Hej,

Det är dags för ny varmvattenberedare och då också nytt golv i tvättstugan.
En sak jag är osäker på är hur man på bästa sätt löser inkommande vatten som vi har i golvet under vvb.

Går det att fixa så att det är godkänt enligt säkervatten utan att bryta upp plattan och dra om inkommande vatten?

Golvet under plastmattan är betongplatta på cellplast.
Inkommande vatten är platsslang 32mm.
Avstånd mellan golv och anslutning är ca 15mm.
Tanken är att lägga kiilto foliesystem på golvet.
 
  • Slanganslutning under en varmvattenberedare med synligt inkommande vattenrör och betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Jag hade precis samma problem, möjligen att avståndet mellan golv och anslutning var någon halv centimeter större men inte tillräckligt för att göra någon klacklösning eller hylsa eller liknande. Det är inte godkänt, så det blir en avvikelse i protokollet.

Att dra om var inte rimligt, det hade kostat mer än hela tvättstugerenoveringen...
 
T tanaris skrev:
Jag hade precis samma problem, möjligen att avståndet mellan golv och anslutning var någon halv centimeter större men inte tillräckligt för att göra någon klacklösning eller hylsa eller liknande. Det är inte godkänt, så det blir en avvikelse i protokollet.

Att dra om var inte rimligt, det hade kostat mer än hela tvättstugerenoveringen...
Tack för svar!
Lämnades röret som det var eller drog ni över någon rörmanchett?
 

Bästa svaret

T
P parstrom skrev:
Tack för svar!
Lämnades röret som det var eller drog ni över någon rörmanchett?
Vi lämnade det som det var, mattläggaren drog upp mattan en bit på röret och tätade med något klet. Besiktningsmannen noterade avvikelsen i sitt protokoll och sen sålde vi huset utan problem :)

(En komplicerande omständighet var att det inte gick att ta bort ventilen som satt på röret och dra över mattan eller en hylsa, utan att stänga av vattnet i hela området i åtskilliga timmar. Annars hade det kanske blivit någon annan lösning, dock fortfarande inte någon fullt godkänd sådan.)
 
  • Gilla
parstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.