Fulkemisten
Jag har Makitas. Inget problem med rost, haft den mycket i carporten, däremot tar jag in den i verkstaden på nätterna, detta pga stöldrisk tänker jag. Verkstaden är torr. Man får olja rören ibland, brukar rengöra med 5-56 och sedan olja med symaskinsolja. Vad gäller klingskyddet så började det kärva nyss men det var bara att montera isär lite lagom och rengöra där man kom åt så var mekanismen som ny. Har endast två synpunkter i frågan.
1. En dyr såg tar man hand om bättre, enkel psykologi.
2. Köp dyrt - gråt EN gång.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag har Makitas. Inget problem med rost, haft den mycket i carporten, däremot tar jag in den i verkstaden på nätterna, detta pga stöldrisk tänker jag. Verkstaden är torr. Man får olja rören ibland, brukar rengöra med 5-56 och sedan olja med symaskinsolja. Vad gäller klingskyddet så började det kärva nyss men det var bara att montera isär lite lagom och rengöra där man kom åt så var mekanismen som ny. Har endast två synpunkter i frågan.
1. En dyr såg tar man hand om bättre, enkel psykologi.
2. Köp dyrt - gråt EN gång.
Köpte dyrt och blev grymt besviken. Hade som sagt en ELU i en halv livstid (30 år) och som stod på samma väderskyddade plats i 10 år utan några som helst problem. Sågen är fortfarande i bruk hos en kompis då jag bara ville uppgradera. Det var ett misstag.

Tanken med förfrågan var inte att få snusförnuftiga råd om hur man pedantsköter en gersåg utan att få svar på om det fortfarande finns maskiner som tål att användas. Fick reda på att ELU nuförtiden är DeWalt. Förstod av ett svar ovan att DeWalt fortfarande levererar bra och tåliga maskiner, såsom ELU tidigare gjorde.
Frågan är om Bosch också gör det. Någon som har erfarenhet av Bosch?
 
  • Älska
Fulkemisten
  • Laddar…
Min far har en Bosch GCM 8s som står ute mer eller mindre året runt med ett hemmasytt galonskydd ovanpå som enda skydd -inget tak över. Jag har inte sett att den korroderar speciellt, och då håller han inte på och oljar in och har sig. Det är en slarver.
 
  • Gilla
Ekka och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Min far har en Bosch GCM 8s som står ute mer eller mindre året runt med ett hemmasytt galonskydd ovanpå som enda skydd -inget tak över. Jag har inte sett att den korroderar speciellt, och då håller han inte på och oljar in och har sig. Det är en slarver.
Stort tack för ett konstruktivt svar!
Kommer nog att rea ut min Makita för halva priset och helt gå över till Bosch. Makitas kundtjänst lämnar en hel del att önska. Erbjöd mig att tillverka egna rör i rostfritt (antingen 304 eller, ännu bättre, 316) mot att få en sprängskiss på sågen och ritningar på rören men fick ingen positiv respons där heller.
 
K Kapten Sjöpung skrev:
Stort tack för ett konstruktivt svar!
Kommer nog att rea ut min Makita för halva priset och helt gå över till Bosch. Makitas kundtjänst lämnar en hel del att önska. Erbjöd mig att tillverka egna rör i rostfritt (antingen 304 eller, ännu bättre, 316) mot att få en sprängskiss på sågen och ritningar på rören men fick ingen positiv respons där heller.
Jag är inte säker på att ANSI 304L eller 316L är speciellt lämpliga. Båda är austenitiska och rätt mjuka. Det blir stora punktebelastningar med kullagerbussningar. Risken är att du snabbt tappar precision
 
  • Gilla
Kapten Sjöpung
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag är inte säker på att ANSI 304L eller 316L är speciellt lämpliga. Båda är austenitiska och rätt mjuka. Det blir stora punktebelastningar med kullagerbussningar. Risken är att du snabbt tappar precision
Vad är då rören som är monterade på sågen av för material? Har alltid upplevt "rostfritt" som stenhårt i förhållande till vanligt bonnjärn/kolstål.
(Fick inget svar på det av Makita heller . . . )
 
Troligen vanligt ferrit-perlitiskt stål. De austenitiska stålen är rätt mjuka vid små plastiska deformationer, men när man deformerar dem kommer austeniten att övergå till deformationsmartensit, och det blir besvärligt. Det är anledningen till att rostfria austenitiska stål är besvärliga att berbeta. Men tänk på hur lätta de är att repa. Då rör det sig om små plastiska deformationer. Om man ska uttrycka det populärvetenskapligt.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.