Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag hänger inte riktigt med i det du skriver. Om det är 120cc i ytterväggen och det dessutom ska dras vatten där så måste du bygga en ny vägg på insidan. 45x70 reglar cc 45. 15 mm k-plyfa och gips.
Du skriver väggfixtur till blandare. Jag antar att du ska rören inne i väggen och menar tex. ”LK väggdosa”.

Har du 120 cc i ytterväggen och inte ska ha något vatten där bör du fälla in reglar så du får minst 60 cc. Jag skulle fällt in så det blev 45 cc. Eller 40 cc. Lagt plyfan ner och kortlat med plyfaremsor i skarvarna för att sedan ställa gipsen upp.
Ytterväggen ska varken ha el eller vatten i sig. Rörmokaren går i golvet. In i den nya väggen som jag bygger framför kattvinden och ja du har rätt LK-Väggdosa.
Jag anser att det är lite mindre jobb att regla upp framför än att riva o komplettera med reglar.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Hus tomte
Ska du ha klinkers å golvvärme bör du nog regla upp det 30cc ser ut som du har 60cc
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ska du ha klinkers å golvvärme bör du nog regla upp det 30cc ser ut som du har 60cc
Ska ha T2 o matta
 
C jerrycort skrev:
Ska ha T2 o matta
Alltid svårt när man inte varit på plats. I en normal villa med normala spännvidder räcker 60 cc om man har 45x195 bjälkar. Men det kan räcka med mindre. Eller krävas mer.
Har man inte rivit bort några väggar på våningen under brukar det vara lugnt. Ska man ha ett stort badkar kan förstärkningar krävas.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Alltid svårt när man inte varit på plats. I en normal villa med normala spännvidder räcker 60 cc om man har 45x195 bjälkar. Men det kan räcka med mindre. Eller krävas mer.
Har man inte rivit bort några väggar på våningen under brukar det vara lugnt. Ska man ha ett stort badkar kan förstärkningar krävas.
Fick samma information från min rörmokare. Så just i badkar/duschdelen kommer jag komplettera med reglar pga badkaret.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Nytt problem/fundering.
Jag ska ju ha en väggfixtur för wc. TECE med safetybag för vara exakt. Jag kom nyss tänka på att den hamnar mitt i ett stödben för takstolen. Om jag har förstått/tolkat andra forum rätt är ändring av stödben = ändring av bärande konstruktion = bygglov.
Halvfärdigt badrum med utsågad öppning i golvet och en vägg där WC-fixtur ska installeras, nära takstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har sågat ut grovt där fixturen skulle stått

Vad har jag för alternativ?
1. Ansöka om bygglov. Dyrt o två månader väntetid.
2. Flytta wc 300mm förbi stödbenet. Hela planlösningen går åt FANDERS. Någon som vill ta den med min fru.
3. Bygga ut väggen 160mm djup istället för 70.

Lutar åt alternativ tre. Några andra förslag?
 
janwide
Kolla med snickaren om det inte går att göra en avväxling för stödbenet så att toan handlar där du tänkt. Mitt tips är att blanda in myndigheten så lite som möjligt. Ingen kommer ändå att riva i din vägg om ni gör en bra lösning.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
janwide
Handritad skiss av en väggkonstruktion med markerade "nya väggar" och "gamla stödben".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ såhär.
 
C Cortous skrev:
Nytt problem/fundering.
Jag ska ju ha en väggfixtur för wc. TECE med safetybag för vara exakt. Jag kom nyss tänka på att den hamnar mitt i ett stödben för takstolen. Om jag har förstått/tolkat andra forum rätt är ändring av stödben = ändring av bärande konstruktion = bygglov.
[bild]
Jag har sågat ut grovt där fixturen skulle stått

Vad har jag för alternativ?
1. Ansöka om bygglov. Dyrt o två månader väntetid.
2. Flytta wc 300mm förbi stödbenet. Hela planlösningen går åt FANDERS. Någon som vill ta den med min fru.
3. Bygga ut väggen 160mm djup istället för 70.

Lutar åt alternativ tre. Några andra förslag?
Lugn i stormen nu. Hade du alltså tänkt kapa stödbenet. Ta bort isoleringen och ställa fixturen där?
Om så är fallet bryter du inte bara mot gällande branschregler när det gäller att vatten ska dras på den varma sidan. Dvs. Inte i isoleringen utan efter isoleringen. Du riskerar ju faktiskt att cisternen fryser sönder.
Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men här kommer en bild på en kattvind.
Illustration av en kattvinds konstruktion med luftspalt, isolering och regelskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först hade jag tänkt göra som Janwide föreslog.
För att lösa isolering skulle jag byggt en låda som jag sedan skulle isolera på kattvind sidan.

Men jag tror fortfarande att jag måste ha bygglov för detta då jag modiferar bärande konstruktion.

Tror det lättaste är att bygga ut väggen så jag får plats med WC fixturen innanför. Nya bredden på rummet blir då 2050
Blir dock tajt med glasväggarna. Tänkte en 80mm bred badkar så på snedväggssidan blir det en fast glasvägg 800mm bred.
Då blir det ca 1250mm kvar. Skulle vilja ha en fast vägg på duschsidan oxå men utan att det ska kännas trångt. Kanske en 600mm fast sida lämnar en öppning på 650mm

Hur bred öppning bör man ha?
 
C Cortous skrev:
Först hade jag tänkt göra som Janwide föreslog.
För att lösa isolering skulle jag byggt en låda som jag sedan skulle isolera på kattvind sidan.

Men jag tror fortfarande att jag måste ha bygglov för detta då jag modiferar bärande konstruktion.

Tror det lättaste är att bygga ut väggen så jag får plats med WC fixturen innanför. Nya bredden på rummet blir då 2050
Blir dock tajt med glasväggarna. Tänkte en 80mm bred badkar så på snedväggssidan blir det en fast glasvägg 800mm bred.
Då blir det ca 1250mm kvar. Skulle vilja ha en fast vägg på duschsidan oxå men utan att det ska kännas trångt. Kanske en 600mm fast sida lämnar en öppning på 650mm

Hur bred öppning bör man ha?
Blir frugan tokig om du använder en vanlig fixtur istället? Då blir det som en låda fast bara runt fixturen. (Du kan ju fortfarande använda den fixtur du tänkt köpa/ har köpt om du vill).
 
Men du måste likt förbaskat bygga ut väggen eftersom du enligt ritning ska ha blandare till badkaret och tvöttstället på väggen mot kattvinden om jag tolkar din ritning rätt.
För du ska väl inte ha utanpåliggande rör?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men du måste likt förbaskat bygga ut väggen eftersom du enligt ritning ska ha blandare till badkaret och tvöttstället på väggen mot kattvinden om jag tolkar din ritning rätt.
För du ska väl inte ha utanpåliggande rör?
Precis. Så jag bygger ut väggen.

Visar sig att jag har cc450 i golvet med 230 reglar. Behöver jag förstärka då för badkaret?
 
Här kommer en bild
 
  • Renoveringsarbete med upprivet golv, synlig isolering och verktyg på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cortous skrev:
Precis. Så jag bygger ut väggen.

Visar sig att jag har cc450 i golvet med 230 reglar. Behöver jag förstärka då för badkaret?
Det ska inte behövas. Men det beror på vilken spännvid du har och hur tungt badkaret blir med dig och frugan i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.