Håller på att ordna källaren och kommer i detta projekt sätta upp en vägg för att avgränsa för ett rum. Jag kör med stålskenor/stålreglar +gips. Vid dörrkarm blir det träreglar. På golvet ska det bli klinkers direkt på plattan, ingen golvvärme.

Min fråga, ska jag regla upp väggen före jag lägger klinkers eller tvärtom. Ser vinster med bägge tillvägagångssättet och helst skulle jag regla väggen först men någonting inom mig säger att det är bättre att börja med golvet...

Ni som orkat läsa ända hit, vad säger ni? :)
 
Jag hade nog satt väggen först. Sätter du klinkers först så finns ju alltid en risk att plattorna spricker när du fäster golvskenan för väggreglarna. Dessutom gillar jag känslan av att ha olika golv till olika rum. När jag satt upp egna innerväggar har jag alltid börjat med att såga upp golvet för bottenregeln. Förenklar den dagen man vill byta golv i ett av rummen.

Men jag är bara glad lekman själv, så jag har inget definitivt svar att ge dig. Vidareutveckla gärna dina egna idéer om för- respektive nackdelar.
 
Blir att jag sätter väggen först. Nackdelen, som jag ser det, med att göra det är om jag, mot förmodan, kommer vilja riva väggen någon gång. Kommer göra som så att jag kapar plattorna så att det blir enkelt att fylla igen det tomrummet som blir vid ev rivning.

Sen vad som är ett byggnadsteknikskt korrekt utförande det har jag ingen aning om.
 
Du kan ju lägga klinkern först om du vill å så limmar du golvskenan på klinkern med typ pl800 sen. Då kan du ju om du vill riva väggen nångång även få bort golvskenan utan att det är hål i klinkern. Dock ett jävla jobb att få loss skenan å sen få bort limmet men de går.
 
Finns där någon tanke på att kanske vilja riva väggen, skulle jag också lagt klinkern först sen satt dubbelhäftande tejp ( håller för mer än man tror). Vill jag sen ha ytterligare fastsättning skulle jag satt skruv i fogarna och den dagen jag vill riva väggen behöver jag bara fylla i lite fog.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.