Hej!

Håller för fullt på med ett fullisolerat uterum som står på träbjälklag. Nu är jag lite fundersam över att installera vattenburen golvvärme som jag lägger i spårade spånskivor. Är det möjligt att ta matningen från de element som står på andra sidan ytterväggen? Räcker den matning för att driva golvvärme i 25 kvm uterum? Anslutningar till ett element med synliga kopparledningar och ventiler vid en vit vägg över ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad för system har du 1-rörs eller 2 rörs, sen det med att ha vatten i ett uterum , då måste du ha värme på hela vintern så det inte fryser
 
J jonaserik skrev:
Vad för system har du 1-rörs eller 2 rörs, sen det med att ha vatten i ett uterum , då måste du ha värme på hela vintern så det inte fryser
Tänkte du på uterummet eller i befintliga huset? Har inte köpt nått till uterummet ännu, och huset vet jag inte. Det är en frånluftvärmepump och vanliga radiatorer från 2015. Tanken är att köpa ett vattenburet golvvärmepaket och lägga två slingor för 25kvm. Eftersom de är fullisolerat så är tanken att ha värme på året om. Det jag är osäker på är om matningen från detta element räcker för ett driva uterummet.
 
Vilket husfabrikat är det och har du ritningar på rör/avlopp, å brukar det kunna ses vad systemet är. Det som är viktigt är vilket system du har 1 rörs eller 2 rörs, 1 rörs är nog ingen bra att koppla in på, 2 rörs ser lite klent ut med rören.
 
J jonaserik skrev:
Vilket husfabrikat är det och har du ritningar på rör/avlopp, å brukar det kunna ses vad systemet är. Det som är viktigt är vilket system du har 1 rörs eller 2 rörs, 1 rörs är nog ingen bra att koppla in på, 2 rörs ser lite klent ut med rören.
Hur ser man skillnad? Det är en smålandsvillan byggd 2015.
 
2 rörssystem, då är radiatorerna parallellkopplade mot matande rör. 1 rörssystem, då är några radiarorer seriekopplade.
Det ser ut som det sitter en strypventil på returen. Det borde tyda på 2 rörssystem som matas av värmepump??
12 mm rör är nog för klent för att kunna koppla mot uterummet. 15 mm rör borde räcka. Troligen så får du höja radiatorvattentemperaturen om det ska räcka till. Med följd att tillskotts EL går in oftare!? Frånluftsvärmepump brukar ge dåligt med värme.

Jag håller också på med ett isolerat uterum på 25m2. Jag ska värma med 2 slingor 12 mm slang på värmefördelningsplattor (LK eps16) med klinkers direkt på. Golvvärmeshunten kopplar jag direkt på 22 mm huvudstam som matas av fjärrvärme. Så jag får den värmen som behövs.
 
E Ellertz skrev:
Hej!

Håller för fullt på med ett fullisolerat uterum som står på träbjälklag. Nu är jag lite fundersam över att installera vattenburen golvvärme som jag lägger i spårade spånskivor. Är det möjligt att ta matningen från de element som står på andra sidan ytterväggen? Räcker den matning för att driva golvvärme i 25 kvm uterum? [bild]
Hej
Håller på med motsvarande projekt och även det i en SMV(2009).
Hur löste ni problemet med golvvärme?

Jag hade också tänkt att göra som du funderade på och koppla in mig på en av radiatorerna och med hjälp av en golvvärmeväxlare kunna köra ett separat system med glykol i uterummet(25kvm).
Jag fick dock info av en bekant i VVS branschen att det fanns risk att efterföljande radiatorer riskerar att bli kalla. SMV kör 1 rörssystem (iaf 2009 när vi byggde). Blir så mycket rördragning om man istället kopplar in sig i fördelarskåpet i tvättstugan. Blir dyrt och svårt att räkna hem i längden kanske.

Nu överväger jag alternativ:
-minielepanna i uterummet(marginellt bättre än golvvärme) kopplad till vattenburen golvvärme
- Elgolvärme
- Luft/luft värmepum ( risk för oljud och drag?, + för möjlighet till kyla på sommaren), ev krävs komplement på kallaste dagarna.

Någon som har något råd?
 
C clamat skrev:
Hej
Håller på med motsvarande projekt och även det i en SMV(2009).
Hur löste ni problemet med golvvärme?

Jag hade också tänkt att göra som du funderade på och koppla in mig på en av radiatorerna och med hjälp av en golvvärmeväxlare kunna köra ett separat system med glykol i uterummet(25kvm).
Jag fick dock info av en bekant i VVS branschen att det fanns risk att efterföljande radiatorer riskerar att bli kalla. SMV kör 1 rörssystem (iaf 2009 när vi byggde). Blir så mycket rördragning om man istället kopplar in sig i fördelarskåpet i tvättstugan. Blir dyrt och svårt att räkna hem i längden kanske.

Nu överväger jag alternativ:
-minielepanna i uterummet(marginellt bättre än golvvärme) kopplad till vattenburen golvvärme
- Elgolvärme
- Luft/luft värmepum ( risk för oljud och drag?, + för möjlighet till kyla på sommaren), ev krävs komplement på kallaste dagarna.

Någon som har något råd?

