nikasp
A AndersS skrev:
Yes fungerar att tvätta fasad med men är sämre vid ommålning då den inte mattar ned tidigare målarfärg.
Så att använda Yes istället för fasadtvätt är väl helt ok.
Jag testade för några år sedan med Yes på en yta och målartvätt (Jape), det blir rätt stor skillnad. Du känner skillnaden om du drar handen över en slät yta. Frågade i en målarbutik om jag kunde späda målartvätten med mera vatten till fasadtvätt men de rekommenderade det inte utifrån att målartvätten mattar ytan mera, kanske ett försäljningsknep men troligtvis har de lite olika kemisk blandning.;)
Jag skulle ALDRIG i livet köra Yes inför ommålning. Vi tvättade exakt hela huset och garaget med Yes för tre år sen, vetandes att det inte skulle målas då. Tog ca två år innan påväxt och prickar var tillbaka i öster och norrläge. Då var jag lite ”onödigt och färghandlarna vill bara sälja dyra grejer” men har ändrat mig helt.
 
nikasp
nino nino skrev:
Funkar väl utmärkt med Yes, har för mig att det finns en tråd om det som är ganska så gammal
Jag kan svara nej på det. Det kommer relativt snabbt att komma tillbaka påväxt men blir rent ett par år. Skulle inte vilja måla på en sådan yta, även stor skillnad i hur sträv ytan känns så förutom mögel och alger så gissar jag att färgen sitter bättre också.

Takfoten och hela garaget var tiptop rent för två år sedan, här efter jag lagt på Alcros medel och skrubbat:
 
Redigerat:
  • Gilla
Vicky90
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag skulle ALDRIG i livet köra Yes inför ommålning. Vi tvättade exakt hela huset och garaget med Yes för tre år sen, vetandes att det inte skulle målas då. Tog ca två år innan påväxt och prickar var tillbaka i öster och norrläge. Då var jag lite ”onödigt och färghandlarna vill bara sälja dyra grejer” men har ändrat mig helt.
Yes kräver att du och använder ett medel mot påväxt, t.ex. Grön Fri eller Prick Fri beroende på förutsättningar, kan även vara så med fasadtvättmedel. Sedan får man anpassa efter förutsättningar på byggnad, t.ex. solsida ellet skuggsida, men det skiljer även rätt mycket på plats i landet och läge.
Så man får anpassa efter varje hus.
 
Stort tack för alla svar!
Eftersom jag inte kommer behöver måla om huset på många många år så investerar jag i den lite dyrare kraftvasken


V Vicky90 skrev:
Hej !

Jag ska måla om huset. Idag har vi en oljefärg och ska byta till akrylat. Självklart behöver vi tvätta huset.

På Colorama rekommenderade dom självklart Jotun Kraftvask för en 549 kr för fyra liter. Är det värt att köpa Jotun över Biltemas egna för ca 30 kr/litern ?


Mvh
Viktor
Hej!

V Vicky90 skrev:
Hej !

Jag ska måla om huset. Idag har vi en oljefärg och ska byta till akrylat. Självklart behöver vi tvätta huset.

På Colorama rekommenderade dom självklart Jotun Kraftvask för en 549 kr för fyra liter. Är det värt att köpa Jotun över Biltemas egna för ca 30 kr/litern ?


Mvh
Viktor
V Vicky90 skrev:
Hej !

Jag ska måla om huset. Idag har vi en oljefärg och ska byta till akrylat. Självklart behöver vi tvätta huset.

På Colorama rekommenderade dom självklart Jotun Kraftvask för en 549 kr för fyra liter. Är det värt att köpa Jotun över Biltemas egna för ca 30 kr/litern ?


Mvh
Viktor
anders07 anders07 skrev:
Först och främst bör du ju kontakta en måleributik för att säkerställa vad för typ av färg du har, linoljefärg eller alkydoljefärg men det kanske Colorama hjälpte med då...?

Ska du gå från alkydoljefärg till akrylat rekommenderar väl de flesta att först grundmåla tror jag.

Tror främsta skillnaden mellan Jotun Kraftvask och andra "vanliga" målartvätt är att den tar mer biologiskt/mögel etc. så du får kol på ev. påväxt, mossa, etc.
 
  • Gilla
Bengt72
  • Laddar…
MultiMan
Kan bidra med min erfarenhet av billig fasadtvätt. Köpte ett antal dunkar av Byggmax medel när jag renoverade 2005. Kostade 89 eller 99 per 5L, dvs riktigt bra pris. Var rejält koncentrerat och hållbart, använder fortfarande den sista dunken. Är kraftigt basiskt och mattar ner gamla färgen påtagligt i koncentration 1/10 (använder handskar och ögonskydd). För vanlig tvätt utan ommålning kan man blanda 1/50 och ändå få bort alla prickar och missfärgningar. Kort sagt, mycket bra produkt trots lågt pris, så var försiktig att döma utifrån pris enbart. Tyvärr vet jag inte vad de säljer idag då jag fortfarande inte behövt köpa nytt.
 
