Hej. Tänkte göra om en liten hörna i min lilla trädgård till en plätt med kompostlåda odlingsbädd med lr utan fönster. Har inte bestämt det än. Började med komposten som jag byggde i trä och la markduk runt sen grus och stenkross för att få ett rent snyggt intryck. Tänkte köpa odlingskragar till min lilla odling som ska ligga bredvid komposten men fanns inga kragar kvar att köpa så då tänkte jag att va fasen det är ju bara att bygga. De ska inte vara specilellt stora och behöver inte vara avancerade bara rent och snyggt. Blir markduk och stenkross även där för det får bli typ sammanhängande med komposten. MEN den stora frågan är ju dessa mördarsniglar. Hur gör man för att slippa dessa odjur ? Går det överhuvudtaget ? Funderar på om jag skulle sätta ihop lecablock för det kanske de inte gillar annars är det ju att snickra ihop....Läste nånstans att om man köpte sådana där metallband på typ Biltema så höll man dem borta. Nån som vet vad som funkar ? Lite trist lägga en massa jobb och energi på ngt och sen blir det skit pga av dessa små monster som tydligen inte är bra för ngt. Hittar inget i forumet som tar upp detta problem..Får väl odla blommor annars men vore ju kul med lite egenodlade grönsaker....Ha iaf en fin trädgårdssommar alla. Hoppas på lite värme..
Tina
 
Det funkar bra att spika fast 5-10cm bred remsa syllpapp på kragen, då kan de inte klättra över kanten, billigt och enkelt.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Jag har tusen olika slags glupska sniglar i min ena trädgård. Jag har kopparband runt träkanter, det funkar för mig. Till sallaten har jag dessutom gjort en utkragning med kopparband.
 
  • Gilla
MarcusMolander och 1 till
  • Laddar…
Tack så himla mycket för era svar. Ska börja gräva till helgen. Om nån har lite inspirations bilder på era odlingplättar vore det kul att se. Inte vad ni har i lådorna kanske men hur ni löst själva "bygget"...Funderar på att måla bräderna jag ska använda i en speciell linoljefärg som även funkar på impregnerade bräder. Gillar när man har stenkross lr annan sten runt planteringen men finns säkert andra sätt att göra det på. Funderar ett varv till och hoppas på bättre väder till helgen.
 
