Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Man kan inte skylla allt på skattesystemet. Gör man ett bra jobb och räknar med en årlig vinst om 10 % och tar ut 30 lök innan skatt i månaden har man teckning för 500 inkl. moms i timmen
Då får man verkligen inte vara sjuk ofta och ha ett jobb nästan utan några utgifter förutom lön. Så inte riktigt rimligt skulle jag säga.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Då får man verkligen inte vara sjuk ofta och ha ett jobb nästan utan några utgifter förutom lön. Så inte riktigt rimligt skulle jag säga.
Räkna så får du se

Nu är inte material inräknat i timdebiteringen
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är det som förbjuder en hantverkare att handla på byggmax, jem o fix eller Biltema?
Ingen skillnad i kvalitet på Woody.

Skillnaden är att hantverkare får bättre privata priser hos grossister och handlar därför där även åt sina kunder.

Sätt kunden i centrum
Svårt för ett företag å få konton på dom butikera
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är det som förbjuder en hantverkare att handla på byggmax, jem o fix eller Biltema?
Ingen skillnad i kvalitet på Woody.

Skillnaden är att hantverkare får bättre privata priser hos grossister och handlar därför där även åt sina kunder.

Sätt kunden i centrum
:crysmile::crysmile::crysmile:
Vi sätter kunden i fokus. Precis därför skulle vi aldrig köpa tex. Trallskruv på Biltema. Är man intresserad att jämföra så är det bara att köpa en ask på Biltema och en Märkesskruv någon annanstans. Även om du aldrig har skruvat en skruv i dina dagar så lär du märka skillnaden. Testa även gärna att skruva bort och tillbaka skruven.
Drar du ner en skruv med dålig kvalitet i tex. En kvist så går den av om inte bitsen hinner dra sönder skruven först.

Jag är också övertygad om att en konsumet väldigt snabbt skulle se skillnaden i kvalitet på tex. Trallvirke från Byggmax jämfört med tex. Beijer.

Tror man att den enda anledningen till att en hantverkare vill köpa material i ett byggvaruhus är för rabatternas skull har man missförstått saken kraftigt.

Ska tillägga att jag känner en inköpsansvarig på just Beijer bygg. Han har berättat att dom har ökat sin försäljning kraftigt mot konsument. Så tydligen finns det många konsumenter som även själva väljer Tex. Beijer före Byggmax när det snickras.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Man kan inte skylla allt på skattesystemet. Gör man ett bra jobb och räknar med en årlig vinst om 10 % och tar ut 30 lök innan skatt i månaden har man teckning för 500 inkl. moms i timmen
Du får väl lägga upp din uträkning så vi ser hur du tänkt. Visste du förresten att enligt en undersökning så ligger 90% av snickarna på en månadslön på 35” eller mer. Så kör du eget och tar ut 30” är det nog dags att söka anställning istället. Blir en bra mycket bättre deal.
Medellönen är 32” bland män och kvinnor inom yrket.

Fast gör du en årligt vinst på 10% kan det vara låga att fortsätta med eget ändå. Beror förstås på vad vinsten blir i kr.
 
Redigerat:
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får väl lägga upp din uträkning så vi ser hur du tänkt. Visste du förresten att enligt en undersökning så ligger 90% av snickarna på en månadslön på 35” eller mer. Så kör du eget och tar ut 30” är det nog dags att söka anställning istället. Blir en bra mycket bättre deal.
30000är ju en årslön om man ska gå kunden till viljes
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Räkna så får du se

Nu är inte material inräknat i timdebiteringen
Ja, det går till och med att ta ut 40.000 kr i teorin, men som sagt så har man ju oftast administrationstimmar, sjukdagar, kostnad för verktyg, kanske en lokal osv, så man får ta bort ganska mycket från förtjänsten.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tror du påriktig att hantverkare efter sina rabatter på tex Beijer Bygg betalar samma pris som du betalar på Byggmax?
Det har aldrig slagit dig att det är en enorm kvalitetsskillnader på produkter mellan dessa varuhus. Blir lite som att jämföra Biltemas bildelar med originaldelar. Eller Biltemas verktyg med riktiga verktyg.

