Hej!

Ja, funkar det? Är nojig för att popup-spridarna slutar fungera pga orent vatten.

Någon mer erfarenheter?

Med vänlig hälsning, Per
 
Jag hade satt ett filter eller två för att undvika skit i spridarna, det har jag gjort med vår borrade brunn och vanliga spridare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade satt ett filter eller två för att undvika skit i spridarna, det har jag gjort med vår borrade brunn och vanliga spridare.
Tack för svar. Var har du monterat filtret? Har du en länk till ett sådant filter?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har monterat mitt efter pumpen.
Har köpt en filter hållare på Jula [länk]
Samt ett filter från clasohlson
[länk]
Ska man räkna med kännbara flödesförluster pga ett sånt filter?
 
Per Sandwall Per Sandwall skrev:
Ska man räkna med kännbara flödesförluster pga ett sånt filter?
En viss förlust av flöde får du nog räkna med.
Ju lägre micron desto finare filter= sämre genomströmning.
Filtret kommer också att bli igensatt över tid av div bråte och bakteriebeläggning vilket progressivt stryper flödet så är du orolig för flödesbortfall så är det viktigt att det inte får bli för jäkligt.
 
Per Sandwall Per Sandwall skrev:
Ska man räkna med kännbara flödesförluster pga ett sånt filter?
Beror på flödet och önskat sluttryck, du får ju tryckfall av allt på vägen.

Jag kikade lite på det när jag satte den hemma. Här har du tryckfallskurvan på filtret:
Graf som visar tryckfall över flödeshastighet för ett filter, med text om testförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rekommenderat maxflöde är 2500l/h eller ~40l/min för den länkad ovan, jag är rätt säker på att jag kör mer genom vår :thinking:
Om inte annat kan du paralellkoppla fler, annars så finns säkert större varianter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.