HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du bara visste hur många, som lägger in/hänger upp t.ex. sina träningskläder ( utan att slå på värmen) i just bastun. Då behövs ju bara ett litet misstag och olyckan är ett faktum.
Sens moral: När siste man/ kvinna lämnar bastun, så ska inget vara kvar och sedan ska det vara, lika tomt därinne ända tills nästa bastubad.
”Då behövs ju bara ett litet misstag och olyckan är ett faktum”.
Nej. Inte om timer och termostat sitter på aggregatet. Eller ja det kan tyvärr ske.

I mitt förra hus hade jag Bastu. Då satt timer och termostat på aggregatet och en säkerhetsbrytare utanför bastun.
Säkerhetsbrytaren satt på en höjd som barn inte kommer åt.
Tyvärr kommer barnen åt timer och termostat på ett aggregat. Så på det sättet kan en panel vara bättre. Men INNE i bastun då.

Så jag får ändra mig. Strömpanel inne i bastun på en höjd som barn inte kommer åt. Särskilt viktigt om bastun används som torkrum fast utan att aggregatet slås på.
 
Sammanfattning till TS:
Montera aggregatet och bada bastu och njut, men ha inte lösa brännbara föremål därinne när det inte finns människor därinne ! Allt kommer att fungera fint. Vill du ha extra säkerhet, så följ råden om manöverpanelen placering i tidigare inlägg.
 
  • Gilla
ZuperX och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Sammanfattning till TS:
Montera aggregatet och bada bastu och njut, men ha inte lösa brännbara föremål därinne när det inte finns människor därinne ! Allt kommer att fungera fint. Vill du ha extra säkerhet, så följ råden om manöverpanelen placering i tidigare inlägg.
Hej! Tänkte bara ställa en till fråga. Har nu fått reda på att man brukar nåla taket oranget när man fixar ett bastu (s.k. fuktspärr). Nu fixade den gamla ägaren denna bastu och är förmodligen död. Hur ska jag veta om denna fuktspärr finns och är den behövlig om jag har en taklucka?
 
Z ZuperX skrev:
Hej! Tänkte bara ställa en till fråga. Har nu fått reda på att man brukar nåla taket oranget när man fixar ett bastu (s.k. fuktspärr). Nu fixade den gamla ägaren denna bastu och är förmodligen död. Hur ska jag veta om denna fuktspärr finns och är den behövlig om jag har en taklucka?
Det brukar man inte direkt göra. Man kan sätta bastufolie, men det finns flera lösningar. När du nu har en bastu som ser båda välbyggd och genomtänkt ut (tex ventilationen) så tycker du kan lita på att resten också är vettigt gjort, och vara lugn.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
En panel på utsidan blir lika farligt som att man skulle kunna sätta på spisen från ett annat rum.
Finns det något statistiskt stöd för att det skulle vara farligt med en extern kontrollpanel?

Jag vet att det var relativt vanligt på 70-/80-talen, men det verkar finnas även nu enligt en snabbgoogling. Själv skulle jag nog även förvänta mig appstyrning av en modern motsvarighet, samtidigt som jag nog minst skulle vilja veta att dörren var stängd innan jag slog på/tände i någon bastu…
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns det något statistiskt stöd för att det skulle vara farligt med en extern kontrollpanel?

Jag vet att det var relativt vanligt på 70-/80-talen, men det verkar finnas även nu enligt en snabbgoogling. Själv skulle jag nog även förvänta mig appstyrning av en modern motsvarighet, samtidigt som jag nog minst skulle vilja veta att dörren var stängd innan jag slog på/tände i någon bastu…
Hur statistiken ser ut vet jag inte. Det var @HasseTeknik som tog upp det här med bränder i bastuar från början i tråden.

Vissa kanske tycker att folk för skylla sig själva om dom har massa kläder i bastun och sätter på aggregatet utan att titta in i bastun.

Personligen tänker jag såhär. Man MÅSTE titta in i bastun innan man sätter på den. Då ska bastun sättas på inne i bastun. Det är så lätt hänt att någon i familjen har ”råkat” lägga något brännbart för nära aggregatet. Finn s barn i familjen så ökar riskerna för misstag.
Sen om man vill ha en app där man kan se temperaturer och kanske ha möjligheten att stänga av aggregatet är en annan femma.

En mycket dålig jämförelse skulle vara ifall man hade möjligheten att tända levande ljus med en app. Tror riskerna för misstag och bränder skulle öka då.

