Hej, jag har några frågor angående en "huvud" central som är matad från fasadmätarskåpet med 5g2,5 (huvudsäkringar 16A).

Har tänkt gå vidare från denna central till en undercentral och har lite funderingar.

Undercentralen kommer sitta ungefär 35m bort.

1. Om "huvud centralen" matas med 2.5mm2, är det onödigt att då välja 6mm2 till undercentralen då den kanske inte gör någon nytta då centralen man tar ström från bara har en 2,5mm2?

2. Ifall man delar av matningen i en dosa någonstans efter 15m och sedan går vidare igen slipper man då spänningsfall osv?
 
Sommarstuga då, brukar räcka med 16 A,, går det inte att byta kabeln till grövre då. Att fortsätta från huvudcentralen med 2,5 kabel är att bygga in sig för framtiden. Det går att gå från mätarskåpet med 5X2,5 och fortsätta med 16 A. Helst ska det då vara säkringar för varje kabel och då om huvudsäkringarna går, kan det säkras upp i skåpet till 20 A, enär varje kabel är säkrad med 16 A.
 
J jonaserik skrev:
Sommarstuga då, brukar räcka med 16 A,, går det inte att byta kabeln till grövre då. Att fortsätta från huvudcentralen med 2,5 kabel är att bygga in sig för framtiden. Det går att gå från mätarskåpet med 5X2,5 och fortsätta med 16 A. Helst ska det då vara säkringar för varje kabel och då om huvudsäkringarna går, kan det säkras upp i skåpet till 20 A, enär varje kabel är säkrad med 16 A.
Ja men säg att jag vill slippa spännigsfall från huvudcentralen till UC och väljer 6mm2, gör den grövre kabeln från HC någon nytta eller får jag stämningsfallet ändå eftersom att HC är matad med 2,5mm2?
 
Det spänningsfall du upplever kommer från ifrån hela kedjan med transformatorns inte impedans, ledningar i nätet, servisledning, huvudledningar och gruppledningar. Så visst har 6 mm² betydelse, men det går inte att svara på ifall det är nödvändigt i ditt fall. Vi har t.ex ingen uppgift om förimpedans och huvudledningens längd mellan mätarskåp och huvudcentral.

6 mm² kan också ha betydelse för att uppfylla villkoren för automatisk frånkoppling. Det finns goda chanser att du kan göra det till en huvudcentral istället för undercentral och därmed slippa en problematisk extra avsäkring i din nuvarande huvudcentral. För att räkna på detta behövs återigen uppgifter om förimpedans och ledningslängd.

Sedan ska givetvis belastningen i din nya central hålla sig inom vad befintlig huvudledning på 2.5 mm² och vad din mätarsäkring klarar av.

Man slipper inget spänningsfall genom att grena av huvudledningen på halva vägen. Det är dessutom något man normalt inte gör. Vad vill du grena av till?
 
Om jag mäter förimpedansen i ett uttag som sitter längst bort från huvudcentralen och ger dig det värdet, hade du då kunnat hjälpa mig räkna på om 2.5mm2 räcker?

Det uttaget som sitter längst bort sitter ungefär 20m från centralen, och den nya centralen jag ska sätta upp sitter alltså 40m från centralen...

Om jag då får ett bra värde på 20m avstånd då borde jag kunna räkna på om man kan lägga på ytterligare 20m ? Tack för svar
 
Ja jag kan hjälpa dig. Men mät i ett uttag så nära huvudcentralen som möjligt. Om det är mer än några meter från centralen så försök bedöm avståndet. Jag behöver denna utgångspunkt för att kunna räkna på kabeln till undercentralen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja jag kan hjälpa dig. Men mät i ett uttag så nära huvudcentralen som möjligt. Om det är mer än några meter från centralen så försök bedöm avståndet. Jag behöver denna utgångspunkt för att kunna räkna på kabeln till undercentralen.
Ok! Ska försöka hyra ett instrument på Ahlsell imorgon :)
 

Bästa svaret

Smurfen1337 skrev:
Hej, gjorde en Z-line mätning (loop) och fick 0.78ohm
Det är ett ganska bra värde men lite på gränsen för ytterligare elcentraler. För att få hyggliga marginaler vill man inte har en förimpedans på så mycket mer än 1 Ω.

35 meter huvudledning på 6 mm² ger en impedans på z = 0.0183 Ωmm²/m / 6 mm² * 2 ledare * 35 meter = 0.21 Ω vilket blir mitt i prick 1 ohm. Jag räknar på kalla ledare, en 6 mm² blir inte varm av belastningsströmmen i en bostad.

En C10A dvärg kräver 100 A i kortslutningsström i 230 V vilket ger en total impedans på 230/100 = 2.4 Ω. Minus 1 Ω ger det att gruppledningen få ha max 1.4 Ω. En gruppledning på 1.5 mm² då vara max 1.4 Ω / (0.0183/1.5) / 2 ledare / 1.3 = 44 meter. Den sista faktor på 1.3 är en "säkerhetsfaktor" som tar hänsyn till lite av varje.

Det trefasiga spänningsfallet i elcentralen blir vid 16 A belastning 16 A * 0.21 Ω / 2 (1 ledare!) * 100/230 = 0.83 % ok. Den bör hålla sig under 1 % för en huvudledning. Jag har dock inte räknat med den huvudledning du har mellan mätarskåp och första elcentralen. Den ska också räknas in vilket gör att vi troligen hamnar lite över 1%. Och som sagt det spänningsfall du upplever kommer hela vägen från transformatorn.

Spänningsfallet längst ut i en gruppledning bör hålla sig under 4%, dvs 9.2 V. Jag väljer en normal belastningsström på 8 A här. Max impedans huvudledning + gruppledning blir då 9.2 V / 8 A - 0.21 = 0.94 Ω. Enligt samma formel som ovan (men utan säkerhetsfaktor) man kan då räkna ut max längd till 0.94 / (0.0183/1.5) / 2 = 38 meter.

Så det är bra värden med 6 mm². Nu kan du räkna på 2.5 mm² istället och se var du hamnar. Det blir inte jättedåligt, bara lite dåligt. Det skulle fungera om du behöver snåla.

Nackdelen med 2.5 mm² är att den behöver avsäkras i matande elcentral. En 6 mm² kan kopplas in parallell. Du slipper ett extra säkringsled som kan spöka och du får en huvudcentral som är obeoende av den matande huvudcentralen. Men det finns även en praktisk fråga kring hur man knövlar in en 6 mm² i matande elcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.