Hej

Någon som kan säga mellan tummen och pekfingret vad det kostar att byta ut detta mot
ett modernt med automatsäkringar.

1 plans villa byggd 1970.
 
  • Äldre elcentral med skruvsäkringar i en villa byggd 1970, behöver uppdatering till automatsäkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10 000 kr plus/minus några tusenlappar beroende på materiel.
 
Jag skulle dock inte byta ut det om jag inte hade mycket goda skäl (exempelvis ombyggnad av husets el, ny undercentral i garaget eller ...).

Att automatsäkringar är smidigare är inte ett gott skäl enligt min mening.

Notera också att det kan vara större risk för att säkringarna löser ut när du har automatsäkringar, detta då smältpropparna oftast är lite trögare (de klarar en mindre överström en lite längre stund). Med automatsäkring så kan jag inte köra vattenkokaren i köket samtidigt som min mixer. Det kan jag med smältsäkring (eftersom det är så kort stund som mixern kör). Det finns långsammare automatsäkringar, men då börjar det bli jobbigt...

Jag skall bygga om min central, men det beror främst på att jag skall bygga en gäststuga och att jag därmed behöver en ny, i samband med det så passar jag då på att separera lite matning till garaget och till uteplatsen så att jag får fler separata säkringar och så att jag kan köra separata jordfelsbrytare för inomhus, samt utomhus (och garage).
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Okej tack för svaret. Jag trodde det fanns enbart positiva fördelar. Har absolut inga annat skäl än att jag tycker att detta skåp är ”fult”. Allting fungerar prima.



pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle dock inte byta ut det om jag inte hade mycket goda skäl (exempelvis ombyggnad av husets el, ny undercentral i garaget eller ...).

Att automatsäkringar är smidigare är inte ett gott skäl enligt min mening.

Notera också att det kan vara större risk för att säkringarna löser ut när du har automatsäkringar, detta då smältpropparna oftast är lite trögare (de klarar en mindre överström en lite längre stund). Med automatsäkring så kan jag inte köra vattenkokaren i köket samtidigt som min mixer. Det kan jag med smältsäkring (eftersom det är så kort stund som mixern kör). Det finns långsammare automatsäkringar, men då börjar det bli jobbigt...

Jag skall bygga om min central, men det beror främst på att jag skall bygga en gäststuga och att jag därmed behöver en ny, i samband med det så passar jag då på att separera lite matning till garaget och till uteplatsen så att jag får fler separata säkringar och så att jag kan köra separata jordfelsbrytare för inomhus, samt utomhus (och garage).
 
A Aussiegrit skrev:
Okej tack för svaret. Jag trodde det fanns enbart positiva fördelar. Har absolut inga annat skäl än att jag tycker att detta skåp är ”fult”. Allting fungerar prima.
Då skulle jag dölja det bakom en "huv" (exempelvis en plywoodskiva med gångjärn) istället...
 
Ja jag ska titta på en sådan lösning. Tack!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag skulle komplettera med en jordfelsbrytare som tar hela centralen, nu sitter där endast en tvåpolig som kanske tar något värmegolv eller liknade.
 
A Aussiegrit skrev:
Okej tack för svaret. Jag trodde det fanns enbart positiva fördelar. Har absolut inga annat skäl än att jag tycker att detta skåp är ”fult”. Allting fungerar prima.
Normcentraler är fula
Diazed är vackra om dom är i det skick som din bild visar
Har du behov av att sätta in olika normapparater så sätt en kapsling vid sidan om
Sen kan man ha åsikter om hur Kabeldragningen till den Minikapsling du har till vänster om centralen är gjord.
Går att lösa på ett snyggare sätt
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Ja precis tror det är för golvvärmen i badrummet. Den är inte kopplad till min bergvärme utan går på el då det gjordes innan installationen av bergvärmen.


alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag skulle komplettera med en jordfelsbrytare som tar hela centralen, nu sitter där endast en tvåpolig som kanske tar något värmegolv eller liknade.
 
Tycker du? Jag tycker de med automatsäkringar är snygga. Men visst bor i ett hus från 70 kanske det ändå smälter in med ett proppskåp

U Uffe A skrev:
Normcentraler är fula
Diazed är vackra om dom är i det skick som din bild visar
Har du behov av att sätta in olika normapparater så sätt en kapsling vid sidan om
Sen kan man ha åsikter om hur Kabeldragningen till den Minikapsling du har till vänster om centralen är gjord.
Går att lösa på ett snyggare sätt
 
A Aussiegrit skrev:
Tycker du? Jag tycker de med automatsäkringar är snygga. Men visst bor i ett hus från 70 kanske det ändå smälter in med ett proppskåp
En central är ju inte placerad i finrummet oavsett om det är en norm- eller diazedcentral.
Min personliga åsikt är att de ska inte synas
Den centralen du visar på bild är välbehållen och inte sliten
Får du dit en elektriker som säger att den måste bytas så var säker på att denne bara försöker sälja in merjobb till dig för att öka sin vinst
 
Redigerat:
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Sen tycker jag att att den är felmärkt
Det ser ut som att det är en central med trefas.
Och då skulle den vara märkt på ett annat sätt
Inte med nummerföljden vågrätt utan horisontellt
Detta för att göra gruppförteckningen mer lättöverskådlig
Och även för att följa den standard som finns
 
  • Gilla
Aussiegrit
  • Laddar…
Nu råkar ju vågrätt och horisontellt vara samma sak så det borde ju duga ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Det går att måla kåpan i valfri kulör, svart, röd, blå eller vit.
Märkningen kan man göra en ny, den ser sorgligt solblekt ut.
Och JFB på hela centralen.

Protte
 
Vi betalade ca 8700:- för 1 normcentral samt 2 stycken jordefelsbrytare och arbete.
Tror arbetet var specat till 12 h och ca 5000:- så totalt efter ROT hamnade vi på 5700:- år 2017
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.