Har precis byggt färdigt vårat nya kök från IKEA. (Visst, finns säkert bättre men då dyrare.)
Många speciallösningar blev det och därför även köpt två stommar från Epoq.
Min väldigt personliga åsikt är att Epoq kändes mycket sämre än Ikeas. Visst, de kommer hålla men det kändes som att skruva ihop något från Jysk för 20 år sedan.
Och ska man jämföra monteringsanvisningarna är IKEA ljusår före. Epoq lyckades inte ens skicka med beskrivning till rätt stomme och de såg mer ut som en sprängskiss än en steg för steg anvisning.
Nu behöver man kanske inte en anvisning för att sätta ihop en stomme men ändå.
Sedan måste jag säga att IKEA alltid varit hjälpsamma med byten och återtag av alla skåp och täcksidor man tagit hem fel eller ändrat sig genom resans gång. Helt suveräna.
Utdragbart skafferi saknade jag men byggde ett eget med Ikeas delar som får duga. Använde deras utdragbara lådor och gjorde om en lucka till lådfront och fäste den i ett par lådor.
Som sagt, väldigt personliga reflektioner och alla har säkert sina för och nackdelar.
 
  • Gilla
Annjoh007 och 3 till
  • Laddar…
Elgiganten skickade ut mail igår där de första 1000 som bokade fick 44% rabatt på hela köket (vissa saker var exkluderade så som bänkskiva, vitvaror, blandare) men ändå. Hade den kampanjen funnits när jag satte in vårt kök hade jag nog allt kört på Epoq. De hade en kampanj på 50% rabatt några månader innan vi satte in nytt kök. Så tajmar man bra så skulle jag köra på Epoq, även om jag nog tycker att IKEA har snäppet bättre kvalitet på ffa stommar/lådor.
 
  • Gilla
Lisa3000
  • Laddar…
Får jag kasta in ett till alternativ - HTH säljer platta paket på webben.
https://www.hth.se/koep-online/

Mina erfarenheter:
* Lite begränsat utbud av skåp
* Bra pris!
* Lite old school design på vissa skåp (fläktskåp exvis)
* Vi köpte bara stommar och luckor. Ho, och bänkskivor köpte vi på andra platser.
* Jag moddade en del skåp för att få till alla detaljer.
* LÅNG leveranstid om man gör kompletteringar, och det kan bli dyrt om man glömmer ngt. Fast det kan samfraktas till en HTH-butik.
* Löfte om inbärning i frakten hölls inte när det fraktades upp till fjällstuga. "Chauffören kör inte med medhjälpare så vi kan inte bära in dina prylar som vi lovat".
* Frakten fastnade någonstans där fraktbolaget "tappart bort" hela leveransen i två veckor. Mkt irriterande men HTH kan kanske inte klandras direkt. Det var lite struligt att prata med HTHsupporten i Danmark, på Dansk-Svensk-Engelska.

Hursomhelst - jag är imponerad av hur välpaketerat det var när väl leveransen kom fram till vår fjällstuga.
Välpaketerade köksdelar på pall levererade på grusmark vid snötäckt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Annjoh007 och 1 till
  • Laddar…
Fasting65 Fasting65 skrev:
Får jag kasta in ett till alternativ - HTH säljer platta paket på webben.
[länk]

Grymt paketerat när vi köpte ett kök till vår stuga.
[bild]
Najs! Hur var det att montera och bygga?
 
  • Gilla
Fredrik RS4
  • Laddar…
T Tjalle85 skrev:
Najs! Hur var det att montera och bygga?
Jag tycker allt kvaliteten var god. Inget extravagant, och jag fick bygga om några skåp för att passa perferkt.
Jag har modifierat följande skåp:
* Microskåpet där micron ej passade så luckan har jag kapat ner, fräst och målat kortkanten.
* Fläktskåpet för att linjera fläkten. Där är luckan också nerkapad, fräst och målad på kortkanten.
* Det öppna skåpet längst till vänster är smalare då de inte hade ngt överskåp i 20 cm bredd, då det är ursprungligen ett 30-skåp som jag gjort om.

Vi ville ha ett bra "standardkök" helt enkelt, och detta motsvarade absolut mina förväntningar.

Stommar och luckor gick på 18676 kr inkl frakt.

Här ser ni vad som ingick rent visuellt:
Renoverat kök med vita skåp, modifierat mikro- och fläktskåp samt ett smalt skåp, vedbänk, kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en faktura från HTH kök med detaljerad lista över köpta köksprodukter och totalpriset på 18676 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lbs129 och 3 till
  • Laddar…
Kan inflika med vårat kök med. Vi valde mellan Ikea och hth, det blev hth där de levererar platta paket som man bygger själv. När vi köpte hade hth rea så det blev inte jättemycket dyrare än Ikea och vi tänkte att de borde ha bättre kvalitet.
Jag är inte helt nöjd dock, laminatbänkskivan blir repig när man tittar på den, överraskande många delar var skadade när de kom, de missade att skicka med några delar, de skickade med fel gångjärn. Dessutom verkar det inte vara så bra kvalitet som vi hoppades på, på flera av skåpen har luckorna redan efter 2 år börjat hänga lite snett och de små plastpluttarna man sätter på insidan av luckorna/lådfronterna verkar vara hemsökta för de har sedan första veckan ramlat ner lite här och där.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag har byggt 2 st kök i våra hus men har valt Kitcn lite dyrare än Ikea och Epoq men mycket bra kvalitet. Kan rekommendera dom.

