Hej,
Jag har grubblat på en sak angående hur vatten ska dras in i badrum/wc. Rören får som jag förstår det inte komma upp ur golvet utan ska komma genom väggen.

Men... Om vattnet kommer nerifrån måste ju rören kommer nerifrån och upp, vad gör det för skillnad om de gör det i en vägg?

Vad har jag missat?
 
Claes Sörmland
De som har skrivit reglerna har anpassat dem till att vatten rinner nedåt och att många läckage sker vid rörgenomföringar. Man vill således ha så får rörgenomföringar i golv som möjligt där vattnet kan sippra ut.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De som har skrivit reglerna har anpassat dem till att vatten rinner nedåt och att många läckage sker vid rörgenomföringar. Man vill således ha så får rörgenomföringar i golv som möjligt där vattnet kan sippra ut.
Jo, men kan inte vattnet rinna ner längs röret i väggen då?

Eller är det för att man då får en böj in i själva badrummet och att ev läckande vatten då droppar ner på golvet i stället för att följa röret?

För det är ju inte ovanligt att vatten kommer in i huset via källaren?
 
Claes Sörmland
Det är nog mest den rena genomföreningen man oroar sig för. Droppar det vatten genom den så är en underliggande trä-gipskonstruktion snart en mögelhärd. Vattensprut på en genomföring i vägg sker knappast (den får ju inte ligga i duschen) medan en genomföring i golv utsätts för ett konstant vattentryck om det vill sig illa.
 
Men då förstår jag inte i alla fall. Om genomföringen från källaren och upp är i golvbjälklaget inbyggt i en vägg och sedan böjs ut i väggen till själva badrummet, vad blir då skillnaden mot att den kommer upp ur golvbjälklaget inne i badrummet? Mer än böjen på röret?
 
Det är vattnet som är på golvet "i vanliga fall" man inte vill ska rinna ner längs rör, om det sprutar i en läcka är det kört i vilket fall.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är vattnet som är på golvet "i vanliga fall" man inte vill ska rinna ner längs rör, om det sprutar i en läcka är det kört i vilket fall.
Aha, det har inte med vattnet i röret att göra utan att det är hål i golvet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Precis, hål i golvet man vill undvika så vatten utanför röret inte kan rinna ner i konstruktionen.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det är lite som Coronareglerna. Restauranger som saknar egen ingång är otroliga smittspridare, så där får man bara sitta en person vid varje bord. Finns det däremot en ytterdörr så blir viruset paralyserat och man kan sitta 8 personer vid varje bord.

Rör genom golvet är notoriska källor till läckage - Såvida det inte är avlopprör. Dom har nån magisk vattenavstötande funktion som gör att det inte kan bli läckage där dom går genom golvet.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är lite som Coronareglerna. Restauranger som saknar egen ingång är otroliga smittspridare, så där får man bara sitta en person vid varje bord. Finns det däremot en ytterdörr så blir viruset paralyserat och man kan sitta 8 personer vid varje bord.

Rör genom golvet är notoriska källor till läckage - Såvida det inte är avlopprör. Dom har nån magisk vattenavstötande funktion som gör att det inte kan bli läckage där dom går genom golvet.
Jo jag anade att det var någon form av magi inblandad.:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.