  • Gilla
Vicky90
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jotuns kraftvask är i princip en kaliumhydroxidlösning som förtjockats med kiselgel och där man tillsatt katjoniska tvålämnen. Så väldigt uttorkande för huden precis som beskrevs ovan och tar allt fett på färgens yta.

Biltemas målartvätt är rätt jämförbar med Jotuns produkt. Det är natriumhydroxid som förtjockats med kiselgel. Men de katjoniska tvålämnena finns inte i produkten.

Just de katjoniska tvålämnena är väldigt bra på att ta mikrober av daga och de blir också kvar på färgytan trots avsköljning. Så i teorin kan Jotuns produkt tänkas döda av etablerade biofilmer bättre. Men jag är lite tveksam att det spelar någon roll när den nya färgen är där. Mikroberna växer ju inte i färgen som dessutom innehåller konserveringsmedel.

(Båda dessa produkter kan ersättas med målarsoda i vatten. Enda nackdelen med denna lösning är att den är rätt vattnig eftersom den inte innehåller förtjockningsmedlet i form av kiselgel som finns i de kommersiella produkterna.)
 
Redigerat:
  • Gilla
elleff och 2 till
  • Laddar…
Kraftvask är skadligt för glas sa de till mig på målarfirman i V.Frölunda, man måste täcka ordentligt med plast eller liknande. Tror att det etsar glas.
 
V Vicky90 skrev:
Hej !

Jag ska måla om huset. Idag har vi en oljefärg och ska byta till akrylat. Självklart behöver vi tvätta huset.

På Colorama rekommenderade dom självklart Jotun Kraftvask för en 549 kr för fyra liter. Är det värt att
köpa Jotun över Biltemas egna för ca 30 kr/litern ?


Mvh
Viktor
De gjorde nån test på tvätt av husfasad målad för många år sedan på om det var i Råd och rön. Då var Yes diskmedel bäst och billigast. Mycket bättre än de andra.
 
Claes Sörmland
U Urban R skrev:
Kraftvask är skadligt för glas sa de till mig på målarfirman i V.Frölunda, man måste täcka ordentligt med plast eller liknande. Tror att det etsar glas.
Ja det etsar glas på grund av silikatgelen i den.
 
M matswalker skrev:
De gjorde nån test på tvätt av husfasad målad för många år sedan på om det var i Råd och rön. Då var Yes diskmedel bäst och billigast. Mycket bättre än de andra.
Var det för att tvätta fasad eller var det grundläggande arbete före målning? Det är två olika syften. Vet att test gjorts men inte syfte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tog en halv tablett av ica basic maskindisktablett till en hink varmvatten. Funkade bra till tvätt och mattade ner färgytan.
 
nikasp
M matswalker skrev:
De gjorde nån test på tvätt av husfasad målad för många år sedan på om det var i Råd och rön. Då var Yes diskmedel bäst och billigast. Mycket bättre än de andra.
Jag som tvättat hela huset och garaget för två eller var det tre år sen kan inte hålla med. Fasaden är riktigt smutsig och prickig med påväxt särskilt i östläge mot skog. Norr om Stockholm.
 
  • Gilla
matswalker
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag som tvättat hela huset och garaget för två eller var det tre år sen kan inte hålla med. Fasaden är riktigt smutsig och prickig med påväxt särskilt i östläge mot skog. Norr om Stockholm.
Ja och väljer man Jula eller Biltema så kostar dom så lite extra att prisskillnaden är irrelevant.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det luriga med att referenser på butiker/varuhus egna fabrikat är att du vet inte vad du får, det kan vara alldeles utmärkt kanske samma som dyraste tillverkares eget märke men nästa år har man valt en annan leverantör, samma flaska/dunk och utseende men annat innehåll. Och kolla hur du ska blanda om du köper koncentrerat då vet du bättre vad du får betala för, mera eller mindre vatten i förpackningen.

Ammoniak ska man vara lite försiktig med, men det fungerar alldeles utmärkt, använde det för 30-40 år sedan som ny husägare eftersom det var vad målarna då använde. Har en sådan svart dunk stående men använder idag målartvätt, en bieffekt av ammoniak är att den rensar andningsvägarna när man blandar:cool:
Kanske tar kål på Covid19-virus oxå. Tvättade också med en skvätt ammoniak förra gången jag målade om huset. Blev nästan trärent.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag som tvättat hela huset och garaget för två eller var det tre år sen kan inte hålla med. Fasaden är riktigt smutsig och prickig med påväxt särskilt i östläge mot skog. Norr om Stockholm.

Har bara blandat in en tesked Yes i cirka 8 liter vatten och det har gått bra ta bort alger. Vet inte hur fort det växer på igen. Men det varierar nog över landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.