Hej forumet.

Har en fråga gällande uterum och tätning. Vi har byggt ett Willab Garden och mellan taket samt främre bärlina är det ett hålutrymme som det blåser in genom. Kom inte med något tätningslist eller dylikt och det är byggt enligt instruktionerna.

Vad säger ni som kan, ska det vara såhär eller ska man täta på något sätt?

Om man ska täta med något så får ni hemskt gärna länka till rätt produkt.

Skickar med en bild också.
 
  • Hålrum mellan tak och bärlina på ett Willab Garden uterum markerat med röda pilar, visar blåsande utrymmen som behöver tätas.
Har byggt tak med annan tillverkare och det följde med gummilist att sätta där.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…

Bästa svaret

A
I vår Willab instruktion står det om att sätta en täcklist i trä där.
Illustration av taktäcklistinstallation vid träkonstruktion, med måttangivelser och instruktionstext.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
I vår Willab instruktion står det om att sätta en täcklist i trä där.
[bild]
Se där. (y)
Lister på sidorna har snickarna monterat men inte fram och bak. Inga lister blev över i form av material så troligen kom inte det med leveransen då.

Tack!
 
A
Behöver du nåt mått på listerna så säg till. Snickarna här håller på och sätter upp taket idag, och jag vet att jag har målat dessa tunna lister i förväg, efter leveransen hem
 
A Alfons3301 skrev:
Behöver du nåt mått på listerna så säg till. Snickarna här håller på och sätter upp taket idag, och jag vet att jag har målat dessa tunna lister i förväg, efter leveransen hem
Tack men jag löser det.

Håll utkik när taket är på plats om taket är lite kupat i bakkant. Har mailat om det men inte fått svar från Willab ännu. Där kommer jag nog sätta 45x45:surprised:r för synintryckets skull.

Ett annat tips är att se till att partierna monteras med märkningen läsbar utifrån. Tydligen en vanligt förekommande miss. Om det nu är så viktigt?!

Hade jag varit Willab så hade det stått annorlunda i instruktionerna. Nu är det "exempel" och inget krav. Om man läser.

Ett tredje tips. Se till att montera någon typ av tätning (tror det räcker med sån golvfoam) mellan taket och tvärgående 45x45 regeln (om du har sån) för att minimera knakljud. Finns inte med i instruktionerna och är något jag kommer fixa själv i efterhand.
 
  • Vit ribbad takbeklädnad med en svagt kupad linje markerad i rött längs takets bakkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Tack för tips!
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Tack för tips!
(y)

Vad har du för partier och hur stort bygger du?
 
A
WG62 Neo och kanalplast 40 mm IQ Reflex. 16 kvm. Förhöjda glaspartier och stomme till 220 cm
 
A
A Alfons3301 skrev:
Jag kommer nog att borra hål i golvlisten för skjutdörrarna så att man slipper att vatten ansamlas i innersta spåret. Har läst om det nedan och har också vänner som hade det problemet.
[länk]

Okej ska kolla här också, tack.
Vi har wg62eco partier nämligen.
 
A
Hur har ni löst tätning mellan uterumstak och husvägg? Använde ni medföljande plåtlist eller en egengjord av plåtslagare? Medföljande list ser lite liten ut. Men det kanske är ok om man har uterummet under husets takfot.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.