Tips - visst är det fint med grus runt men det blir väääldigt mycket ogräs snabbt. Många växter tycker det är perfekt att börja växa från frö i gruset. Been there done that. La gruskross runt mina egenbyggda sargar för att jag läst någonstans att sniglar inte gillar att krypa över vassa stenar. Ha... Vanliga sniglar kanske bryr sig men dalsländska mördarsniglar kunde inte bry sig mindre. De är överallt, har provat lite olika metoder genom åren men har tyvärr inga tips. Kopparbanden ärgade direkt och så brydde sig sniglarna inte om dem, plåtkanterna håller kanske ute en del men de tar sig in underifrån eller om något råkar ligga emot kanten. Typ squashplantor som har stora blad. Hungriga ankor tipsas det om ibland - ja men tjena, har ni provat att släppa in hungriga ankor i ett grönsaksland? Det blir större massaker i sallaten än vad sniglarna gör. :)
Sen hjälpte det så klart inte att jag glatt grävde ner en massa hästgödsel som jag fick av en granne, bara för att sen upptäcka att den hade varit full med åkersnigelägg... Så jag har sniglar precis överallt, synd att ferramol är så dyrt för det är nog det enda som hjälper.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Tips - visst är det fint med grus runt men det blir väääldigt mycket ogräs snabbt. Många växter tycker det är perfekt att börja växa från frö i gruset. Been there done that. La gruskross runt mina egenbyggda sargar för att jag läst någonstans att sniglar inte gillar att krypa över vassa stenar. Ha... Vanliga sniglar kanske bryr sig men dalsländska mördarsniglar kunde inte bry sig mindre. De är överallt, har provat lite olika metoder genom åren men har tyvärr inga tips. Kopparbanden ärgade direkt och så brydde sig sniglarna inte om dem, plåtkanterna håller kanske ute en del men de tar sig in underifrån eller om något råkar ligga emot kanten. Typ squashplantor som har stora blad. Hungriga ankor tipsas det om ibland - ja men tjena, har ni provat att släppa in hungriga ankor i ett grönsaksland? Det blir större massaker i sallaten än vad sniglarna gör. :)
Sen hjälpte det så klart inte att jag glatt grävde ner en massa hästgödsel som jag fick av en granne, bara för att sen upptäcka att den hade varit full med åkersnigelägg... Så jag har sniglar precis överallt, synd att ferramol är så dyrt för det är nog det enda som hjälper.
Dalbotant Dalbotös skrev:
Tips - visst är det fint med grus runt men det blir väääldigt mycket ogräs snabbt. Många växter tycker det är perfekt att börja växa från frö i gruset. Been there done that. La gruskross runt mina egenbyggda sargar för att jag läst någonstans att sniglar inte gillar att krypa över vassa stenar. Ha... Vanliga sniglar kanske bryr sig men dalsländska mördarsniglar kunde inte bry sig mindre. De är överallt, har provat lite olika metoder genom åren men har tyvärr inga tips. Kopparbanden ärgade direkt och så brydde sig sniglarna inte om dem, plåtkanterna håller kanske ute en del men de tar sig in underifrån eller om något råkar ligga emot kanten. Typ squashplantor som har stora blad. Hungriga ankor tipsas det om ibland - ja men tjena, har ni provat att släppa in hungriga ankor i ett grönsaksland? Det blir större massaker i sallaten än vad sniglarna gör. :)
Sen hjälpte det så klart inte att jag glatt grävde ner en massa hästgödsel som jag fick av en granne, bara för att sen upptäcka att den hade varit full med åkersnigelägg... Så jag har sniglar precis överallt, synd att ferramol är så dyrt för det är nog det enda som hjälper.
Dalbotant Dalbotös skrev:
Tips - visst är det fint med grus runt men det blir väääldigt mycket ogräs snabbt. Många växter tycker det är perfekt att börja växa från frö i gruset. Been there done that. La gruskross runt mina egenbyggda sargar för att jag läst någonstans att sniglar inte gillar att krypa över vassa stenar. Ha... Vanliga sniglar kanske bryr sig men dalsländska mördarsniglar kunde inte bry sig mindre. De är överallt, har provat lite olika metoder genom åren men har tyvärr inga tips. Kopparbanden ärgade direkt och så brydde sig sniglarna inte om dem, plåtkanterna håller kanske ute en del men de tar sig in underifrån eller om något råkar ligga emot kanten. Typ squashplantor som har stora blad. Hungriga ankor tipsas det om ibland - ja men tjena, har ni provat att släppa in hungriga ankor i ett grönsaksland? Det blir större massaker i sallaten än vad sniglarna gör. :)
Sen hjälpte det så klart inte att jag glatt grävde ner en massa hästgödsel som jag fick av en granne, bara för att sen upptäcka att den hade varit full med åkersnigelägg... Så jag har sniglar precis överallt, synd att ferramol är så dyrt för det är nog det enda som hjälper.
. Hade oxå tänkt fylla upp med hästgödsel som jag har fått av min kusin...Skit med dessa sniglar. Nä några ankor kommer inte in i min lilla trädgård. Får väl se hur jag gör...
 
Thomas59
På mina odlingsbänkar hade jag en ”sittbräda”, typ 120-140mm (minns inte exakt) runt överkanten. På undersidan av den del av sittbrädan som stack ut över sidan på odlingsbänken satte jag en remsa, ca 8cm bred, av konstgräs av billiaste sort med korta styva ”grässtrån” i plast. Nästan typ dörrmatta fast gräsliknande som jag köpte billigt på Rusta, tror jag, och skar remsor av.

Inga sniglar klarade konstsstycket att hängande och sniglandes upp och ner forcera den barriären.

Finns en gammal tråd om mitt bygge här på BH. Hade inte hunnit få dit konstgräset då jag skrev tråden men då du ser bilderna tror jag ändå att du förstår principen.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ller-vanligt-virke.122097/page-2#post-1483808
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Hade oturen att få in mördarsnigla med växter förra året. Köpte en stor förpackning med snigelmedel som tydligen innehåller koppar. Fungerade perfekt och mina grannar uppgav att deras sniglar också försvann. medlet är ganska dyrt ca 500:- för en lite större förpackning som räcker till nästan hela min trädgård.
Kanske någon som har förslag på hur man blandar ihop ett eget snigelmedel. Typ två liter koppar oxid och lite fiskrens som man torkar i ugnen och sedan hackar upp i små bitar som man kan placera under ett litet regnskydd. Eller så kunde man torka bananskal som man blandar med koppar. Bananskal ska visst vara mums för sniglar men skalen tar inte dör på sniglar "kanske uppblandat med råttgift?"
 
