O olof63 skrev:
Jaha, provade att generera ny slingsignal, och då funkade det direkt :) Tack för bra forum
Testade detta med men till ingen lycka, ska pröva att med en polygrip dra åt slingan på de bägge polarna om det är ett glapp etc

Regnat vansinnigt mycket idag/igår så ska pröva det imorgon!
 
TT4F TT4F skrev:
Du kan också felsöka var på beg slingan felet är genom att:

A - Kreativt koppla om begslingan och guideslingan så kan du se ungefär vilket område som fungerar och vilket som inte fungerar

B - Köpa ett verktyg på Clas Ohlsson / Jula som kan mäta var avbrottet är

om A, så minimerar du området, sedan är det troligtvis en skarvning som det trängt in fukt i
Intressant värre!
Fast grönt sken med att koppla G kabel till höger B pol. Men blinkande blått för vänster B. När jag kopplar tillbaks blinkar det blått även höger. Testar en ny kabel fäst på bägge poler men då blinkar den blått igen!
 
galento
Håller också på med robotslingan nu på våran 330 och det blinkar blått
i laddstationen . Har kollat laddstationen med en kabel på stiften och då
lyser den grönt. Har även testat Grimsholms avbrottskännare som visar
att att slingor och guider är hela men blinkar blått iallafall. Har kollat kablarnas
kontakter och bytt ut 2 st.

Har flyttat guidekablar och ringat in vilken del av gräsmattan problemet
är och avbrottskännaren visar kontakt men kan det vara så att några ledare
i kabeln gått av och det är detta som laddstationen känner av ?
 
galento galento skrev:
Håller också på med robotslingan nu på våran 330 och det blinkar blått
i laddstationen . Har kollat laddstationen med en kabel på stiften och då
lyser den grönt. Har även testat Grimsholms avbrottskännare som visar
att att slingor och guider är hela men blinkar blått iallafall. Har kollat kablarnas
kontakter och bytt ut 2 st.

Har flyttat guidekablar och ringat in vilken del av gräsmattan problemet
är och avbrottskännaren visar kontakt men kan det vara så att några ledare
i kabeln gått av och det är detta som laddstationen känner av ?
Min laddstation godkände inte denna bit:
Elkabel med skadad isolering och korrosion som ligger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gav några hundra ohms resistans (slingan ligger väl på <20ohm annars), går ej heller att detektera med brottsdetektorn för att det inte är ett avbrott.

Jag fick använda multimeter för att hitta mitt brott. (Använder labbsladd med krokodilklämmor för att ansluta i ena änden på slingan, vid laddstationen, sedan kopplar jag mig på jorden på en förlängningssladd och i andra änden kopplar jag multimetern men en nål i en krokodilklämma på slutet, då kan jag trycka in nålen i isoleringen och mäta.
 
galento
Tack för tips , vi har haft ett tungt föremål stående på lecablock i vinter
och det ser ut som ett par av dessa hamnade över tråden , avtrycken
efter lecablocken är kvar så misstänker att kanske tjälen har dragit isär
kabeln. Ska ohm mäta sen får vi se vad det visar.

Inget annat är ändrat sen tidigare på den delen av gräsmattan. Det är
ju inte så långt från laddstationen heller så man kanske kunde lägga
en ny kabel ovan mark och skarva på efter lecablocket stått och kolla.
 
De beröringsfria kabeldetektorerna är förrädiska då de ger signal även på förhöjd slingresistans (>20 ohm).
Som beskrivet, bäst är att börja med att ohmmäta slingan. Sedan är det öppet för diverse kreativa lösningar för att hitta felet.
 
galento
Har varit ute och ohm mätt och den delen av gräsmattan som man
misstänkte hade över 1000 ohms utslag mellan ena guiden och slingan,
när jag mätte mellan övriga kablar så rörde sej om ca 5 ohm.
 
Årets lärdomar av ingångsättning av min AM305

- Ohm-mätning är ett fantastiskt sätt att hitta fel. Jag köpte en kabelsökare, men den gav ton hela vägen. När jag sen återvände till JULA för att köpa en multimeter (efter att ha läst denna tråd. Stort tack till den som tipsade) så hittade jag snart en skarv som tagit in vatten. Efter utbytt skarv gick motståndet från 1500 ohm till 4,5.

- Börja att leta där det hänt saker under vintern. Förutom nyss nämnda skarv var det också nån som byggt ett cykelskjul och slingan. Den var inte av men tillräckligt skadad för att öka motståndet.