Det intressanta i det här är att när vi byggde Bastu i förra kåken så var det en släkting från vårt grannland i öster som ansvarade för bygget. Det var aldrig något snack om hur bastun skulle byggas. Bastufolie som såg ut som Aluminiumfolie skulle det vara. Fick beställa på K-Rauta då den inte såldes i Sverige. Minns inte säkert men tror den var förbjuden då den leder ström. (Kan ha fel). Sen skulle det vara liggande panel så man fick bra ventilation bakom panelen. Jag påpekade att de flesta har stående panel i Sverige. ”Tunnor bygger man med stående panel. Inte en Bastu. Eftersom Svensken inte Bastar så spelar det ingen roll hur dom sätter sin panel. För det dom egentligen bygger är ett förråd” :rofl::crysmile: Och det stämmer ju ganska bra med Ts bild i första inlägget.
Sen kom vi till val av aggregat. Fanns inte mycket att diskutera här heller. Överdimensionerat aggregat med stenar. Termostat och timer på aggregatet. Sen en säkerhetsbrytare på väggen utanför bastun.
Jag frågade faktiskt om säkerhetsbrytaren men fick bara till svar att ”så ska det vara”.

Det kanske viktigaste av allt. Spänn aldrig upp några torklinor ovanför aggregatet. Använd inte bastun som torkrum med hjälp av aggregatet.
 
  • Gilla
ZuperX och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur statistiken ser ut vet jag inte. Det var @HasseTeknik som tog upp det här med bränder i bastuar från början i tråden.

Vissa kanske tycker att folk för skylla sig själva om dom har massa kläder i bastun och sätter på aggregatet utan att titta in i bastun.

Personligen tänker jag såhär. Man MÅSTE titta in i bastun innan man sätter på den. Då ska bastun sättas på inne i bastun. Det är så lätt hänt att någon i familjen har ”råkat” lägga något brännbart för nära aggregatet. Finn s barn i familjen så ökar riskerna för misstag.
Sen om man vill ha en app där man kan se temperaturer och kanske ha möjligheten att stänga av aggregatet är en annan femma.

En mycket dålig jämförelse skulle vara ifall man hade möjligheten att tända levande ljus med en app. Tror riskerna för misstag och bränder skulle öka då.

Det intressanta i det här är att när vi byggde Bastu i förra kåken så var det en släkting från vårt grannland i öster som ansvarade för bygget. Det var aldrig något snack om hur bastun skulle byggas. Bastufolie som såg ut som Aluminiumfolie skulle det vara. Fick beställa på K-Rauta då den inte såldes i Sverige. Minns inte säkert men tror den var förbjuden då den leder ström. (Kan ha fel). Sen skulle det vara liggande panel så man fick bra ventilation bakom panelen. Jag påpekade att de flesta har stående panel i Sverige. ”Tunnor bygger man med stående panel. Inte en Bastu. Eftersom Svensken inte Bastar så spelar det ingen roll hur dom sätter sin panel. För det dom egentligen bygger är ett förråd” :rofl::crysmile: Och det stämmer ju ganska bra med Ts bild i första inlägget.
Sen kom vi till val av aggregat. Fanns inte mycket att diskutera här heller. Överdimensionerat aggregat med stenar. Termostat och timer på aggregatet. Sen en säkerhetsbrytare på väggen utanför bastun.
Jag frågade faktiskt om säkerhetsbrytaren men fick bara till svar att ”så ska det vara”.

Det kanske viktigaste av allt. Spänn aldrig upp några torklinor ovanför aggregatet. Använd inte bastun som torkrum med hjälp av aggregatet.
N Nikorasu skrev:
Det brukar man inte direkt göra. Man kan sätta bastufolie, men det finns flera lösningar. När du nu har en bastu som ser båda välbyggd och genomtänkt ut (tex ventilationen) så tycker du kan lita på att resten också är vettigt gjort, och vara lugn.[/QUOTE

Är detta ett företag som installerade ditt aggregat? Skulle isåfall gärna ta namnet eller numret till det företaget om de finns i Stockholm.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns det något statistiskt stöd för att det skulle vara farligt med en extern kontrollpanel?

