Fryser inte vattenledningen sönder på vintern? Alltså, ledningen som leder vattnet in till huset?

Jag antar att vattenledningen (för kommunalt VA) grävs ned på lämpligt djup. Men under/i själva huset då? Hur klarar sig ledningen där?

Som jag minns det så hade gamla farmor ibland vattnet rinnande ur kranen för att inte ledningarna skulle frysa.

Om man drar in vatten och lägger ledningarna i grunden (torpargrund) - klarar de sig utan att frysa då?

 
Hej!

Om ledningen in till huset inte ligger på frostfritt djup så finns väl alltid risken att den fryser. I fritidshus med sådana ledningar brukar man väl vanligtvis tömma ledningen inför vintern. Har personligen bott i ett sådant fritidshus under perioder på vintern. Då får man slå på vattnet tillfälligtvis och gärnasom sagt ha det lite rinnande hela tiden om det är kallt ute.

/pinebar


 
Jag har också funderat på det här... Det lustiga/konstiga är att vi har ett fritidshus med inkommande vatten från pumphus, vattnet leds i en vanlig svart slang, ca 100 meter, och slangen ligger helt öppet, ibland under nån tuva, hela vägen till huset.

Husets värme är alltid påslagen, när vi inte är där ligger termostaten på ca 11 grader. Pumphuset servar 11 hushåll, varav 2 är bofasta, vilket alltså innebär cirkulation i deras slangar, men inte i de andra.

Lustigt nog har ledningen aldrig frusit sönder!! Huset har vi haft i familjen sedan 1968, då min far byggde det. Slangen drogs dock ca 1978...
Ren tur, kanske? Men visst är det konstigt? Eller?

Kan tillägga att vi för vår egen bekvämlighets skull har en värmekabel installerad i slangen, så att vi kan tina den och få vatten, om det skulle frysa när vi är där. Värmekabeln är dock bara påslagen manuellt när vi är där, aldrig annars.

Så, det KAN funka, uppenbarligen. :surprised:)
 
Jag har hört att enbart plastslangen kan töja sig så den tål att vattnet fryser. Men har man en koppling på slangen är det goodbuy om det fryser där. Men om det stämmer vet jag inte ....
 
Bluethumb skrev:
Jag har hört att enbart plastslangen kan töja sig så den tål att vattnet fryser. Men har man en koppling på slangen är det goodbuy om det fryser där. Men om det stämmer vet jag inte ....
Jag har en koppling på inkommande vatten som sitter utanför fritidshuset, och det får frysa som det vill. Dock är inte vattnet trycksatt när det fryser, vet inte om det har någon betydelse, men det har inte frusit sönder på fem år i alla fall.
 
Vi har två kopplingar på vår inkommande slang, ingen av dem har någonsin frusit sönder. En koppling har suttit där i ca 20 år, den andra i två år.
 
OK, då stämde inte det som jag hört. Men jag vågar aldrig chansa utan tömmer allt innan vi åker hem.Men det ska bli en värmekabel i slangen framöver.
 
Bluethumb skrev:
Jag har hört att enbart plastslangen kan töja sig så den tål att vattnet fryser. Men har man en koppling på slangen är det goodbuy om det fryser där. Men om det stämmer vet jag inte ....
Det stämmer nog. I min släkt har vi en sommarstuga där vattenförsörjningen består av en slang som är säkert över en kilometer lång (dragen till en bäck på högre höjd för att få självfall), den är är bara utlagd på marken. Det brukar frysa sönder några skarvar på vintern men slangen är det inget fel på.
 
Hej!

Vattenslangarna är nog inte det stora problemet. Det är vanligtvis pumpen som fryser sönder om man inte tömmer systemet i ett ouppvärmt fritidshus på vinten. Glöm inte att öppna bottenventilen. Det gjorde vi,och året efter var det dags för inköp av ny pump
A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.