Hej
Vi har just nu köpt och installerat Mora Cera Duo Miniprofi med diskmaskinsavstängning, tyvärr så läcker den medföljande kopplingen som man skruvar mellan ventilpaketet och magnetventilen på ventilpaketet monteras den medföljande kopplingen och på den sitter en lekande mutter som dras fast i magnetventilen med en gummipackning i mellan, muttern har så stort glapp i sidled så det blir en glipa så packningen tätar inte mot magnetventilen och det läcker vatten. Jag bifogar bilder som visar kopplingarna.
Jag har pratat med Mora och de skickade en ny koppling men den var lika som den som var med i förpackningen. Nu vill Mora att jag ringer en rörmokare som ska titta på problemet men det är en kostnad jag får stå för då det är jag inte intresserad av. Man skulle kunna vara väldigt försiktig och centrera magnetventilen när man skruvar i hop delarna men det känns inte så bra för om man slår i mot kopplingen i framtiden så är det stor risk att det kan börja läcka. Är det någon som haft ett liknande problem som detta?
 
  • En kopplingsmutter, en gummipackning och en metalladapter med gängor på ett bord, relaterade till ett läckageproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en metallkoppling med synbart glapp som orsakar läckage vid anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av den läckande kopplingen med glapp mellan muttern och magnetventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit plastkoppling till Mora Cera Duo Miniprofi med tydliga gummipackningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag laddar upp en bild som visar när delarna är ihop skruvade
 
  • Ihopskruvade metallkomponenter, en mässingsdel ovanpå en vit plastkomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det detalj 63 11 79 som du har och som nu läcker mot magnetventilens plastgängor?
Vad säger Mora om felet?

Teknisk ritning av detalj 63 11 79 med angränsande komponenter och plastgängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Det stämmer att det är nippel 631179 som inte tätar. Om man tittar på nippeln så är den med svarvad mot flänsen vilket medför att att muttern inte centrerar och tätningsytan inte räcker till då magnetventilen endast har ca2 mm yta som ska täta mot packningen. Mora skickade en ny nippel men den var lika som den som var med vid leverans, då Mora tycker det är osannolikt att två nipplar är fel så vill de att jag ska ringa en rörmokare som kan se vad felet är. Jag har monterat enligt monteringsanvisning och ändå läcker det så jag vill också veta vad som är fel.
/Ove
 
OK, har tyvärr ingen erfarenhet av dessa grejor, men kan tycka att detta borde vara noggrant utprovat och testat, packningen borde ta upp och täta även om det sker en rörelse av muttern mot plastgängorna. Det är väl inte direkt billiga grejor det här!

Kanske värt att lägga en slant på en rörmokare, alt. köra in till en sådan och försöka få ett gott råd.
 
Jag var runt och skulle kolla med rörmokare men alla har semester så jag ska kolla nästa vecka och se om man kan få några tipps. Mora har säkert bra koll på sina produkter men jag har monterat enligt deras anvisning men ändå läcker det så nu vill jag veta vad felet beror på. Kanske det finns någon annan som monterat denna nippel nu utan läckage och kan se om nippeln är lik den jag har. /Ove
 
D
tjena hitta du något svar på detta? sitter i samma situation och förstår inte riktigt hur jag skall koppla utan läckage...
 
Hej Calle
Jag ringde och pratade med Mora och de kunde inte förstå att det läckte då ingen klagat tidigare så slutsatsen var att jag skulle ringa en rörmokaren som kan dessa grejer.... Jag monterade ett T stycke före blandaren och tar vatten därifrån, fungerar bra. Det skulle vara intressant och veta vad jag gjorde för fel eftersom det läckte.
Har du varit i kontakt med Mora eller någon rörmokare?
/Ove

D Calle1983 skrev:
tjena hitta du något svar på detta? sitter i samma situation och förstår inte riktigt hur jag skall koppla utan läckage...
 
