D Daniel 109 skrev:
Det finns inget förbud att ha okastrerade katter ute.
Förslagen att fånga och köra iväg katterna är riktigt dåliga.
Man har ändrat detta för några månader sen, det är inte förbjudet men inte ok. Minns inte formuleringen.
 
  • Gilla
  • Arg
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Man får inte låta katter föröka sig okontrollerat.
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man får inte låta katter föröka sig okontrollerat.
Jag tror detta i praktiken innebär att det inte är ok att ha en okastrerad hankatt ute.

D Daniel 109 skrev:
Förslagen att fånga och köra iväg katterna är riktigt dåliga.
Där är vi helt överens. Det är snarare kriminellt, inte bara dåligt. Det har diskuterats tidigare av nån pärla på forumet att han påstod sig vara skyddsjägare och smög omkring med fällor och gevär och sköt över folks tomter. Men han verkade vara en tomte, eller snarare ett troll för han hade knappt några poster på forumet och kunde inte referera till annat än sig själv.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
K
S SonnyListon skrev:
Vet en hel del som försöker. Min bror köpte någon skrämma till grannen som skulle hålla brorsans katt borta från deras tomt, men det fungerade inte.
Är nog tyvärr inte mycket som funkar
 
  • Gilla
veronica.r
  • Laddar…
harry73
Marike Marike skrev:
Lite bökigt att man måste köra till butik för att beställa, vi har ingen i närheten längre, och sedan ska man hämta också totalt ca 40 mil att köra
Bor du inte i Skåne? Finns ju butiker lite överallt här, inte kan den närmaste vara 10 mil från dig?
 
Marike
harry73 harry73 skrev:
Bor du inte i Skåne? Finns ju butiker lite överallt här, inte kan den närmaste vara 10 mil från dig?
Vi hade Jem o Fix i Landskrona men den stängde nyss. Närmaste är nu i Trelleborg 5-6 mil , så jag dubblade dubbelt , men 20-24 mil blir det på två returresor. Hjärnspöke.
 
Redigerat:
Marike
J JohanLun skrev:
Det är inte en reaktion på dig/ts utan rådet att skjuta katten. Någon med samma problem kan läsa tråden och tycka det är en bra idé . Och, ja, jag har inte läst allt i tråden men just detta Knipos inlägg var synnerligen dumt.
Nå, jag uppfattade det som att du trodde jag tänkte slå mynt av gammalt utslitet material.
 
Marike Marike skrev:
Nå, jag uppfattade det som att du trodde jag tänkte slå mynt av gammalt utslitet material.
Ok, så var det inte. Men om det bara håller 2 år så tycker jag du ändå ska reklamera. Testa att riva lite i det bredvid var klorna rivit. Kanske kommer ett nytt tak att hålla ungefär lika länge både med och utan klor. Vi har katt och visst kan de både repa en bil med sina klor och klösa sönder möbler. Men att nåt är så skört det rämnar om katten går på det, antingen är de nå ultrasköra flortunna gardiner eller nåt av riktigt dålig kvalitet. Att det kan bli maskor kan dock vara möjligt. Skulle taket klarat lite hårdare blåst? IKEA har börjat göra en del saker av riktigt usel kvalitet.

Läste nu även (när jag både har läsglasögon på och sitter vid dator) att grannen er hade mer än 6st katter och de bara utfodras ute och får "löpa" fritt okastrerade. Detta är inte OK och inte bra för katterna heller. Jag skulle absolut både prata med grannen om att detta inte är OK, en, två eller tre katter som bor inne och där har tillgång till mat, kattlåda etc är OK. Om det är så många katter och dessutom okastrerade och med kattungar som inte får vara inne, ja då kommer de lida i vinter. Detta måste kattens ägare ta ansvar för. Som alltid är det några som inte sköter sig som sen gör att katthatare tycker att det är ok att fånga / döda katter från oss som har katter vi älskar och tar om hand och som i vårt fall, när vår misse varit ute rusar han in på "muggen" (lådan). Men som du säger tänker du inte ta till några drastiska metoder, vilket är klokt. Du verkar vara en granne med stor tolerans om du accepterar 6st vilda katter.

