Jag har inte lyckats hitta en enda av mina gränspinnar.

Kan jag med hjälp av kartan från lantmäteriet och de mått och koordinater som är angivna leta upp dom? I så fall hur?

Antar att siffrorna mellan hörnen anger längd, men vad anger koordinaterna?

Bild av en handritad karta som visar fastighetsgränser, koordinater och mått, med vissa delar överstrukna för sekretess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara ett lokalt koordinatsystem som du inte har mycket nytta av. Men siffrorna som står längs tomtens sidor är längder, ja. Och om det inte sprängts en massa borde vissa av punkterna gå att hitta, speciellt rör i berg (rb) och rör i sten (rs) borde inte ha försvunnit.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är bara ett lokalt koordinatsystem som du inte har mycket nytta av. Men siffrorna som står längs tomtens sidor är längder, ja. Och om det inte sprängts en massa borde vissa av punkterna gå att hitta, speciellt rör i berg (rb) och rör i sten (rs) borde inte ha försvunnit.
Borde var nyckelordet här :surprised:
Tack för förklaringen av RS och RB. Det ger en viss guidning.
 
Om du inte vill anlita en Mätningsingenjör så kan du skaffa en metalldetektor.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men hur kan detta rör i berg ha försvunnit?

Är det inte bara överväxt av torv och buskar? Eller har berget verkligen avlägsnats via sprängning? Annars finns ju i alla fall borrhålet kvar om någon har slitit upp röret:

Skiss av ett rör som går igenom berg, delvis täckt av vegetation.
 
Iofs, om du hittar punkt nr 12, hål i berg, så är den koordinat (500,500) i det lokala systemet. Då kan du räkna ut avstånd från den till de andra punkternas koordinater.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men hur kan detta rör i berg ha försvunnit?

Är det inte vara överväxt av torv och buskar? Eller har berget verkligen avlägsnats? Annars finns ju i alla fall borrhålet kvar om någon har slitit upp röret:

[bild]
Det har vuxit upp väldigt mycket sedan 1969 när avstyckningen gjordes. Har letat mycket efter just det hörnet, men inte lyckats hitta det. Det finns säkert begravt under jord och mossa någonstans.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B b8q skrev:
Iofs, om du hittar punkt nr 12, hål i berg, så är den koordinat (500,500) i det lokala systemet. Då kan du räkna ut avstånd från den till de andra punkternas koordinater.
Det borde finnas kvar någonstans på bergknallen utanför huset.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Det borde finnas kvar någonstans på bergknallen utanför huset.
Precis, och hittar du den kan du få användning av Pythagoras sats för att räkna ut avståndet till de andra.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
ullberg
Lantmäteriet har även tjänsten & appen min karta, där kan du få (ungefärliga) WGS84 (GPS) koordinater och om du använder appen kan du gå med telefon/surfplatta i naturen. Kommer inte leda dig exakt men borde i alla fall ge dig ett hum om sökområdet...

/U
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Lantmäteriet har även tjänsten & appen min karta, där kan du få (ungefärliga) WGS84 (GPS) koordinater och om du använder appen kan du gå med telefon/surfplatta i naturen. Kommer inte leda dig exakt men borde i alla fall ge dig ett hum om sökområdet...

/U
Låter praktiskt. Skall titta på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.