Hallå! Håller på att slita mitt hår… Ska montera ett glasräcke på altanen och har hittat en typ av farmarskruv som ska passa. Sedan fick jag höra att skruven (av någon kemisk anledning) inte är speciellt kompatibel med stolparna till räcket. Stolparna är av aluminium. Vidare fick jag höra att jag skulle ha planbrickor av plast mellan skruv och stolpe. Men?

Det tycks vara stört omöjligt att hitta planbrickor av plast?!? Besökte fem olika handlare i Uppsala och gick bet överallt. Vad missar jag? Är alla i metall? Skruven är 8 mm och 70 mm lång. Kan väl inte vara den enda som behöver planbrickor i plast? Någon som vet? Har något tips? Annars struntar jag i brickorna, men då blir väl resultatet därefter…
 
Jag gjorde en snabb googling och fick hur mycket träffar som helst.

beställ på nätet så har du dom hemma innan helgen.
 
  • Gilla
Neoplanta
  • Laddar…
Whürt har tex
 
  • Gilla
Neoplanta
  • Laddar…
N Neoplanta skrev:
Hallå! Håller på att slita mitt hår… Ska montera ett glasräcke på altanen och har hittat en typ av farmarskruv som ska passa. Sedan fick jag höra att skruven (av någon kemisk anledning) inte är speciellt kompatibel med stolparna till räcket. Stolparna är av aluminium. Vidare fick jag höra att jag skulle ha planbrickor av plast mellan skruv och stolpe. Men?

Det tycks vara stört omöjligt att hitta planbrickor av plast?!? Besökte fem olika handlare i Uppsala och gick bet överallt. Vad missar jag? Är alla i metall? Skruven är 8 mm och 70 mm lång. Kan väl inte vara den enda som behöver planbrickor i plast? Någon som vet? Har något tips? Annars struntar jag i brickorna, men då blir väl resultatet därefter…
Skruvar i rostfritt är överlag olämpligt att använda ihop med aluminium..
Då det är nog svaret på den funderingen..

Nylonbrickor är väl ganska standard?
 
  • Gilla
Neoplanta
  • Laddar…
Okej. Vad missar jag då? Hittar ett fåtal nylonbrickor, men värre med dimensionerna. Den sk dimensionen ska vara 8 mm invändigt, men resterande ”del” av brickorna jag hittar är ofantligt (onödigt) stora. Skulle vilja ha en bricka som är ca 10 mm maximalt på resterande del. Annars sticker den där (rätt fula…) plastbiten utanför stolpfoten. Se bild. Så även om jag hittar några brickor tycks jag gå bet på mitt önskemål. Om nu ingen har ytterligare ett vasst råd? :)
 
  • Hand håller en svart stolpfot med hål för nylonbrickor, verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skriv ut de brickor du behöver, det finns alltid någon med en 3D skrivare som vill ha en extra peng.

Budgetvarianten är att gömma en pallningsbricka av plast under stolpen och borra de hål du behöver om det inte går att skruva igenom.
 
  • Gilla
Neoplanta
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.