Att sätta upp ett nät sådant att katten inte kan fastna / skada sig men ändå inte hoppa upp på taket borde vara den bästa metoden. Kompostgaller vid planket där de tar sig upp kanske kan funka?
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Det går att beställa olika material och i de mått du vill till din paviljong om du söker runt lite. Att klippa i öljetter är ganska enkelt. Vill du ha PVC så finns plastman.se
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
harry73
En segelmakare borde kunna göra ett nytt. Kostar lite, men håller länge
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Vem betalar för ett trasigt tak? IKEA skulle jag säga, om kvalitén är så undermålig (om det nu var IKEA, det kanske var nån annan som hade ett IKEA tak som höll bara ett år). Om det var 3 år gammalt och ändå höll på att rämna så hade nog en kråka som landat, gren som blåst ned, stark vindpust eller en granne som kastat en frisbee också rivit duken. Men, jag skulle ändå i samråd med kattgrannen försöka komma på ett sätt att hindra katten och att komma överens om ett sätt att skrämma den så den inte uppehåller sig hos er innan ni införskaffar nytt tak. En vettig granne kan nog bidra med några kronor, men om nu livslängden var överskriden så kan det nog inte vara så många kronor. Ett markistyg BORDE hålla för en katt även om den har klorna ute.



Detta att skjuta folks katter tycker jag är ett riktigt idiotiskt förslag. Vi har katt, vi har god kontakt med de flesta grannarna. Om de har ett problem med vår katt så ska de givetvis komma till oss och ta upp det och om vi inte kan lösa det så bör de väl isåfall föra en rättslig process med oss.

Och, ja, då har man nog bäddat för en riktigt usel grannrelation, där man aldrig kommer få nån hjälp av grannen och minsta avvikelse kommer anmälas till kommun / polis etc.

Det är ungefär som att säga att om en granne kör 35 på 30 väg så ska man slå sönder hans bil och skära hans däck. Och risken är nog stor att sånt kan hända efter att katten är skjuten. Jag skulle nog säga öga för öga om vi hade en kattmördare i kvarteret, inte att jag skulle ta till vapen men nog skulle jag göra allt för att utan att begå lagbrott göra livet så surt som möjligt för den granne som sköt en katt. Och en sådan relation vill man ju absolut inte ha. Så mycket dumt att föreslå det om man inte vill att grannrelationen ska eskalera till krig.

Som en parallelltråd med hund som skiter på gräsmattan. Inte skulle man lägga ut förgiftat kött eller skjuta hunden, hur illa det än var?

Jag har dock viss förståelse för uppgivenhet mot kattägare, vi har en person i kvarteret som har en okastrerad hankatt som slåss med alla andra katter i kvarteret. Denna katt är den som går runt och kissar på bilar och annat. Vi är flera kattägare som fått åka till veterinären med våra katter för att denna ägare vägrat att kastrera katten och han därmed slagits med våra katter - ingen av oss med kastrerade katter har haft problem med varandras katter - bara denna okastrerade. Har man en katt ska man lära den att gå på låda, kastrera den (iallafall hankatt) och se till att den får mat och vatten inne. Dvs en innekatt som får gå ut är OK. Likaså tycker jag det är ok att ha en eller två katter, kastrerade. Men att ha 3-4 stycken på en liten villatomt visar på dåligt omdöme. Att ha okastrerade vildkatter man matar men inte gör nåt mer med tycker jag inte är OK i ett villaområde. Men detta är ju något som man bör kunna ta upp om grannarna inte är helt utanför samhället.

Nu kan jag iofs tänka mig att i mindre hålor förekommer just dessa outsiders där den ena grannen sitter med geväret och den andre har 5 vildkatter. Troligen båda banjospelare. Och risken för att någon är en yxmördare finns nog också. Rådet om man själv inte trakterar banjon är att flytta till ett annat område. I storstadsområden finns förstås också knepiga typer, men iom prisnivån så kan inte de mest socialt frånvända outsiders köpa hus där, förutom en och annan psykopat med chefsbefattning eller nån som ärvt ett hus eller mycket pengar.
Ja, det är märkligt att det alltid är omgivningens problem om lösspringande katter ställer till med problem, kattägaren har aldrig något ansvar?
 
