Hej
Jag var och klämde på en 18V Milllwååki, menvatusan batterierna skramlar löst på både skruvdragare och slagskruvdragare? Modellen är POWERPACK M18 CBLPP2B-502C.
Det ser ut som man inte designat maskinerna ihop med batterierna, är jag onödigt petig?

Kollade på ett Boschkit åxå, där satt en 1/2tum fyrkant för hylsor, med bitshål i, kändes sådär......

Någon som har ett förslag på ett gediget kit med skruvdragare å slagskruvdragare?

/W
 
Jag är sjukt nöjd med mina Hikoki (Hitachi).
Har en WH18DBDL2 och en DS18DSDL (köpt separat) med 5Ah batterier.
Vet inte vad de har för motsvarande paket dock.
(haft Dewalt och Festool privat samt Makita och Bosch Blå på jobbet, Dewalt och Bosch skulle jag inte köpa igen, Festool är ren lyx, Makita känns jämförbar med Hikoki, men passar mina händer sämre)
 
Redigerat:
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Kan bara rekommendera dig att klämma o känna på maskinerna. Skruvdragare kommer du använda mycket så den är en viktig maskin! Kolla hur den känns i vikt, balans, hur dina fingrar når omställning fram/back inte minst!

Jag har en dewalt på jobb där mina fingrar inte når omställningen, jag måste joxa runt maskinen i handen varje gång jag ska byta. Helt värdelöst! En annan har lite för tjockt handtag så jag håller inte bra i den, måste hålla så hårt att jag blir trött i handen. En Bosch passar däremot perfekt för mig, sitter perfekt i handen och har greppgummi på rätt ställe för mig.

Dina händer kan passa en helt annan maskin bättre så prova, prova, prova! Vilken som är objektivt tekniskt bäst är mindre viktigt.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta och 1 till
  • Laddar…
Ett mycket bra kit, jag kör med 5ah så står den stadigt när man ställer ifrån sig 484an. Har 2ah på min DW 790? "borrmaskin" och den får man lov att lägga ned så den inte tippar. Tror jag läst här någonstans att 4ah och upp ger med kräm till maskinen pgr cell uppbyggnaden?
 
Håller med tomtom79 att prova maskinen, makitan kan jag skruva trall hela dagen med medan jag blir trött i handen av min festool drc pgr det tjocka handtaget. Men drcn är ändå en suverän maskin med vinkel och växlar så den släpper jag aldrig ifrån mig
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Eftersom alla tycks gilla Makita här så får jag väl försvara de blå färgerna istället. Köp lösa maskiner är mitt tips så får Du bästa valfriheten. Mina 18V blå som funkar perfekt för mig är:

Slagskruvdragare: Bosch GDX 18V 200 C (Där C är viktigt) solo med låda från Amazon.se 1662:-
Borrmaskin GSR 18V-55 med 2 batt+ladd + låda från Hornbach (4Ah 1995:) eller Duab (5Ah 2395:)

Jag lovar att Du blir nöjd och dessa klarar alla jobb som hembyggare (Men är mycket tyngre än 12V maskiner)

Vad gäller Bosch GDX 18 200 C så har den mer funktioner än varianter utan bokstav C i slutet.
Kombokitten brukar ha budgetvarianten utan C

Vil
 
Jag har 18 volts Milwaukee. Fungerar bra även om batteriinfästningen är aningen skramlig.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag var och klämde på en 18V Milllwååki, menvatusan batterierna skramlar löst på både skruvdragare och slagskruvdragare? Modellen är POWERPACK M18 CBLPP2B-502C.
Det ser ut som man inte designat maskinerna ihop med batterierna, är jag onödigt petig?

Kollade på ett Boschkit åxå, där satt en 1/2tum fyrkant för hylsor, med bitshål i, kändes sådär......

Någon som har ett förslag på ett gediget kit med skruvdragare å slagskruvdragare?

/W
Jag stör mig också på det med batteriet, så du är inte ensam. Har Milwaukee på jobbet.

Har tyvärr inget svar på frågan, mer än att jag personligen gillar Makita. Bra utbud om du vill bygga vidare också.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
VERKTYGSPAKET MAKITA DLX2189TJ 18V 2X5,0AH (bauhaus.se)
Vad tror ni om denna?
Jag hade gärna haft ett 2.0 batteri för att få det lite smidigare vid behov.
Någon som köpt just denna?
Jag har det kitet och är väldigt nöjd. Har också köpt till 2Ah batterier vilket gör maskinerna ganska mycket smidigare i mitt tycke. Dock är bälteskrokarna som följer med maskinerna för långa för de tunnare batterierna så om man vill kunna ställa ifrån sig maskinerna behöver man byta krokar till en kortare version.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-baltesclips-18v-kompakt
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har 18 volts Milwaukee. Fungerar bra även om batteriinfästningen är aningen skramlig.
Hej, ja skramlet gjorde att jag inte köpte.
Men självhäftande tunn filt borde kunna minska skramlet, eller silikontejp som man bygger upp i lager.
 
Jag kör Makita. Mest p.g.a. att de ligger bäst i mina händer. Kör 12V skruvdragare, 12V slagskruvdragare och 18V slagskruvdragare + ett gäng andra makita maskiner. Använder 12V slagen till 80%.

Angående Milwaukee så gillar jag dem inte. Ofta tunga, konstigt grepp(för mig), chuckar som tappar greppet, växellåda som kärvar m.m...

Edit:Såg fel och ändrade...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.