Howdy!

Att färgen spricker i takvinkeln är väl rätt logiskt tills huset har satt sig.
Vi känner dock en viss oro för sprickorna, då de är kraftiga och djupa.

Vad är normalt? Hur många mm kan man räkna med att det spricker?

Känns så tråkigt då huset målades strax före jul och det ser idag ut som taket är målat för 100 år sedan...


Erfarenheter?

// Snäckan
 
Ehhhhh?!

Ingen som fått sprickor i takvinklarna (inomhus) i sitt nybyggda hus?!

Nu blir jag ju orolig....
 
En kontrollfråga; När du säger takvinkel är det mellan vägg och tak, samt att ni inte har några taklister?
 
AndersS skrev:
En kontrollfråga; När du säger takvinkel är det mellan vägg och tak, samt att ni inte har några taklister?


Helt rätt: Vinkel mellan vägg/tak, samt hörnen.

Nej vi har inga lister - gipsade tak

// Snäckan
 
En sådan spricka mellan tak och vägg brukar öka och minska beroende på årstid och luftfuktighet, tyvärr. Det finns nog flera alternativ att prova med om du vill undvika taklist. Ett skulle kunna vara att fylla med t.ex. husfix när sprickan är som störst på vintern och sedan sätta en papperremsa+spackel, men det är ju inte så kul nu när ni nyligen gjort både vägg och tak klart.
Jag har även nyttjat en fogmassa med god tänjbarhet och övermålningsbar. Har då sett till att ha minst 5mm så det blir tillräckligt med fogmassa att den öka/minska utan att släppa från ytan.
Och så finns ju taklisten som en sista utväg.
 
AndersS skrev:
En sådan spricka mellan tak och vägg brukar öka och minska beroende på årstid och luftfuktighet, tyvärr. .
Jo jag vet.... men det är inte riktigt svar på frågan...

Hur många mm kan man räkna med att det spricker? Du räknar med max 5 mm, men jag tror det spruckit mer hos oss.

Så min oro är nog snararare att huset rör på sig lite väl mycket - typ håller på att flytta till nästa kommun!

Det är väl bara att avvakta och se, antar jag. (ps. vi har latex i alla vinklar och mikrolit i taket - målat av riktig målare med 40 års erfarenhet) Kostade skjortan med andra ord.

//Snäckan
 
Vi hade också sprickor mellan övergång snedtak-rakt tak (och i vissa hörn på väggarna). Inte så stora dock. Kanske 0,5-1 mm. När vi målade målade jag över dessa ett par gånger med pensel och ganska tjockt med färg efter att vi kletat i latexfog. Om man inte vinglar så kan man på det sättet reparera lokalt precis bara i brytningen. Maskera så är du på säkra sidan att inte kladda på taket i övrigt. Vi räknar kallt med att våra sprickor kommer att återkomma med årstidsväxlingarna. Mer än 5 mm låter dock inte normalt!
 
Alsti18 skrev:
Mer än 5 mm låter dock inte normalt!
Nej! Det är ju det jag menar.... ska ta ett kort och lägga ut på vår hemsida så får ni se...


snyft

// Snäckan
 
Hmmm, låter inte bra.....

Jag har armeringsduk (~Microlit) i gipstaket som går ner på väggarna ca 1cm och detta har inte rört sig/spruckit på 3 år i något rum! Då har jag ändock inga lister och bara målat överallt samt en väldigt generös takhöjd.
Om inte målarn har klantat sig har snickarna/husleverantören(?) gjort bort sig rejält.....tyvärr!
 
ByggaNytt skrev:
Hmmm, låter inte bra.....

Jag har armeringsduk (~Microlit) i gipstaket som går ner på väggarna ca 1cm och
Hur har du gjort i skarven mellan micen och den målade väggytan? Är den så tunn att denna nivåskillnad inte syns då du målar över eller har du spacklat ut skarven?

Ska snart sätta nytt tak och mica för att försöka slippa sprickorna som finns i resten av huset... Har inte ens funderat på att gå ned med den över vägg/tak-skarven, men det vore ju helt klart smart.

