garvin garvin skrev:
Vad målade du. Med för färg?
Nordsjö perform+ Diamond floor
 
  • Gilla
Catharina Åberg och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag använde våtrumsfärg och då blev de inte bra
Har ni gjorde rent ordentligt med T-röd och medel samt slipa golv?
 
  • Gilla
NSS
  • Laddar…
Yepp
 
Björnan 1988 Björnan 1988 skrev:
Har ni gjorde rent ordentligt med T-röd och medel samt slipa golv?
Ja det gjorde jag
 
  • Gilla
Björnan 1988
  • Laddar…
Jag menar att det handlar mer om hur mycket mjukmedel det finns i mattan än på färgen. Även om ytan är sandpapprad och nogrannt tvättad, så finns det risk för att kemikalier i mattan sipprar upp till ytan och ger klibbig yta. För mig tog det två år, för andra en vecka. För de som har tur med mattan under, kanske inte alls. Nu har det visat sig att din matta innehåller medel och ny färg är som bäst en korttidslösning, men det kanske är meningen?

Det finns också andra risker med att måla våtrumsmatta där det blir rejält blött. Färgen skapar ett tätskikt, mattan är också ett tätskikt. Kommer det in vatten i en skada i färgen har det ingenstans att gå. Inte sån stor risk om det är en gästtoa eller så, men vet att målad dusch inte är så poppis hos en del försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Fr0jd
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Färgen skapar ett tätskikt, mattan är också ett tätskikt. Kommer det in vatten i en skada i färgen har det ingenstans att gå.
Färg på en matta innebär inte att något blir instängt mellan två täta skikt.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
useless useless skrev:
Färg på en matta innebär inte att något blir instängt mellan två täta skikt.
Våtrumsfärg släpper inte igenom fukt. Tydligt är i vart fall att flera försäkringsbolag inte täcker skador när våtrunsmatta är målad. Alltid en bra idé att kontakta dem innan och höra hur de ser på det!
 
Blir det en skada i färgen så blir mattan bakom blöt, men vattnet kommer ju inte längre såvida inte mattan också är trasig. Lite fukt mellan färgen och mattan är inget problem eftersom det inte kan ställa till med någon skada.

Det är stor skillnad om man t ex har två tätskikt på var sida om en vägg uppbyggd av organiska material.


Anledningen till att försäkringbolagen inte ersätter är väl att en målad matta i 99% av fallen är så gammal att den tekniska livslängden är uppnådd?
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blir det en skada i färgen så blir mattan bakom blöt, men vattnet kommer ju inte längre såvida inte mattan också är trasig. Lite fukt mellan färgen och mattan är inget problem eftersom det inte kan ställa till med någon skada.
Ja, det blir vatten stående inne i mattan. En matta vars ytskikt förstörts av att ruggas upp. Föreligger risk att mattan skadas ytterligare - löses upp, blir porös och smulas av vatten som ligger under lång tid.

Det är såklart möjligt att det är synligt, att färgen oftast håller tätt, att de flesta målar i gästtoa och tvättstuga där det inte kommer så mycket vatten.. Men det är viktigt att vara medveten om att målning av matta betraktas som en försämring av föesäkförsäkringsbolag. Allt jag säger är, kolla med dem.
 
Får man vatten bakom färgen. Kommer det att märkas.
 
  • Gilla
Ted Chang
  • Laddar…
Hej!

Vi undrar om själva städmomentet, innan målningen.

Finns det något alternativ till att använda T-röd / rödsprit? Något som är lite skonsammare? Målartvätt känns lugnt, men vad kunde annars fungera - vanlig 90% alkohol?

Kan man kanske slipa av lite med sandpapper först för att säkerställa att all lösa skit rent mekaniskt ruggas av, sedan spola, sedan målartvätt, sedan ev alkohol?

Tacksam för tips!
 
useless useless skrev:
Det kostar inte så jättemycket att prova. Funkar det så kan man skjuta upp en större renovering ett antal år. Resultatet beror på mattan som sitter där och hur mycket mjukgörare som har ångar bort.
Jag målade om vårat badrum för två år sedan och har inga problem med att det klibbar.
Hej. Jag undrar vad du menar med "ångar bort"? Är det färgen eller något annat som påverkar mjukgöraren på detta vis?
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Målartvätt känns lugnt, men vad kunde annars fungera - vanlig 90% alkohol?
T-sprit består ju i princip till 90% av vanlig alkohol, etanol.


Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Hej. Jag undrar vad du menar med "ångar bort"? Är det färgen eller något annat som påverkar mjukgöraren på detta vis?

Mjukgöraren försvinner sakta men säkert hela tiden. Så småningom blir mattan hård och spröd. Om det är för mycket mjukgörare kvar när man målar så kan den troligtvis påverka färgen så den inte härdar ordentligt. Exakt vilken kemiskt process det rör sig om vet jag dock inte.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Ja, det blir vatten stående inne i mattan. En matta vars ytskikt förstörts av att ruggas upp. Föreligger risk att mattan skadas ytterligare - löses upp, blir porös och smulas av vatten som ligger under lång tid.

Det är såklart möjligt att det är synligt, att färgen oftast håller tätt, att de flesta målar i gästtoa och tvättstuga där det inte kommer så mycket vatten.. Men det är viktigt att vara medveten om att målning av matta betraktas som en försämring av föesäkförsäkringsbolag. Allt jag säger är, kolla med dem.
Tror inte det är nån risk att man slipar så mycket att man slipar igenom slitskiktet, sen finns det ju en uppsjö av homogena mattor
 
useless useless skrev:
Det kostar inte så jättemycket att prova. Funkar det så kan man skjuta upp en större renovering ett antal år. Resultatet beror på mattan som sitter där och hur mycket mjukgörare som har ångar bort.
Jag målade om vårat badrum för två år sedan och har inga problem med att det klibbar.
Vilken färg använde du när du målade om golvet? ngn grundfärg? 2 komponentfärg?
vilket märke?

Hur ser det ut idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.