https://www.kitchn.se/
 
  • Modernt kök med vita luckor, svart och vitt mosaikbacksplash, rostfria vitvaror och mörkt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Annjoh007 och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt två kök de senaste 10åren och båda gångerna så valde jag Epoq. Prismässigt så tror jag de är rätt likvärdiga. Elgiganten har bra affärer som har bra Epoqhjälp och det finns dem som har klart sämre hjälp. Vet man vad man ska bygga och tänka på så klarar man det rätt bra nästan utan hjälp. Nu har vi haft vårt i 6 år, vita högglansluckor bla och jag tycker det håller bra. Stommarna är ju som alla andras. Att lådorna skulle vara rangliga är inget vi har märkt iaf. Skensystemen och gångjärnen till luckorna kommer från Grass vill jag minnas och är väl erkänt duktiga på grejerna. Om Epoq har bytt leverantör de senaste åren vet jag inte. Har haft ett par mindre strul precis efter vi byggde och båda gångerna så var supporten riktigt bra, inget snack utan bara fixa det som vi hade problem med. Så om man inte vill ha en massa mer speciallösningar, snygga vitrindelar etc så skulle jag lätt rekommendera Epoq. Helst ska man köpa på hösten tror jag, rätt ofta de har 20% rabatt då.
 
  • Gilla
Dino34 och 2 till
  • Laddar…
Stora fördelen med Ikea är ju ändå att det är superenkelt att byta grejer, komplettera i efterhand och liknande. Har haft ett halvgammalt Marbodalkök och det är ett äventyr att komplettera med nån låda eller skåpdörr. Med Ikea är det bara att åka dit och hämta.
 
  • Gilla
Lisa3000
  • Laddar…
BirgitS
J jliljeha skrev:
Stora fördelen med Ikea är ju ändå att det är superenkelt att byta grejer, komplettera i efterhand och liknande. Har haft ett halvgammalt Marbodalkök och det är ett äventyr att komplettera med nån låda eller skåpdörr. Med Ikea är det bara att åka dit och hämta.
Så länge de inte byter modellserie går det ju bra men det var ju många som blev ledsna när Faktum byttes mot Metod och när folk kom efter två år och skulle komplettera eller byta ut en skadad lådfront så gick det inte längre.
 
  • Gilla
Lisa3000
  • Laddar…
Vi har monterat många IKEA-kök (många olika hus). Sedan deras nya serie kom (typ 2012) så är det helt fantastiskt. Eftersom deras underskåp är 80 cm höga (utan sockel) så kan man välja om man vill ha 10, 20 eller 40 cm höga lådor. Det är så fantastiskt att kunna välja själv. Min erfarenhet efter flera kök är att man inte behöver så många 40 cm höga lådor, det är massor av "vanliga" saker som går in i en 20 cm hög låda. Man slipper trava saker på varandra. Jag vet att många väljer 40 höga för att det ska "se snyggt ut", men det är mycket bökigare med en innerlåda än att ha två 20 höga lådor. Visst blir det något dyrare att ha många lådor, men det är det värt. Tyvärr verkar inte de som planerar på IKEAs köksavdelning gilla många lådor, de försöker oftast välja 40 höga lådor. Kanske har det att göra med att det inte ska bli så dyrt så att kunden väljer att inte köpa köket? Inget av alla IKEA-kök vi har haft (och har) har det varit något problem med.
 
  • Gilla
Lisa3000
  • Laddar…
Mats-S
P Patzie skrev:
Pratar vi enbart prisvärt är ju ikea köken svåra att slå. Men de kommer ju på bekostnad av färre val och alternativ, men har man inget behov av udda nått lr spec lösningar så är ju ikea mest prisvärt
Så då kommer ju frågan vad som egentligen är "prisvärt".

Sanningen är att det finns ju inget entydigt svar på det, hänger ju helt och hållet på den kravspec man har för sitt nya kök.
IKEA:s begränsningar av mått mm är absolut inte prisvärt för oss, däremot var Ballingslöv det mest prisvärda i vårt fall med den kravspec vi hade. Men givetvis betyder det inte att Ballingslöv är prisvärt för alla.

Så begreppet prisvärt är ganska oväsentligt när man inte samtidigt pratar om vad kravspecen innehåller.
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Så då kommer ju frågan vad som egentligen är "prisvärt".

Sanningen är att det finns ju inget entydigt svar på det, hänger ju helt och hållet på den kravspec man har för sitt nya kök.
IKEA:s begränsningar av mått mm är absolut inte prisvärt för oss, däremot var Ballingslöv det mest prisvärda i vårt fall med den kravspec vi hade. Men givetvis betyder det inte att Ballingslöv är prisvärt för alla.

Så begreppet prisvärt är ganska oväsentligt när man inte samtidigt pratar om vad kravspecen innehåller.
Har ni ett runt kök eller varför fick i te ett 60 skåp från Ikea plats hos er?
 
Mats-S
R Rolle85 skrev:
Har ni ett runt kök eller varför fick i te ett 60 skåp från Ikea plats hos er?
IKEA är ytters begränsat i sina skåp-stommars storlek, samt konstiga mått på lådorna. Dessutom var deras kvalitet under våra krav.
Men som sagt, uppenbarligen passar IKEA många andra som har andra krav och mått ;)
 
Ja de har väl alla mått man kan tänka sig i ett kök?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.