Hej,

Ska snart påbörja altanbygge (90m2) där en del ska vara under plasttak. Ska även inreda vår övervåning som är isolerad och vvs-förberedd.

Finns det någon som har tips på smarta verktyg som kommer göra mitt liv mycket enklare?

Idag har jag:
- Kap- och gersåg
- 18v borrskruvdragare
- 10,8v borrskruvdragare
- Liten klen skruvdragare som är vinklingsbar
- Cirkelsåg (tungt nätdrivet åbäke från metabo)
- sticksåg stavmodell.
- Dyckertpistol kommer lånas av bekant
- Diverse andra handverktyg och vattenpass.

Räknar med att ni har några revolutionerande tips som i princip bygger av sig själv!
 
A
En klyvsåg är guld värd,värt att sälja sin själ för...:)
har man inte rätt dimension på tex en regel så tillverkar man en i ett nafs!
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Jag skulle slå ett slag för en nivålaser - Gärna grön om det skall jobbas utomhus. Guld värt om man skall bygga 90kvm altan och man hittar alltid fler användningsområden.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Skulle köpt en slagskruvdragare för att spara på handlederna, och använt de andra att borra med.
En del verkar ha problem med att slagskruvdragaren låter, så köp ett par hörselskydd.
Till slagskruvdragaren köper du längre bits, 50 el 75 mm. Använd inte bitshållare och småbits.
Ett gäng snabbtvingar om du inte har det.
Glöm laser mm när du jobbar ute, köp en rulle färgsnöre.
 
Isakare Isakare skrev:
Skulle köpt en slagskruvdragare för att spara på handlederna, och använt de andra att borra med.
En del verkar ha problem med att slagskruvdragaren låter, så köp ett par hörselskydd.
Till slagskruvdragaren köper du längre bits, 50 el 75 mm. Använd inte bitshållare och småbits.
Ett gäng snabbtvingar om du inte har det.
Glöm laser mm när du jobbar ute, köp en rulle färgsnöre.
Instämmer med det mesta - Men hur skall TS använda sig av färgsnöre för att få altanen i nivå?
Absolut jag köper konceptet ”sprette snor” som norrmännen säger till att få raka linjer på reglar, märka ut för fris och dylikt.
En nivålaser för att mäta ut stommen till altanen är ändå det enklaste och snabbaste sättet - Vattenpass i all ära men inget klår en laser i den frågan.

Sen klarar jag mig inte utan min 6m Hultafors Talmeter vid altanbyggen, eller alla andra byggen för den delen....
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Batteridriven handcirkelsåg samt kunskap hur du använder den effektivt.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Ett multiverktyg tycker jag är otroligt bra att ha till de flesta projekten. När man väl börjat använda det så inser man hur mycket man gjort tidigare som hade varit så sjukt mycket lättare med ett multiverktyg.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Slagskruvdragare, multiverktyg och eldriven dyckertpistol är verktyg jag blir glad varje gång jag behöver använda, för de är så mycket bättre än alternativen.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Tack alla för bra svar!

Handyman 1 skrev:
En klyvsåg är guld värd,värt att sälja sin själ för...:)
har man inte rätt dimension på tex en regel så tillverkar man en i ett nafs!
Har du någon såg att rekommendera för en hemmafixare? Inte någon proffskvalité!

slacker slacker skrev:
Jag skulle slå ett slag för en nivålaser - Gärna grön om det skall jobbas utomhus. Guld värt om man skall bygga 90kvm altan och man hittar alltid fler användningsområden.
Någon speciellt laser du har i åtanke? Svårt att veta vilken som är bra och lämpar sig för uppgifterna!
 
richardtenggren
Bandskruvdragare är också trevligt
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Bandskruvdragare är också trevligt
Funderade på en bandskruvdragare innan men bestämde mig för att bära köra på den vanliga skruvdragaren jag har istället. Lämpar sig för uppgiften (även om det inte går alla lika snabbt) så lägger pengarna på verktyg med annan funktion!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.