Har precis flyttat in i vårt nyköpta hus, som har en bergvärmepump, Nibe Fighter och någon siffra jag inte har i huvudet (1215 känns bekant men den hittar jag inte i Nibes sortiment, men den kanske fanns för 3-4 år sedan då den installerades).

Jag ska nu låta göra lite elektriskt arbete i huset, och vill slå av strömmen i hela kåken via omkopplaren på proppskåpet. Jag är dock osäker på hur värmepumpen bör hanteras. (Och hittar inget direkt i manualen heller)

Kan jag bara slå av den (från 1 till 0 på panelen) innan jag bryter strömmen, och sedan få igång maskineriet precis som det var innan genom att slå på den (0 till 1 på omkopplaren) när strömmen är tillbaka?

Är så jäkla rädd att bli stående utan värme och varmvatten för att jag inte behärskar apparaturen fullständigt.
 
På min 1115 går det bra att slå av med brytaren, stänga av strömmen och sedan sätta på igen när man har slagit på den. Jag har till och med gjort en avstängning direkt från säkringsskåpet någon gång av misstag, det har inte heller varit ett problem.

Jag kan inte tänka mig att en 1215 skulle fungera annorlunda!

/Johan
 
Det är inga problem att stänga av en Fighter. För säkerhets skull så gör det när inte kompressorn jobbar. Du har tre lägen på pumpen, bara elläge, standardläge samt avstängt.
Lycka till !
 
ja presis så ska man göra. vänta tills pumpen inte arbetar & slå över den svarta brytaren till 0 sen kan du bryta strömmen.
starta i omvänd årdning
 
Bli inte förvånad när du slår på värmepumpen igen ... det kan ta ett tag innan kompressorn startar upp igen.
Är inbyggt en tidsfördröjning, på ofta ett par minuter, för att skydda kompressor.

Kan ibland stå i manualen hur man kan gå förbi denna tillslagsfördröjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.