EmMi skrev:
Jag tycker att trappen upp till huset, den första borde flyttas mer österut. SVAR: Ja, fast vi har ju havet nedanför, å vill ju ha utsikt nedåt även från köket.
Aha!

Klart ni ska ha fönster mot havet!!! Är dock fortfarande tveksam till att trappan är centrerad mitt i altanen... förstår "linjen" du är ute efter.

Kan tänka mig att det är lite läskigt på vintern bara, när det är becksvart och så står någon plötsligt och stirrar in i vardagsrummet! Men det är ju klart att det går att lösa med belysning i trädgården på vintern.

Badrummet var bra mycket bättre innan ändringarna, tycker jag.

Ang. ventilationen så kopplas all frånluft (dvs. bad, toa, tvätt, klk, och kök (inte köksfläkten)) ihop och drivs ut av en gemensam fläkt, antingen på taket eller kopplat till en frånluftsvärmeväxlare (tar till vara på energin i gamla luften). så det blir ju en del vent rör i ert hus - går att dra i bjälklag dock, men bygger mer än innerväggarna så de vertikala tar plats.

Oj - vet inte om du förstår vad jag menar...

// Snäckan
 
Här kommer en bloggadress http://nyanget.spaces.live.com/
Lägg den under era favoriter och titta in där senare, planerar starta blogg där så småningom
 
Jag noterade bara två saker direkt:

- Vart finns hallen - dvs avhängningsytor samt plats för fler än en person om man skall ut o in med barn eller vänner/bekanta etc ?

- Båda "uteplatserna" vetter åt samma håll - vad är tanken med att ha två uteplateser då ?

Vart ligger parkeringen ? Åt hallen till ?
Så man slipper gå runt huset varje gång man skall in/ut :)

/K
 
Nu har vi fått handikappanpassa huset för att få igenom ett bygglov. Av den anledningen var vi tvungna att ta bort ett etage. Kök, hygienrum, ingång, sovrum mm ska vara på samma plan... Hoppas att vi inte tappat bort det hus vi gillade på vägen...är rädd för det.

Kika på våra nya ritningar och låt oss veta om du ser något knepigt eller något vi missat att tänka på! Tack på förhand.
 
  • Villa Nyanget #2 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Villa Nyanget #2 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svar till klaskarlsson:
- Gillar inte stökiga hallar. Familjen hänger in sitt i garderoben i tvättstugan. Några få krokar eller annan upphängning ska finnas till gäster. Du västa som finns att mötas av är en stökig ful hatthylla/hängare...

- Båda uteplatserna. Räknar du vinterträdgården som en uteplats då? Lunchtid är solen framifrån och mot eftermiddagen mot vinterträdgården.
 
Hur kommer fasaden att se ut nu?
Huset är fortfarande jättefint och planlösningen liknar nu till viss del Götenehus Rosvik som vi ska titta på om ett par veckor. Fast jag tror mer på erat hus.
Skulle jag göra något annorlunda så skulle jag nog vilja ha en bredare trappa mellan kök och vardagsrum, gärna hela bredden och så med öppen spis med möjlighet att se elden i golvplanet i matrumsdelen och högre upp i vardagsrummet.
Svårt dock att se hur du skulle kunna flytta inredningen i köket så att det blev fritt mellan kök och vardagsrum.
Undrar också om de godkänner att man bygger in toaletten bakom en vägg?
 
EmMi skrev:
Nu har vi fått handikappanpassa huset för att få igenom ett bygglov. Av den anledningen var vi tvungna att ta bort ett etage. Kök, hygienrum, ingång, sovrum mm ska vara på samma plan... Hoppas att vi inte tappat bort det hus vi gillade på vägen...är rädd för det.

Såg på er hemsidan att ni måste ha lutningen på tomten 12% idag 19%, är det också något ni måste ändra för bygglovet och handikappsanpassningen??
Vi har en väldigt sluttande tomt för att vi vill ha en sluttande tomt men det känns som man får plana ut och ta bort nivåskillnaderna för att få igenom bygglov med dessa regler..
Hade vi velat haft ett enplanshus på plan trädgårdstomt hade vi köpt det istället..suck..
 
Hej! Spännande planlösning. Jag tycker att det känns trevligare att komma in i huset och möta lite öppna yter och kanske en skymt av kök eller vardagsrum inte bara en korridor. Sen hade jag nog inte haft en stor klädkammare i arbetsrummet verkar krångligt att springa dit och hämta kläder. Men jag tyckte det såg kanonfint ut annars. Lycka till!
 
Jag gillade den första ritningen på badrummet bäst! Varför? Jo för att jag har en vän med liknande lösning i sitt badrum och jag tycker det är både snyggt & praktiskt. Gillar lite avskildhet vid toa, dubbel vask och en kryp-in dusch som jag kallar dem :) Och så kan man ligga och kura i badkaret längst in och känna sig trygg. Högre mysfaktor, tror jag. Det kan visst vara fräckt med ett badkar som står mitt i men jag tror att det är ett onödigt sätt att använda så pass dyra kvadratmeter.
Fräckt hus i övrigt, jag gillar tänket med att försöka bygga efter den naturliga omgivningen. Kan dock bli jobbigt med alla dessa småtrappor överallt även om det är en hipp-faktor.
Gällande entrén, Det är ingen lätt nöt att knäcka, tänk bara inte att "det löser sig på plats" för det gör det inte. Ni kommer att förbanna er för att ni trodde att det skulle fungera fitn att gå in vid vardagsrummet sommartid, regniga dagar och ert golv kommer inte gilla er "lathet"...och jag håller med Snäckan om att det kanske inte är så kul att ha fri insyn i v.rummet , även om ni kanske har en tomt som ligger så att där inte är någon egentlig insyn så när det väl kommer någon och knackar på så...jaammmjjjammm...;-)

Håller tummarna för att det går att lösa på bästa sätt för er. Hur stor boyta pratar vi här på ett ungefär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.