Som sagt, vad är en skafttomt och innebär den något särskilt rörande tillfart od?
 
K
En skafttomt är den som ligger bakerst från vägen sett om man styckar en tomt i två dvs. man åker in från vägen längst en väg som går längst den andra tomten för att komma till sin. Hoppas du förstår vad jag menar :)
 
Tack, då är det vi tittar på en skafttomt. Måste man ha en bilinfart till tomten? Den tomten vi tittade på är bara tre meter bred och kanske 15-20 meter lång ("skaftet" alltså, annars får vi bygga ett högt och smalt hus!! ;D )
Funderade på en carport i änden av skaftet men endast gångmöjlighet i själva skaftet, är det OK? Kanske inte ens finns reglerat?

Tacksam för er hjälp med funderingarna!!
 
K
Det finns ju regler för hur nära tomtgräns man får bygga. Tror det är 4-4.5 meter om man inte har godkännande ifrån grannar. Jag är inte helt hundra, men det kan ju vara bra att kolla upp.
 
Snabbast och säkrast svar på dina frågor får du direkt från bygglovsenheten i kommunen där fastigheten ligger.

Sannolikt får du inte bygga carport tvärs över skaftet. Jag kan tänka mig att étt sådant bygge försämrar tillgängligheten för handikappade och för utryckningsfordon.

Dessutom hindrar du effektivt framtida tillgänglighet för alla framtida arbetsfordon, när du ska lägga ny dränering et.c. , et c. ...
 
Ahhh, men betyder det att jag borde eller måste anlägga en "bilväg" fram till själva tomten då tror ni? För det avgör väl lite ang plattor eller dylikt på en ev gång/väg t ex.
Tre meter kändes smalt för vissa fordon. Dessutom var det lite nivåskillnader och det skulle kunna bli lite bevärligt.
Skulle det vara OK att ev göra en bredare gång som funkar för de lite mindre grävarna men inte för tex bilar/utryckningsfordon? Eller finns det någon lag på detta?
Kanske ska kika lite på en annan tomt men den är supernice..!
 
Ska du bygga är det en klar fördel med anlagd väg. För att uttrycka saken milt...

Förutom att kontakta bygglovsenheten tyckar jag du ska ta ett prat med någon markentreprenör. Du kommer mycket snart att få goda skäl att lära dig mer om stora fordons svängradie.

Men visst: Är tomten läcker och du vet vad du vill bygga så kan jag förstå dig!
;)
 
Men!
Är tomten 3m bred och 20m lång?
60 kvadrat?
Är det infartsdelen som är 3m, är det där vägen är tänkt att gå.
mvh
greenbay
 
  • Gilla
Memlos
  • Laddar…
En lastbil är ungeför 2,6 meter bred så egentligen räcker 3 meter för att köra dock måste man ha mycket svängrum där man kör in lastbilen så man klarar svängen.
 
Hej! Vi har en skafttomt idag. Fördelen är att du kommer bort från gatan och får en lite lugnare tomt på det viset. Infarten (vi har oxå ca 3x20 m lång) rymmer många bilar vid kalas och andra tillställningar. Nackdelen är att den som ska åka först kanske står längst in... Dessutom är det en del att skotta. Men i det stora hela är det en bra tomtlösning och nu när vi skall sälja vårat hus höjer det värdet eftersom huset ligger lite mera avskiljt än husen längs gatan!
 
Vi kommer förmodligen att köpa en skafttomt (skaft 35x3m). Har efterforskat mycket vad den innebär, och har räknat ut, precis som ni säger, att det krävs svängrum när större bilar ska svänga in på skaftvägen. Hur stort svängrum behövs?

Vi måste också beräkna god plats för att kunna vända åtminstone personbilar på gårdsplanen. Vi tänker ta med snöslunga i beräkningen av vad byggprojektet kommer att kosta.
 
Tänk också på var ni ska göra av snövallarna som ju tar en del plats på planen om det blir en bra vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.