Skulle vara intressant att förstå vad felet är då jag också sitter i samma situation.

Redan vid montering insåg jag att detta inte kommer att hålla tätt, ganska uppenbart tycker jag.
Givetvis läckte (sprutade) det just där i den där märkliga konstruktionen.

Ingen som fått det att hålla tätt utan att bygga om?
 
D
Jag ringde Mora och fick en ny nippel med packning givetvis var det exakt samma hahaha med samma problem

så jag tog med mig det till Bauhaus och hitta en packning som täcker helt istället för delvis som Moras gjorde

det fungera perfekt och jag har inte haft några problem alls
 
D Calle1983 skrev:
Jag ringde Mora och fick en ny nippel med packning givetvis var det exakt samma hahaha med samma problem

så jag tog med mig det till Bauhaus och hitta en packning som täcker helt istället för delvis som Moras gjorde

det fungera perfekt och jag har inte haft några problem alls

Vettigt!
Det kan man ju göra.

Jag fortsatte med montering av blandaren och insåg att batterihållaren med sladd saknas (trist).
Slog på vattnet och blev så förvånad när det bara gick igenom kranen trots att blandaren är stängd.

Jäkla snygg blandare men man hade hoppats på mindre problem när man köper en för 5k
 
D
F Faruk Zahirovic skrev:
Vettigt!
Det kan man ju göra.

Jag fortsatte med montering av blandaren och insåg att batterihållaren med sladd saknas (trist).
Slog på vattnet och blev så förvånad när det bara gick igenom kranen trots att blandaren är stängd.

Jäkla snygg blandare men man hade hoppats på mindre problem när man köper en för 5k
absolut vår kran kom dessutom med en skada vi fick en ny efter 5 veckor men man får väll säga att Mora är inget man rekommenderar…
 
D Calle1983 skrev:
absolut vår kran kom dessutom med en skada vi fick en ny efter 5 veckor men man får väll säga att Mora är inget man rekommenderar…

Tänkte skriva en uppdatering om hur det löste sig till slut.

Jag anmälde läckage och de saknade delarna som gjorde så att jag ej haft en fungerande blandare till Golvpolen (där jag beställd blandaren).
Fick svar efter ett par dagar att det var skickat till tillverkaren och de skulle återkomma efter deras svar.
Det dröjde fram tills igår, då ringer ett lokalt VVS företag och meddelar att Mora skickat en helt ny blandare som han skulle installera.
Bokade tid till idag och har sen kl 11:00 ny och fungerande blandare.

Måste säga att jag inte förväntade mig så pass god service av Mora.
Nöjd för tillfället!

Gällande packningen så berättade jag om problemet jag haft så han tog packningen från "mässing pipen" som håller tätt. Han höll med om lite dålig passform på den tilltänkta packningen.

Hoppas detta hjälper någon vid framtida bekymmer gällande denna modell.
 
Hej.
Skönt att det löste sig med blandaren men den mysteriet med den dåliga passformen kvarstår. /Ove
F Faruk Zahirovic skrev:
Tänkte skriva en uppdatering om hur det löste sig till slut.

Jag anmälde läckage och de saknade delarna som gjorde så att jag ej haft en fungerande blandare till Golvpolen (där jag beställd blandaren).
Fick svar efter ett par dagar att det var skickat till tillverkaren och de skulle återkomma efter deras svar.
Det dröjde fram tills igår, då ringer ett lokalt VVS företag och meddelar att Mora skickat en helt ny blandare som han skulle installera.
Bokade tid till idag och har sen kl 11:00 ny och fungerande blandare.

Måste säga att jag inte förväntade mig så pass god service av Mora.
Nöjd för tillfället!

Gällande packningen så berättade jag om problemet jag haft så han tog packningen från "mässing pipen" som håller tätt. Han höll med om lite dålig passform på den tilltänkta packningen.

Hoppas detta hjälper någon vid framtida bekymmer gällande denna modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.