Hej,
Vi håller på att bygga en pool och jag kan inte bestämma mig om jag skall ha pump och reningsverk i ett fristående pumphus eller i garaget.

Det tar ju lite plats och platsen i garaget vill jag gärna ha till annat, å andra sidan är det ett isolerat garage med golvvärme så det är alltid bra värme där inne.

Ett fristående pumphus gör att jag sparar utrymme i garaget men det kommer aldrig kunna bli så varmt och isolerat som i garaget (om man inte skall bygga ett riktigt litet hus enligt alla byggnormer).

Behövs det isolering i ett pumphus? Räcker det i så fall med 95 mm isolering? Värmer pump och reningsverk lite själva så det under hösten blir lite värme där inne?

Bor i Falkenbergs kommun.
 
Så länge vattnet cirkulerar så kan det inte frysa. Min pump står ute under ett tak men ska snart in i en friggebod för att isolera bort ljud.
 
T Tiger79 skrev:
Så länge vattnet cirkulerar så kan det inte frysa. Min pump står ute under ett tak men ska snart in i en friggebod för att isolera bort ljud.
Då tömmer du den på vintern?

Hur är det med alla komponenter så som slangar, rör, el mm under vintern, klarar de sig bra eller blir det ett högre slitage på dom om de står ute oisolerat? Det är ju en viss skillnad på att bygga ett isolerat hus eller oisolerat.
 

Bästa svaret

T
Har min pump ute i ett hus jag byggt med isolering enbart för ljudet.
Blir ju minusgrader där på vintern ändå utan värme.

Det jag tar bort på vintern är alla kulkopplingar, UV ljuset, manometern på filtret.
Sen pluggar jag alla slangar så inget kan krypa in där.
Tömmer allt som har vatten i sig sen väntar jag på våren.

Som sagt vattnet måste alltid cirkulera när det börjar bli frysgrader på höst/vinter.
Då händer inget men stänger du av det på natten och det fryser så har du problem sen.
Min pump går dygnet runt så länge poolen är igång.
 
T Thörre skrev:
Har min pump ute i ett hus jag byggt med isolering enbart för ljudet.
Blir ju minusgrader där på vintern ändå utan värme.

Det jag tar bort på vintern är alla kulkopplingar, UV ljuset, manometern på filtret.
Sen pluggar jag alla slangar så inget kan krypa in där.
Tömmer allt som har vatten i sig sen väntar jag på våren.

Som sagt vattnet måste alltid cirkulera när det börjar bli frysgrader på höst/vinter.
Då händer inget men stänger du av det på natten och det fryser så har du problem sen.
Min pump går dygnet runt så länge poolen är igång.
Tack för svar.
Jag kommer bygga ett oisolerat teknik-/pumprum en bit från poolen och sköta allt efter vädrets makter.
 
P Pistol skrev:
Då tömmer du den på vintern?

Hur är det med alla komponenter så som slangar, rör, el mm under vintern, klarar de sig bra eller blir det ett högre slitage på dom om de står ute oisolerat? Det är ju en viss skillnad på att bygga ett isolerat hus eller oisolerat.
Tar in pumpen. Dränerar ut sandfiltret och tömmer poolvärmepumpen. Det är allt. Mina slangar är mestadels nedgrävda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.