Jag vet att det var relativt vanligt på 70-/80-talen, men det verkar finnas även nu enligt en snabbgoogling. Själv skulle jag nog även förvänta mig appstyrning av en modern motsvarighet, samtidigt som jag nog minst skulle vilja veta att dörren var stängd innan jag slog på/tände i någon bastu…
Det gick utmärkt att välja till Wifi och appstyrning till aggregatet vi köpte i höstas. Då kunde man också slå på aggregatet t ex när man satte sig på cykeln vid kontoret för att pendla hem en kall vinterdag. Enda kravet var just att man kopplade in en extra sensor på dörren för att säkerställa att dörren var stängd.

Statistik eller inte, en snabb riskanalys gjorde det lätt att välja bort det tillvalet. Kanske om man bor ensamn, men med fem i familjen och inhyrd städpersonal är det omöjligt att säkerställa att det inte ligger något brännbart på aggregatet. (Jo, möjligen om man sätter upp en webbkamera i bastun, men det skulle nog kännas lite obekvämt för en del :) )
 
@ZuperX
Aggregatet köpte och monterade vi själva. Sen kom en elektriker och installerade. Men det ligger lite fusk bakom eftersom jag har byggfirma. Men släktingen från Öst som byggde bastun och bestämde hur allt skulle vara jobbade ideellt. Men är gammal snickare.
 
  • Gilla
ZuperX
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
...men det verkar finnas även nu enligt en snabbgoogling. Själv skulle jag nog även förvänta mig appstyrning av en modern motsvarighet, samtidigt som jag nog minst skulle vilja veta att dörren var stängd innan jag slog på/tände i någon bastu…
Visst finns det sån't.
Jag har styrpanelen utanför basturummet och har alla möjligheter att fjärrstyra, något jag absolut inte har ångrat.

För övrigt är det inte så dumt att värma på bastun med dörren öppen om man har ett lite större stenmagasin...
Man får betydligt mer energi lagrat i stenarna vilket ger ett skönare bastubad.
 
T tanaris skrev:
Statistik eller inte, en snabb riskanalys gjorde det lätt att välja bort [en extern kontrollpanel].
Jag tycker fortfarande att det här är intressant. Du, @Krille-72, @HasseTeknik och säkert många fler har som jag förstår det en magkänsla kombinerat med en idé om en möjlig risk och propagerar därför för att man borde låta bli externa kontrollpaneler.

Jag kan förstå oron, men skulle ändå vilja se lite mer reflektion i sådana här fall. Brinner någonsin en handduk eller tröja kastad på ett aggregat upp, och sprider sig i så fall en sån eld? Har ”någon” som har torklinor i bastun även sådana över aggregatet? Sånt och liknande kan man fråga sig.

Min misstanke är att det här är ett ickeproblem. Jag tror helt enkelt inte att det sker att hus brinner ner pga. slarvigt hanterade externa kontrollpaneler till bastun. Och det säger jag medveten om att felaktigt hanterade elapparater är den vanligaste orsaken till bostadsbränder.

Jag utesluter verkligen inte att jag har fel, men jag tycker nog att bevisbördan borde ligga på dem som avråder från något som är både lagligt och en kommersiellt såld produkt.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker fortfarande att det här är intressant. Du, @Krille-72, @HasseTeknik och säkert många fler har som jag förstår det en magkänsla kombinerat med en idé om en möjlig risk och propagerar därför för att man borde låta bli externa kontrollpaneler.

Jag kan förstå oron, men skulle ändå vilja se lite mer reflektion i sådana här fall. Brinner någonsin en handduk eller tröja kastad på ett aggregat upp, och sprider sig i så fall en sån eld? Har ”någon” som har torklinor i bastun även sådana över aggregatet? Sånt och liknande kan man fråga sig.

Min misstanke är att det här är ett ickeproblem. Jag tror helt enkelt inte att det sker att hus brinner ner pga. slarvigt hanterade externa kontrollpaneler till bastun. Och det säger jag medveten om att felaktigt hanterade elapparater är den vanligaste orsaken till bostadsbränder.

Jag utesluter verkligen inte att jag har fel, men jag tycker nog att bevisbördan borde ligga på dem som avråder från något som är både lagligt och en kommersiellt såld produkt.
Jag propagerar inte för att man borde låta bli, jag säger bara att min egna riskanalys gjorde att jag avstod. Andra får fatta sina egna beslut utifrån sina respektive förutsättningar.

Att bastuaggregat orsakar bränder är tveklöst, det är bara att googla. Jag har dock inte grävt mig ner i specifika fall, eftersom jag ansåg den informationen fullt tillräcklig för att, tillsammans med andra faktorer som ökade kostnader och (för mig) minimala vinster, fatta ett beslut.

