Vi tänkte byta ut våra slitna och dåligt sågade taklister. Men ju mer jag läser om det desto mer inser jag att det är inte bara att sätta upp nya taklister, det är tydligen också förenat med mycket frustration, sågande av vinklar och en 10årig utbildning i matematik / vinklar.

Men samtidigt, vi har köpt huset i viljan att våga och göra saker själv iform av renovering etc. Så min fråga är om man nu ger sig på det där dödsdömda projektet att byta lister, kommer dessa verktyg att ta bort frustrationen i projektet och faktiskt göra det kul. Fungerar de som tänkt och är en bra hjälpande hand?

Här på byggahus finns ett hjälpmedel som ska underlätta sågandet av vinkel:
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Men i beskrivningen står det att den sågar i exakt 45grader, när jag läser om andra som gett sig på detta så är det ett av problemen, att vinkeln i hörnet nästan aldrig är exakt. Någon som testat denna och kan ge ett utlåtande om det fungerar bra?

Det finns även ett verktyg som heter Onecut som verkar intressant, någon som testat detta, gör det listkapandet till en fröjd?
https://www.clasohlson.com/se/Mätverktyg-Onecut/p/Pr406004000

Vad tillför det utöver en vanlig smygvinkel?
 
Jag brukar mest jobba med test-bitar. Sparar på mig mycket spillbitar som är 2-3 dm långa och testsågar först.

Rätt viktigt är att ha en bra såg. Jag har en billig scheppach som är rejäl och funkar bra det grövre grejer men när det kommer till finsnickeri som går den mycket huvudvärk. Halvdan justering, en klinga som slår och inte riktigt linjerar gör att snitten ibland också blir bananformade. Det blir nog en ny såg av bättre kvalitet nästa gång jag ska pyssla med lister
 
Du kommer långt med en vanlig kap/gersåg som inte är alltför ranglig, viktigt att du skaffar en sågklinga som är avsedd för fina snitt för att få bra resultat. Att använda testbitar som @Stuff skriver om är ett bra tips. Gör ett par för inner och ytterhörn så slipper du få hjärnsläpp varje gång kring hur du ska lägga snittet.

Hellre en bra manuell geringssåg än en billig kap/gersåg.

Om du ska måla listerna kan du också dölja operfektheter med lite målarfog och du kommer få ett perfekt resultat ändå.
 
Enkelt tänk... bordet är tak och anhållet är vägg. Lägger du listen så är det bara att kapa tex 45° om väggen är 90°.
Ytterhörn. Vinkla från den bit som skall monteras.
Innerhörn. Vinkla mot den bit som skall monteras.
 
  • Gilla
runjes02 och 1 till
  • Laddar…
Absolut, har man lister som ska monteras på visst håll (upp/ned) som går från ytterhörn till innerhörn så gäller det ha tankarna i styr bara :D
 
JanneJanne123
Nöj dig inte med bara kapade lister. Lär dig förkroppa dem med så blir det ännu bättre. En figursåg och en vass morakniv är det som behövs utöver en gersåg. Förutom lite mer tid då..
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.