnvatten-intag.
Jag har aldrig rensat röret så egentligen vet jag inte hur det ser ut invändigt.
Skall nog be sotaren ta en titt med sin kamera någon gång....
Funderar själv att dra ett snöre genom röret med möjlighet att fästa en "trasa" eller liknande
Annars kanske inte snöret behövs - anslut en lite större damsugare i ena ändan och stoppa en trasa med snöre i andra och börja sug (så gör man när fiber ska dras, men slangarna är av mindre dimension)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.