Risk = sannolikhet x konsekvens, och även om sannolikheten i det här fallet kanske är låg är konsekvensen en klar femma.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker fortfarande att det här är intressant. Du, @Krille-72, @HasseTeknik och säkert många fler har som jag förstår det en magkänsla kombinerat med en idé om en möjlig risk och propagerar därför för att man borde låta bli externa kontrollpaneler.

Jag kan förstå oron, men skulle ändå vilja se lite mer reflektion i sådana här fall. Brinner någonsin en handduk eller tröja kastad på ett aggregat upp, och sprider sig i så fall en sån eld? Har ”någon” som har torklinor i bastun även sådana över aggregatet? Sånt och liknande kan man fråga sig.

Min misstanke är att det här är ett ickeproblem. Jag tror helt enkelt inte att det sker att hus brinner ner pga. slarvigt hanterade externa kontrollpaneler till bastun. Och det säger jag medveten om att felaktigt hanterade elapparater är den vanligaste orsaken till bostadsbränder.

Jag utesluter verkligen inte att jag har fel, men jag tycker nog att bevisbördan borde ligga på dem som avråder från något som är både lagligt och en kommersiellt såld produkt.
Inlägg #7 startade den här diskussionen. Man behöver nog inte vara Einstein för att förstå att det sker olyckor i Bastuar i Sverige. Det finns säkert statistik på detta som på allt annat. Bara sätta dig och leta.

”Min misstanke är att det här är ett ickeproblem. Jag tror helt enkelt inte att det sker att hus brinner ner pga. slarvigt hanterade externa kontrollpaneler till bastun”
Du har rätt. Det är inte kontrollpanelen eller en App som är problemet. Problemet är att du har möjligheten att sätta på bastun utan att titta in i Bastun först.
Sen att vissa uppenbarligen sätter upp torklinor och hänger upp tvätt i bastun för att sedan slå på aggregatet är såklart en annan typ av problem.

Du får läsa nedanstående länkar och fundera på varför brandkåren tar upp tvättlinor i en Bastu.

https://www.brandkaren-attunda.se/privatperson/brandsakerhet-i-hemmet/vanliga-brandorsaker/bastu/

https://www.arvika.se/byggaboochmil...dsakerthem.4.12896fa71222fa474f180008225.html

https://www.sydsvenskan.se/2020-09-29/en-dod-efter-bastubrand-i-haparanda

https://nt.se/nyheter/i-natt-man-svart-skadad-efter-brand-om6212769.aspx
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får läsa nedanstående länkar och fundera på varför brandkåren tar upp tvättlinor i en Bastu.
Nu har jag läst alla länkarna utom sydsvenskans då den artikeln var låst för mig. Ingen av artiklarna synes dock ta upp faktiska exempel på det vi diskuterar. De artiklar som handlar om faktisk brand verkar vara kopplade till situationer med folk i bastun.

Så tja, riskerna är väl objektivt små då, som jag misstänkte.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker fortfarande att det här är intressant. Du, @Krille-72, @HasseTeknik och säkert många fler har som jag förstår det en magkänsla kombinerat med en idé om en möjlig risk och propagerar därför för att man borde låta bli externa kontrollpaneler.

Jag kan förstå oron, men skulle ändå vilja se lite mer reflektion i sådana här fall. Brinner någonsin en handduk eller tröja kastad på ett aggregat upp, och sprider sig i så fall en sån eld? Har ”någon” som har torklinor i bastun även sådana över aggregatet? Sånt och liknande kan man fråga sig.

Min misstanke är att det här är ett ickeproblem. Jag tror helt enkelt inte att det sker att hus brinner ner pga. slarvigt hanterade externa kontrollpaneler till bastun. Och det säger jag medveten om att felaktigt hanterade elapparater är den vanligaste orsaken till bostadsbränder.

Jag utesluter verkligen inte att jag har fel, men jag tycker nog att bevisbördan borde ligga på dem som avråder från något som är både lagligt och en kommersiellt såld produkt.
Felet i grunden är inte att bastun är "fjärrkontrollerad", utan att folk använder bastun till förvaring/tork av främst textilier! OM man gör detta, så ökar dock risken för misstag betydligt, om man inte behöver beträda bastun, för att starta densamma.
Du frågar efter referenser på olyckor och då vill jag bara sträcka mig till att tala om att " mina 2 fall" handlar om dels en arbetskamrat ( huset klarade sig om än med stora vattenskador) och en gällde en granne ( huset brann upp helt och en person omkom).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.