Eftersom alla radiatorer är seriekopplade och det endast går 2-3 slingor (beroende på husmodell) så är det ingen bra ide att koppla på befintlig slinga.

Vi köpte två isolerade 16mm slangar och drog en ny matning från fördelarskåpet i groventren under huset och till uterummet på motsatt kortsida. Där satt vi en shunt med fördelare till två slingor. Har haft så sedan november 2020 och det funkar klockrent. Lite besvärligt att borra sig igenom bjälklaget och dra slang, men det gick till slut.
 
Du kan ha en liten VVB 10 liters med en lite pump och ställa termostaten på lågt och med frostvätska i systemet om det kommer att kallställas..Vet flera som gjort så och fungerar.
 
  • Gilla
clamat
  • Laddar…
E Ellertz skrev:
Eftersom alla radiatorer är seriekopplade och det endast går 2-3 slingor (beroende på husmodell) så är det ingen bra ide att koppla på befintlig slinga.

Vi köpte två isolerade 16mm slangar och drog en ny matning från fördelarskåpet i groventren under huset och till uterummet på motsatt kortsida. Där satt vi en shunt med fördelare till två slingor. Har haft så sedan november 2020 och det funkar klockrent. Lite besvärligt att borra sig igenom bjälklaget och dra slang, men det gick till slut.
Ok, så ni har inte ett frikopplat system i uterummet med andra ord. Är lite orolig för frysrisken (bor utan för Sundsvall), och funderade därför på en golvvärmeväxlare istället för en shunt så att man kan köra glykol i uterummet. Annars har jag varit inne på samma lösning, dvs ner i grunden och upp till uterummet.
 
J jonaserik skrev:
Du kan ha en liten VVB 10 liters med en lite pump och ställa termostaten på lågt och med frostvätska i systemet om det kommer att kallställas..Vet flera som gjort så och fungerar.
Tack för tips! Har hör om liknande lösningar. Känner mig inte så sugen på att koppla själv. Vet inte om egentligen ser någon vinning i att värma vatten direkt med el istället för att i så fall spackla/gjuta in elgolvvärme direkt i platta/fix. Rätta mig om jag tänker knasigt.
Fördelen med att koppla mot befintlig värmepump är att det i alla fall blir en viss återvinning, men det blir ju som sagt extra jobb/kostnader som kanske inte går att räkna hem.
 
C clamat skrev:
Ok, så ni har inte ett frikopplat system i uterummet med andra ord. Är lite orolig för frysrisken (bor utan för Sundsvall), och funderade därför på en golvvärmeväxlare istället för en shunt så att man kan köra glykol i uterummet. Annars har jag varit inne på samma lösning, dvs ner i grunden och upp till uterummet.
Nää, det är ju exakt samma system som inne. Kör ut samma temp på vattnet som inne i huset och uterummet har hållit 18-20 grader hela vintern, även vid -25 ute. Vi har 170 isolerade väggar, 210 isolering i golvet och 300 i taket. Okej, vi bor på Alnö så de är ju väldigt nära. Tror inte frysrisken är ett problem egentligen. Vi har en gasolkamin tillgänglig om det skulle bli strömavbrott eller nått liknande.
 
C clamat skrev:
så fall spackla/gjuta in elgolvvärme direkt i platta/fix
Att ha EL-värme i golv i uterum går bra men är rätt så dyrt med driften, lika med vattenburen. Det fordrar en häftig isolering under så inte maskarna får en vinterbostad. de brukar även vara mycket glas som inte isolerar så bra, och lite dålig isolering i väggarna. Men allt går och har sitt pris. Billigaste är nog vatten men kostar mer då det ska frostskyddas.
 
Hur dyrt har ni räknat med att det blir om ni kopplar in detta som en enskild slinga i NIBE:n?

C clamat skrev:
Hej
Håller på med motsvarande projekt och även det i en SMV(2009).
Hur löste ni problemet med golvvärme?

Jag hade också tänkt att göra som du funderade på och koppla in mig på en av radiatorerna och med hjälp av en golvvärmeväxlare kunna köra ett separat system med glykol i uterummet(25kvm).
Jag fick dock info av en bekant i VVS branschen att det fanns risk att efterföljande radiatorer riskerar att bli kalla. SMV kör 1 rörssystem (iaf 2009 när vi byggde). Blir så mycket rördragning om man istället kopplar in sig i fördelarskåpet i tvättstugan. Blir dyrt och svårt att räkna hem i längden kanske.

Nu överväger jag alternativ:
-minielepanna i uterummet(marginellt bättre än golvvärme) kopplad till vattenburen golvvärme
- Elgolvärme
- Luft/luft värmepum ( risk för oljud och drag?, + för möjlighet till kyla på sommaren), ev krävs komplement på kallaste dagarna.

Någon som har något råd?
 
W Wirdheim skrev:
Hur dyrt har ni räknat med att det blir om ni kopplar in detta som en enskild slinga i NIBE:n?
Vi har gjort så och jag skulle säga att det är en marginell skillnad. Från fördelarskåpet är det ca 10 meter matning/återledning och sedan har vi två slingor till 25 kvm uterum. Skillnad i temp på matning och återledningen i skåpet är 4-6 grader så nedkylningen uterummet står för är inte mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.