Hej!

Ska jag lägga avlopp med 50mm eller 75mm till avloppet för köket?

Jag kommer ha en dubbelho + diskmaskin som går på detta avlopp.

/Jonas
 
50 räcker fint. Det rinner inte ut snabbare för att du har 75mm
 
Hur är det med risken att det blir stopp i avloppet då i ett 50mm rör jämfört med ett 75mm rör?

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Hur är det med risken att det blir stopp i avloppet då i ett 50mm rör jämfört med ett 75mm rör?

/Jonas
Ingen skillnad. Avloppet rinner rent teoretiskt snabbare och djupare i ett 50-rör. Skillnad är i praktiken noll (0).
 
Då får det bli 50mm

Tack för hjälpen.

/Jonas
 
Johan Gunverth skrev:
Ingen skillnad. Avloppet rinner rent teoretiskt snabbare och djupare i ett 50-rör. Skillnad är i praktiken noll (0).
Hur kan det vara så, att det rinner (lite) snabbare i ett 50-rör?
 
  • Gilla
alfi 20
  • Laddar…
75 mm om du gör enligt BBRs byggvägledning.
Där säger man DN 50 högst 1 disklåda och DN 75 upp till 3 disklådor.
Personligen skulle jag inte ta DN 50 visst rinner det något fortare om man har bra fall och luftad ledning men det är inte mycket flödet blir däremot lägre allra helst på oluftad ledning vilket oftast är fallet i anslutningsledningen till diskbänken.

Jag röstar för DN75 det kostar inte mycket mer än DN50 och platsbrist har man väl sällan.

Enda anledningen till att ta DN50 är om man inte får plats med bra fall på ledningen i ett bjälklag med DN75 och istället tar DN50 och nyttjar skillnaden på 25mm till att få fall på lednigen.

/Patrik
 
Hej ByggaNytt!

Har jag förstått det rätt att du har ett separat avlopp för diskmaskinen istället för att ansluta den till vattenlåset under diskbänken?

Hur ser anslutningen ut? Har själv funderat på att göra något sådan, eftersom jag har ganska långt mellan diskmaskin och diskho, men jag har inte hittat någon bra info om hur man får till anslutningen mellan diskmaskinens slang och avloppet.

/Jonas

/Jonas
 
  • Gilla
Brandingenjör87
  • Laddar…
Hehe, jo separat anslutning till den upphöjda diskmaskinen enligt tips/trix från köksleverantören (för att slippa "gurgel" i vasken)!

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/diskmaskin.jpg

Nu bar det sig inte bättre än att jag inte var hemma när rörpularen installerade diskmaskinen och han pluggade det befintliga avloppet och drog slangen till diskbänken :rolleyes:
När tid/resurser medges skall dock slangen in bakom diskmaskinen! Varför? Jo, det "gurglar" som f-n i vasken :)
 
Måste bara fråga en sak till.

Avloppsröret till diskmaskinen sitter altså i väggen bakom diskmaskinen, eller ser jag fel?

/Jonas
 
Helt riktigt!
 
Får se hur jag ska lösa det.

Jag måste dra röret i en yttervägg av lättbetong...

/Jonas
 
Ahh, en utmaning!

Kolla själv hur kul det är med VA + Leca :D
murning_8_smal.jpg

Lycka Till!
 
ByggaNytt skrev:
Hehe, jo separat anslutning till den upphöjda diskmaskinen enligt tips/trix från köksleverantören (för att slippa "gurgel" i vasken)!

[länk]

Nu bar det sig inte bättre än att jag inte var hemma när rörpularen installerade diskmaskinen och han pluggade det befintliga avloppet och drog slangen till diskbänken :rolleyes:
När tid/resurser medges skall dock slangen in bakom diskmaskinen! Varför? Jo, det "gurglar" som f-n i vasken :)
Borde man inte kunna klara sig från detta med gurgel bara genom att ha ett egen förgrening till diskmaskinens anslutning - det skulle ju vara lite lättare än att ha ett helt eget rör till maskinen. Jag har själv börjat störa mig på gurglet (kan det ha blivit mer gurgel med åren tro?) och funderar på lösning. Enklast är antagligen ett y-kors direkt vid golvet där diskhosystemet nu ansluts. Påavgreningen ansluts slangen från diskmaskinen direkt utan vattenlås (maskinen har väl ett vattenlås i sig eftersom den inte blir helt tom på vatten?).

Vad tros om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.