Min bandsåg har en trasig låda till motorskyddet och start/stopp. Är det någon som vet var man kan få tag på en motsvarande låda? Har försökt googla men inte hittat något. Skyddet fungerar bra så det hade varit skönt att slippa byta allt.

Sliten och skadad låda för motorskydd på bandsåg med synliga kablar och start/stopp-knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Ulf
 
Blir nog svårt att få tag i något som kan kallas reservdel, allt säljs komplett, så blir nog att öppna och se vad det står för amper på motorskyddet och köpa ett nytt, kan sitta en kontaktor i som löser ut vid bortfall av ström, s.k nollutlösning och ska inte starta efter att strömmen kommit tillbaka. En klar säkerhetsaspekt som ska finnas på roterande fasta maskiner.
 
J jonaserik skrev:
Blir nog svårt att få tag i något som kan kallas reservdel, allt säljs komplett, så blir nog att öppna och se vad det står för amper på motorskyddet och köpa ett nytt, kan sitta en kontaktor i som löser ut vid bortfall av ström, s.k nollutlösning och ska inte starta efter att strömmen kommit tillbaka. En klar säkerhetsaspekt som ska finnas på roterande fasta maskiner.
Du har förmodligen rätt, men jag ville testa här. Och ja, det sitter en nollspänningsutlösare i det.

//Ulf
 
Epoxi eller en plåtbit som du sen gör hål i för knappen? Det är nog mer jobb än att byta till en ny dock ;)
 
L Lovan83 skrev:
Epoxi eller en plåtbit som du sen gör hål i för knappen? Det är nog mer jobb än att byta till en ny dock ;)
Har också tänkt på det. Men tänkte att metall intill ström kanske inte är bra. Men igår skruvade öppnade jag en kulodosa i metall.. Så jag tar nog upp den lösningen som första-alternativ. Tack!
//Ulf
 
Själv hade jag nog tagit någon form av plastskiva istället, för på så sätt behålla isolationen.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Kan ju jorda metallskivan ;)
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Blev en enklare fix. 2mm plexiglas och snabblim. Så nu funkar den på ett säkert sätt igen.

/Ulf
Reparerad maskinbrytare med 2mm plexiglas skydd och snabblim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.