Inte ens en så simpel sak som ett skruvplint har vi några stora rabatter på.
Problemet för hantverkare är att kunden förväntar sig någon sorts garanti. Av den orsaken köper en hantverkare inte lågprisprodukter.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Ja, det går till och med att ta ut 40.000 kr i teorin, men som sagt så har man ju oftast administrationstimmar, sjukdagar, kostnad för verktyg, kanske en lokal osv, så man får ta bort ganska mycket från förtjänsten.
Sen har du försäkringskostnader både till dig och företaget. Kanske en bil med tillhörande kostnader. Kostnader för bokföring och evt. Revisor. Bankkostnader. Listan kan göras lång.
Jag försökte leta efter en gammal lista som Skanska tagit fram för kanske 10 år sedan. Någonstans i högen ligger den.
Dom räknade fram vad dom behöver för påslag på timlönen för att bli nöjda . OM jag minns rätt så var det baserat på just 10% vinst. Runt 2,1 vill jag minnas att deras faktor hamnade på. Dom hade med kostnader för kontor, administrativ personal och dylikt. Det mesta fanns nog med som man kan komma på.
Men vill minnas att jag reagerade på att inte bokföring och revisor var med.
Ska se om jag orkar leta lite mer imorgon. Den är ganska intressant.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
optimum
L larsson r skrev:
Priset är ju plint på plats , nedrävd å invägd
Då är 800 ok tycker jag om markförhållanden är normala.
 
optimum
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tror du påriktig att hantverkare efter sina rabatter på tex Beijer Bygg betalar samma pris som du betalar på Byggmax?
Det har aldrig slagit dig att det är en enorm kvalitetsskillnader på produkter mellan dessa varuhus. Blir lite som att jämföra Biltemas bildelar med originaldelar. Eller Biltemas verktyg med riktiga verktyg.

Inte ens en så simpel sak som ett skruvplint har vi några stora rabatter på.
Det pris du fick från prislistan jag skrev om är kvalitetsplint från större leverantör här i Sverige.
117 kr plus moms före rabatt prislista 2021.
Ok?

Efter rabatt troligen rätt så lika som Byggmax.

Jag kan det där med olika kvalitet.
Byggmax kan vara bra kvalitet men inte alltid. Precis som Biltema.
 
optimum optimum skrev:
Det pris du fick från prislistan jag skrev om är kvalitetsplint från större leverantör här i Sverige.
117 kr plus moms före rabatt prislista 2021.
Ok?

Efter rabatt troligen rätt så lika som Byggmax.

Jag kan det där med olika kvalitet.
Byggmax kan vara bra kvalitet men inte alltid. Precis som Biltema.
Jag förstod att dina priser från tex Beijer var före en byggares rabatt. Det jag försökte förmedla till dig är att vilken superrabatt du en har på Beijer så kommer plinten från Beijer vara dyrare att köpa även för en byggare om man jämför med priset på tex. Byggmax.
Det är också en plint från en helt annan leverantör. Förutom det har Beijers plint dessutom Basta märkning.
När det gäller kvalitén mellan dessa plintar så passar jag. Jag har aldrig sett eller arbetat med plinten från Byggmax.

Det jag dock kan säga generellt är att det ofta finns ett samband mellan pris och kvalitet.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jag har just fått min 45 kvm stora altan byggd på Gotland. Den ligger ca 70 cm över mark
den är täckt hela vägen ner till mark 3 st trappor med guten platta under 2 av dem
Krysstag och över o underliggare samt nya bärlinor och plintar .
altanen är byggd i 122 x 28 och alla över- underliggare är byggda i 45 x ? breda
Jag har betalat 67 Tkr efter rot för arbete, resekostnader och virke
Idag maj 2021 är det virkesbrist till tusen för just trycket virke (många hemmasnickrare i corona tider)
Virket har gått upp ca 20% vilket innebär att alla far omkring här på ön o letar trycket virke
 
  • Nybyggd träaltan på 45 kvm med trappor, stödplintar och räcken vid hus på Gotland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan på 45 kvm framför svart hus, med trappor och krysstag, omgiven av gräsmark på Gotland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan på 45 kvm med trappor och skyddsräcken utanför ett svart trähus omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan på 45 kvm med räcken och trappor, belägen vid ett hus på Gotland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Det är en enkel altan, rektangulär, enkelt räcke, två trappor med typ två steg.
Bärlina i vägg, och plintar. Ca 30-40cm högt.
Jag bad om ok tryckt virke, inget billigaste skit.
Det är rimligt om de använder high class material. Jag rekommenderar att du köper, jämför, granskar materialen själv. kvalitativt material är en viktigt långsiktigt investering. Oj då!! Ingen tak och betong golv.....
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Helt klart att det kan vara kvalitetsskillnader mellan BM och Beijer.
Men Beijers priser vet du säkert väl om är före rabatt och med rabatter hamnar byggarna på ungefär samma priser som privatperson får på BM eller lägre.
Det andra priset på 117 + moms kr är samma kvalitetsnivå som Beijer.
Rabatterna är inte så stora som ni tror , handlarna har inte heller så stora advanser på material, samt dom måste ju ha lager som kostar stora pengar
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.