T
Det finns många gamla trådar här som berör samma ämnen som är uppe i denna tråd ser jag, så svar på rätt underlag för att putsa finns säkert enkelt funnet i detta forum. Jag hade satt en roterande stålborste på vinkelslipen, på med riktig andningsmask och grova skyddshandskar och kör på ytterligare. Plasta av angränsande utrymme då det kommer att damma rejält. Husfix är mer av ett plastspackel och big nono hos mig där det finns fukt och/eller frost.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Jag tror att jag ska använda mig av putsbruk C som finns på bauhaus. Vad tror ni? Funkar det?

De är enligt instruktionerna för både utomhus och inomhus bruk. En nackdel är att man bara kan putsa upp 5mm åt gången. Så de blir väll 3-4omgångar på vissa ställen innan det blir slät och jämt.
Från vad jag kan se på instruktinerna /beskrivning står där ingenstans att den är diffusions öppen eller att den kan andas.
Men det kanske är någon här som vet om den kan det med säkerhet. Utan ska också fuktas lätt innan varje omgång för bäst applicering och undvika framtida sprickbildningar
 
  • Säck med Putsbruk C 20kg för handapplicering avsedd för inomhus- och utomhusbruk på Combimix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andas. Om det är bruk av rätt hårdhet vågar jag inte säga. Det låter märkligt med Max 5mm. Är det inte minst 5mm?
 
H hempularen skrev:
Den andas. Om det är bruk av rätt hårdhet vågar jag inte säga. Det låter märkligt med Max 5mm. Är det inte minst 5mm?
här står det: ””Putsbruket appliceras för hand med en max tjocklek på 5 mm per påslag. Underlag som ska appliceras ska alltid vara fuktigt. Varje påslag ska ha torkat och förfuktats innan nästa påslag utförs.””

max 5mm/påslag



O [old rusty] skrev:
Vid vilken årstid hade ni problem med fukt i rummet?
Ouppvärmd matkällare kan ha rinnande vatten på väggarna pga luftfuktigheten i slutet av sommaren.

Gips kan funka, klarar ganska mycket fukt och väldigt lätt att laga om det inte gör det.
Men rätt puts håller bättre antar jag.
 
Konstigt med tjockleken. Andra liknande bruk har jag sett rekommenderas 5-10 mm per påslag.
 
T Träkåk skrev:
Det finns många gamla trådar här som berör samma ämnen som är uppe i denna tråd ser jag, så svar på rätt underlag för att putsa finns säkert enkelt funnet i detta forum. Jag hade satt en roterande stålborste på vinkelslipen, på med riktig andningsmask och grova skyddshandskar och kör på ytterligare. Plasta av angränsande utrymme då det kommer att damma rejält. Husfix är mer av ett plastspackel och big nono hos mig där det finns fukt och/eller frost.
Roterande stålborste funkar, obs använd skyddsglasögon också ibland släpper trådarna och dom vill man inte ha i ögonen;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.