Har en klassisk tång typ denna
Grön och svart kabelskotång för att montera kontakter, med ledningar genom matningshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



nu såg jag att dessa kontakter finns där det är lite lättare att mata trådarna rakt igenom. Kräver dessa en speciell tång eller kan jag klara mig med gamla bettan?
Transparent RJ45-kontakter för nätverkskablage med genomskinlig design och infogade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte bara köra på en vanlig nätverkskabel för att sedan koppla på en hona på. Själv har jag använt mig av Schneider Actassi i hela huset och infällda installationer på vissa ställen och utanpåliggande på vissa ställen. (Detta är en UTP men finns även skärmade om man så önskar)

Inga specialverktyg behövs, men precis som Demmpa skriver så en fin lite sidavbitare är att föredra när man ska klippa (personligen föredrar jag knipex, bild 2)

Redigerad: Koppla efter "B" vid en eventuell installation så följer du standard installation.



Schneider Actassi nätverksuttag för infälld installation med färgkodning och numrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knipex Electronic Super Knips sidavbitartång med blå och röda handtag för kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
@Eklundh nu ska kanske Suhagg göra egna patchkablar för att få exakt längd på patchkablarna eller för att ta den genom ett litet hål i en möbel tex.
Å det är exakt den sidavbitaren som jag länkade till.



Det händer att jag gör egna patchkablar, å samtidigt så har jag två 24-portas patchpaneler där jag har ”all” nätverksutrustning. I dagsläget har jag jackar i 12 portar, men har dragit ut 12 till (en del gamla som ska bytas ut å en del provisoriskt) som hänger löst.
 
richardtenggren
Till mina unifi ap’s så har jag satt kontakter direkt på kabeln, notera att det är speciella rj45-kontakter för installationskabel. :)
 
Redigerat:
@Demmpa Visst kan det vara så som du skriver, och när det gäller sidavbitaren så var jag aldrig inne på din länk utan skrev bara personligen om den jag föredrog. Sedan att det är samma betyder bara att det är en bra tång

Kontakten i sig är fortfarande en rj45 "hona" så beroende på vad det ska vara till slut, så kan det fortfarande vara ett alternativ.

Finns ju även rj45 kontakter "hane" som inte kräver tång.

Ville mest öppna upp för andra alternativ
 
Eklundh Eklundh skrev:
Varför inte bara köra på en vanlig nätverkskabel för att sedan koppla på en hona på. Själv har jag använt mig av Schneider Actassi i hela huset och infällda installationer på vissa ställen och utanpåliggande på vissa ställen. (Detta är en UTP men finns även skärmade om man så önskar)

Inga specialverktyg behövs, men precis som Demmpa skriver så en fin lite sidavbitare är att föredra när man ska klippa (personligen föredrar jag knipex, bild 2)

Redigerad: Koppla efter "B" vid en eventuell installation så följer du standard installation.



[bild]

[bild]
En anledning kan ju vara att de där är svindyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.