(Dock vill jag poängtera att mina sprickor är långt ifrån de fantastiska 5mm:arna. Stäm någon!)
 
ByggaNytt skrev:
Hmmm, låter inte bra.....

Jag har armeringsduk (~Microlit) i gipstaket som går ner på väggarna ca 1cm och detta har inte rört sig/spruckit på 3 år i något rum! Då har jag ändock inga lister och bara målat överallt samt en väldigt generös takhöjd.
Om inte målarn har klantat sig har snickarna/husleverantören(?) gjort bort sig rejält.....tyvärr!
Vi har oxå microlit.... så det är tyvärr ingen garanti mot sprickor....
Takhöjden är 2.7m - ganska generös.

Ja, ja - vi får vänta och se. Målaren kommer tillbaka senare i vår för att se över problemet, men som sagt rör sig vår oro för att det är ett allvarligare fel än "målarslarv".

// Snäckan

ps. huset är underbart för övrigt och i försöker hålla humöret uppe - trots allt.
 
Kesella skrev:
Hur har du gjort i skarven mellan micen och den målade väggytan? Är den så tunn att denna nivåskillnad inte syns då du målar över eller har du spacklat ut skarven?
Det blir en rätt tydlig kant så den är spacklad/slipad!

Är det ett nybygge och i så fall har huset fått en chans att torka ut innan målning gjordes?
 
ByggaNytt skrev:
Det blir en rätt tydlig kant så den är spacklad/slipad!

Är det ett nybygge och i så fall har huset fått en chans att torka ut innan målning gjordes?
Det borde hunnit göra det...Huset är byggt 1938...;) Men det är ett reverterat trähus och dessa rör sig + att de sprängt för väg och vatten tre meter från huset...vilket har bidragit "något" till sprickorna, tyvärr. Tänkte göra det ordentligt när jag ändå gör det....hur som helst.
 
det spricker typ alltid i sådana skarver annars är jue ett alt att sätta dit lister... men vill man int ha de så vill man int, och det förstår jag jue... det kan bero på att man har kallt i huset och eldar med ved i spis och då stiger värmen och det blir kallt och varmt om varannat vilket är = rörelse=sprickor...
 
S
AndersS skrev:
En sådan spricka mellan tak och vägg brukar öka och minska beroende på årstid och luftfuktighet, tyvärr. Det finns nog flera alternativ att prova med om du vill undvika taklist. Ett skulle kunna vara att fylla med t.ex. husfix när sprickan är som störst på vintern och sedan sätta en papperremsa+spackel, men det är ju inte så kul nu när ni nyligen gjort både vägg och tak klart.
Jag har även nyttjat en fogmassa med god tänjbarhet och övermålningsbar. Har då sett till att ha minst 5mm så det blir tillräckligt med fogmassa att den öka/minska utan att släppa från ytan.
Och så finns ju taklisten som en sista utväg.
Hej!

Jag väcker liv i den här tråden. Vi byggde hus 2008 och har nu bott drygt 1 år i det. D v s vi är inne på andra vintern. Vi håller envist fast vid att "bojkotta" taklist i nästan alla våra rum men vi upplever också bekymret med sprickor (en del är rejäla, typ 4-5 mm) och då såklart mest nu under den torra vinterperioden. Vi tycker att vi nu haft tålamod vad gäller att huset/bygget skall torka ut.

Vi har försökt att trycka i latex. Under bygget så var det nog både spackel och latex och sedan gjorde vi ett försök sent i våras (fel årstid, yes) då övergången mellan vägg till tak fick sig en ny omgång med latex (och takfärg). Denna vinter har det väl blivit ngt bättre men skarvarna är ändå markanta.

Vi har gipsade innertak. Innerväggarna är endera murade (leca) eller reglade/gips.

Det måste ju finnas ngn beprövad metod här i världen, för alla de som (som vi) önskar bygga utan taklist!

"AndersS" skriver om att han nyttjat en fogmassa med god tänjbarhet. Vilken??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.