Jiji Jiji skrev:
Jag har tusen olika slags glupska sniglar i min ena trädgård. Jag har kopparband runt träkanter, det funkar för mig. Till sallaten har jag dessutom gjort en utkragning med kopparband.
Sniglar kan ta sig in i pallkragar genom att gräva sig in genom jorden särskilt om du har gödsel och planteringsjord. Själv har jag lagt ett lager plast i botten som jag vikt upp mot kanterna och så skar jag hål i botten så regnvatten rinner ut och sedan ett lager markduk så sniglarna inte kommer genom hålen.
har vänner som köpt transformator till elstängsel. Funkar bra men det blir ofta svavelosande eder när man petar på tråden och några timmars muskelvärk i hela kroppen om man skulle gå barfota och lägga handen på tråden.
 
N nallepu skrev:
Sniglar kan ta sig in i pallkragar genom att gräva sig in genom jorden särskilt om du har gödsel och planteringsjord. Själv har jag lagt ett lager plast i botten som jag vikt upp mot kanterna och så skar jag hål i botten så regnvatten rinner ut och sedan ett lager markduk så sniglarna inte kommer genom hålen.
har vänner som köpt transformator till elstängsel. Funkar bra men det blir ofta svavelosande eder när man petar på tråden och några timmars muskelvärk i hela kroppen om man skulle gå barfota och lägga handen på tråden.
Tja, jag har väl dumma eller lata sniglar. :rofl:

Det går hur bra som helst med mina kragar. Nu har jag ju också massor med annat i trädgården som de får äta av så de kanske tröttnar på att försöka äta sallat. ;)
 
Elstängsel för sniglar. Ståltråd och ett 9 volts batteri.
Sök på nätet hur man gör, enkelt o effektivt.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag har tusen olika slags glupska sniglar i min ena trädgård. Jag har kopparband runt träkanter, det funkar för mig. Till sallaten har jag dessutom gjort en utkragning med kopparband.
Instämmer, jag har koppartejp runt mina odlingslådor och har aldrig haft en snigel i dom.
 
  • Gilla
tinatorn23 och 1 till
  • Laddar…
När vi flyttade in så var det mer sniglar än trädgård på min tomt.

Vi har en en grusad plan med elakt kantigt grus som det faktiskt inte växer något ogräs i och på den har vi byggt ganska höga odlingslådor som jag försett med koppartejp. Visst händer det att jag hittar en enstaka snigel i salladen men man får ju kolla lite då och då. Snigelmedel använder jag bara i krukor med extra smaskiga växter för sniglarna. Tex dahlior och funkia.

Annars ägnar jag mig åt mekanisk bekämpning och att städa bort de mest gynnsamma miljöerna närmast mina planteringar. Jag har säkert haft god hjälp av de torra somrarna men jag har verkligen märkt stor skillnad. Vi har inte mycket sniglar alls längre trots att det är fullt av dem utanför tomten.
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
På mina odlingsbänkar hade jag en ”sittbräda”, typ 120-140mm (minns inte exakt) runt överkanten. På undersidan av den del av sittbrädan som stack ut över sidan på odlingsbänken satte jag en remsa, ca 8cm bred, av konstgräs av billiaste sort med korta styva ”grässtrån” i plast. Nästan typ dörrmatta fast gräsliknande som jag köpte billigt på Rusta, tror jag, och skar remsor av.

Inga sniglar klarade konstsstycket att hängande och sniglandes upp och ner forcera den barriären.

Finns en gammal tråd om mitt bygge här på BH. Hade inte hunnit få dit konstgräset då jag skrev tråden men då du ser bilderna tror jag ändå att du förstår principen.

[länk]
Tack för råd. Det där lät bra. Hade iaf tänkt ha en typ kant hylla att ställa vattenkannan och lite sånt på.
 
MarcusMolander MarcusMolander skrev:
Instämmer, jag har koppartejp runt mina odlingslådor och har aldrig haft en snigel i dom.
Vart får man tag på kopparband ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.