Jag vill köpa en Makita LS 1019 L eller en LS 1219 L. Gärna inom rimligt bilavstånd från Stockholm, så att jag kan komma och klämma på den innan köp.
 
Verkar klent med begagnade sågar både här och på andra ställen, så jag beställer en ny.
 
Om du tänker köpa en Makita så var medveten om att den bara är för inomhusbruk. Hade en sådan här i en väl väderskyddad carport och efter några veckor var det gravrost ovanpå rören som sågen löper fram och tillbaka med samt på stödrullen.

https://www.makita.se/product/ls0815fln.html

Försökte diskutera med Makitas kundtjänst men de svarade bara kort att sågen inte tål fuktig miljö. Vad som menas med det och varför en förmodad proffssåg inte tål några veckor i en carport fick jag inget svar på.
Andra på forumet har inte haft samma problem med Bosch eller DeWalt.

Hade en ELU i en halv livstid (30 år) och som stod på samma väderskyddade plats i 10 år utan några som helst problem. Sågen är fortfarande i bruk hos en kompis då jag bara ville uppgradera. Det var ett misstag.

Rostiga rör och stödrulle på en Makita såg i en carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rostskadat metallrör på en Makita såg, placerad i en carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror du kan bromsa din makitavendetta lite. Om du istället skulle varna för att köpa en billig såg oavsett märke, tror jag det är mer relevant. Eller bara varna för just ”din” modell. Billiga sågar är ofta svårjusterade, instabila och håller sämre. Förmodligen rostar de mer också. Du sökte i en annan tråd efter vilket märke som är bättre än Makita vad gäller rostning. Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt, utan att de flesta har bättre och sämre maskiner även när det kommer till rost.

Den sågen jag frågade efter kostar som fyra av den modell som rostade för dig och de har förmodligen inget mer än färgen gemensamt.

Vill man göra det ännu svårare för sig, när man letar efter vilket märke som är bäst, kan man titta på vem som äger de olika. Maskiner med olika färg och namn kan ha mer eller mindre samma innehåll, men olika pris och status. Lättare på den tiden när helsvenska saker som ABU, Bahco och Volvo stod för kvalitet.

Samling av verktygsmärkeslogotyper med påskrift "TOOL BRANDS" i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hep Hep skrev:
Tror du kan bromsa din makitavendetta lite. Om du istället skulle varna för att köpa en billig såg oavsett märke, tror jag det är mer relevant. Eller bara varna för just ”din” modell. Billiga sågar är ofta svårjusterade, instabila och håller sämre. Förmodligen rostar de mer också. Du sökte i en annan tråd efter vilket märke som är bättre än Makita vad gäller rostning. Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt, utan att de flesta har bättre och sämre maskiner även när det kommer till rost.

Den sågen jag frågade efter kostar som fyra av den modell som rostade för dig och de har förmodligen inget mer än färgen gemensamt.

Vill man göra det ännu svårare för sig, när man letar efter vilket märke som är bäst, kan man titta på vem som äger de olika. Maskiner med olika färg och namn kan ha mer eller mindre samma innehåll, men olika pris och status. Lättare på den tiden när helsvenska saker som ABU, Bahco och Volvo stod för kvalitet.

[bild]
Ser skillnaden nu när jag googlat på den maskinen du söker efter. Helt klart i en klass för sig. Hade varit intressant att veta om det är annat material i rören eller inte.

Tack för bilden som beskriver ägande av olika märken. Mycket illustrativ.
 
Hep Hep skrev:
[bild]
Är Festool helt fristående?
 
K Kane skrev:
Är Festool helt fristående?
Verkar faktiskt så. Googlade fram följande:
"Together with the Tanos brand, Festool is a brand of TTS Tooltechnic Systems AG & Co.KG."
Officiell websida för TTS Tooltechnic group: https://www.festool-group.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.