- Ibland är det svårt att få loss knivarna. Bland annat brukar (i alla fall mina) skruvskallar inte ha så mycket spår i sig plus att de har rostat fast under vintern. Mycket svårt att få loss med andra ord. Lösningen för mig i år blev att skruva av hasplåten, dränka skruvarna i 5-56 och dra loss med en rörtång. Med hasplåten av är det en baggis att komma åt.
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
Kul att det löste sig, har aldrig använt min ohmmeter men väl kabelsökaren med varisrande framgång dock. Har dugammal slinga med flera lagningar är det bra attta upp en rejäl bit, och helt enkelt lögga nytt. Gjorde det både förra året och i våras efter en del ospec trädgårdsjobb. Visst lite extra jobb, men så skönt när du får ihop det.
Fråga: med ohmmeter, hur kommer du in i ledaren utan att paja höljet ?
 
engs
galento galento skrev:
Har även testat Grimsholms avbrottskännare som visar
att att slingor och guider är hela men blinkar blått iallafall.
Sån Gripsholm har jag, den verkar fungera mer som en slumpgenerator än kabelsökare. Fungerar i bästa fall 20m eller så från laddstationen sen blir det omöjligt att tolka ljudet även med kåpor inkopplade.
Även min visade på hel slinga på avbrottskännarläget trots oändligt när men kollar med fluken… så båda funktionerna är kass.

Sökaren tejpar jag på en pinne för att slippa springa runt som Quasimodo, även knappen får man då tejpa ner då det är en momentanbrytare.

Finns det ingen vettig kabelsökare med starkare signal och färdig med långt skaft? Marknaden torde finnas där idag.
 
C
engs engs skrev:
Finns det ingen vettig kabelsökare med starkare signal och färdig med långt skaft? Marknaden torde finnas där idag.
Jag har en sån här Mastech MS6818 och tycker den funkar bra.
Men se upp med de rövarpriser den säljs för på svenska marknaden. Den är förvisso betydligt mer seriös än de enkla 300-kronorssökarna, men den ser betydligt mer avancerad ut än vad den är.

117715038-origpic-eadccf.png
 
H
Tjälen kan förstöra kabeln om man har otur.
 
engs
C cpalm skrev:
Jag har en sån här Mastech MS6818 och tycker den funkar bra.
Men se upp med de rövarpriser den säljs för på svenska marknaden. Den är förvisso betydligt mer seriös än de enkla 300-kronorssökarna, men den ser betydligt mer avancerad ut än vad den är.
Ska ha koll på denna, ingen panik nu men var lite frustrerande tidigare i år... tackar. Verkar vara 2,7k i Sverige så antar det är röverpriser.

Hittade här men ser ut att vara en av alla kina-export-siter så risken man åker på tull är väl överhängande.
https://www.banggood.com/sv/MS6818-...gOAX0PLDmCVkbFzebZnMKxzpWJ0HOWvhoCmz0QAvD_BwE
 
galento
engs engs skrev:
Sån Gripsholm har jag, den verkar fungera mer som en slumpgenerator än kabelsökare. Fungerar i bästa fall 20m eller så från laddstationen sen blir det omöjligt att tolka ljudet även med kåpor inkopplade.
Även min visade på hel slinga på avbrottskännarläget trots oändligt när men kollar med fluken… så båda funktionerna är kass.

Sökaren tejpar jag på en pinne för att slippa springa runt som Quasimodo, även knappen får man då tejpa ner då det är en momentanbrytare.

Finns det ingen vettig kabelsökare med starkare signal och färdig med långt skaft? Marknaden torde finnas där idag.
Har inte hittat nåt fel men vi har beställt felsökning och rep av slingan , är ju
också 8 "öar" inom området och man vet ju inte var man ska kolla egentligen.
 
O olof63 skrev:
Kul att det löste sig, har aldrig använt min ohmmeter men väl kabelsökaren med varisrande framgång dock. Har dugammal slinga med flera lagningar är det bra attta upp en rejäl bit, och helt enkelt lögga nytt. Gjorde det både förra året och i våras efter en del ospec trädgårdsjobb. Visst lite extra jobb, men så skönt när du får ihop det.
Fråga: med ohmmeter, hur kommer du in i ledaren utan att paja höljet ?
Jag letade fram ett par skarvar och tryckte i proben i mittenhålet. Det gav tillräcklig kontakt. Det finns andra som har tipsat om att man kan trycka i en nål genom höljet på tråden och mäta mot den. Annars får man nog stå ut med att klippa kabeln och få ytterligare en skarv.
 
  • Gilla
Kevin 930
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.