  • Gilla
fremax och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är märkligt att det alltid är omgivningens problem om lösspringande katter ställer till med problem, kattägaren har aldrig något ansvar?
Om Ikea's kvalitet är så usel att en brakskit spräcker taket efter två tre år är det svårt att skylla på nåt annat, jag misstänker en talgoxe som gjort en hård landning kunnat spräcka taket.

Klart kattägare ska göra det de kan, men att rättfärdiga att skjuta valfri katt för att nån Banjospelare får spel är inte rätt...
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Marike
J JohanLun skrev:
Ok, så var det inte. Men om det bara håller 2 år så tycker jag du ändå ska reklamera. Testa att riva lite i det bredvid var klorna rivit. Kanske kommer ett nytt tak att hålla ungefär lika länge både med och utan klor. Vi har katt och visst kan de både repa en bil med sina klor och klösa sönder möbler. Men att nåt är så skört det rämnar om katten går på det, antingen är de nå ultrasköra flortunna gardiner eller nåt av riktigt dålig kvalitet. Att det kan bli maskor kan dock vara möjligt. Skulle taket klarat lite hårdare blåst? IKEA har börjat göra en del saker av riktigt usel kvalitet.

Läste nu även (när jag både har läsglasögon på och sitter vid dator) att grannen er hade mer än 6st katter och de bara utfodras ute och får "löpa" fritt okastrerade. Detta är inte OK och inte bra för katterna heller. Jag skulle absolut både prata med grannen om att detta inte är OK, en, två eller tre katter som bor inne och där har tillgång till mat, kattlåda etc är OK. Om det är så många katter och dessutom okastrerade och med kattungar som inte får vara inne, ja då kommer de lida i vinter. Detta måste kattens ägare ta ansvar för. Som alltid är det några som inte sköter sig som sen gör att katthatare tycker att det är ok att fånga / döda katter från oss som har katter vi älskar och tar om hand och som i vårt fall, när vår misse varit ute rusar han in på "muggen" (lådan). Men som du säger tänker du inte ta till några drastiska metoder, vilket är klokt. Du verkar vara en granne med stor tolerans om du accepterar 6st vilda katter.

Att sätta upp ett nät sådant att katten inte kan fastna / skada sig men ändå inte hoppa upp på taket borde vara den bästa metoden. Kompostgaller vid planket där de tar sig upp kanske kan funka?
Om jag tar något vasst och slår mot taket kan jag nog strimla det. Det handlar inte om att gå på taket, det hade det säkert klarat, det handlar om ett eller flera hopp ner på taket med klorna ute för att få fäste.
Hur hen sköter sina katter vet jag inte, jag bara tror. Vad jag vet är att hen har 6 st minst, vi har inte facit än. Så snälla, låt inte antaganden bli fakta.
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Skaffa ett vattengevär av pumptyp. De skjuter en vattenstråle upp till 30 meter. Jag har framgångsrikt använt metoden mot en otäck hankatt som inte begrep att vår honkatt var ”fixad”. Efter första duschen tog det månader innan han kom tillbaka, efter andra duschen återvände han aldrig.

Här är en, det finns andra:
https://www.clasohlson.com/se/p/31-...OA6_8UGdgKYS38pNr7nvsuajRdt4o4PxoCWx4QAvD_BwE
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
Våra grannar skaffade katter som släppte dem vind för våg ute. De började använda vår tomt som toalett. Noll förståelse från grannen. Förra sommaren hade vi byggställning på huset och de klättrade upp där och tog sig till balkongen. Där rev de sönder dynor. Grannen helt oförstående och hänvisade bara att det inte var hens ansvar.
Köpt piggar och satt upp runt hela tomten nu. Finns i diverse skadedjursshoppar på nätet. Som en matta man rullar ut med piggar på. Grannen blev snortokig. Dock så är det upp till dig som fastighetsägare att skydda dig mot katter och andra skadedjur.
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.