Ska bygga ett "flytande" (dvs inte förankrat i huset) trädäck som ska stå på plintar. Marken består av lera.
Enligt tjälkartan https://www.traguiden.se/konstrukti...ing/grundlaggning/grundlaggningsdjup-grunder/ ligger jag i zon 2 och bör ner till ca 1,5m djup (Stockholm). Samtidigt läser jag att risken för tjälförskjutning är mindre i lerjord.
Det känns som "overkill" och mycket jobb att lägga plintarna på 1,5m för denna typ av konstruktion. Borde inte ca 1-1,1m att räcka?
 
Använd Jula skruvar så blir det säkert bra och du slipper gräva.
 
Lägg XPS isolering under plintarna så behöver du inte gräva lika djupt för att skapa frostfritt under plintarna.
 
G Gabbe1 skrev:
Lägg XPS isolering under plintarna så behöver du inte gräva lika djupt för att skapa frostfritt under plintarna.
Hur gör man för att XPS-isoleringen inte ska komprimeras av tyngden från plinten och dess last?
 
Ska isoleringen verkligen ligga under plintarna? Det är väl därifrån värmen kommer?

Däremot kan man ju lägga en krage av isolering runt plintarna strax under markytan för att hindra kylan ovanifrån att komma ner.
 
A Amrich skrev:
Ska isoleringen verkligen ligga under plintarna? Det är väl därifrån värmen kommer?

Däremot kan man ju lägga en krage av isolering runt plintarna strax under markytan för att hindra kylan ovanifrån att komma ner.
Varför isoleras i så fall betongplattor under?
readimage.aspx
 
För att golvet inte ska kylas ner. Den orsaken finns inte här.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Isoleringen ska helst ligga under plinten så att kylan inte tränger ner under den. Ju närmre marknivå desto större yta måste isoleras eftersom kulan kryper in från sidan.
 
K Kane skrev:
Varför isoleras i så fall betongplattor under?
Jag vet inte riktigt hur du menar att vi ska jämföra platta med plint. Isoleringen ligger även där högt och hindrar kylan att krypa ner under den som jag beskrev med plinten.

Det kanske går att isolera under en plint med för att nå önskad effekt men jag har bara erfarenhet att av göra en krage strax under marknivå
 
Illustration av tjälisolering vid plintgrund med marksektion, gruslager, isolermaterial och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
harry73
A Amrich skrev:
Ska isoleringen verkligen ligga under plintarna? Det är väl därifrån värmen kommer?
Man vill undvika att marken under plintarna ska frysa, för eftersom is har större volym än samma mängd vatten, tar även frysen jord mer plats än varm jord. Så man vill isolera jorden under plinten. Skulle man inte göra det, är själva plinten en köldbrygga som effektivt transporterar bort värme ur marken, och ser till att tjälen kommer längre ner precis vid plinten.
Sedan stämmer det att lerjord är mindre känsligt, för största problem har man under tidig vår, när marken börjar töja (vattnet tar mindre plats, när isen smälter, och gör att extra smältvatten från snön får plats i jorden. Ner det på natten sedan börjar frysa igen, tar isen (nu med extra smältvatten) ännu mer plats och trycker bort jorden ännu mer.
Efter några gånger kan det bli stora tjällyft.
Lera släpper inte igenom så mycket smältvatten, så den effekten är mycket mindre i just lera.
 
  • Gilla
Nothna89
  • Laddar…
Reduktionsfaktorn för lera är 0,6, så du klarar dig under metern. Isolerar du så klarar du dig säkerligen på 70 cm.
 
Mycket jobb med detta. Varför inte marksten ? Våga vägra svennebananaltan ;)
 
Varför gräva plintar för en ”lös” altan. Lägg det på stora cementstenar. Typ 50x50.
Om det rör sig tar man en domkraft och justerar. Mycket enklare än om du grävt plintar som rör sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.