För att flytta värme från ett rum till ett annat finns det betydligt enklare lösningar än nån specialvariant av värmepump.
 
  • Gilla
Frag
  • Laddar…
F Frag skrev:
Nej jag håller med frånluftsvp känns inte optimalt just för att de fungerar på så sätt att de suger in varm luft från bostadens olika utrymmen - som ersätts med kall utomhusluft via väggventilerna. I de fall huset är beroende av mekanisk ventilation ändå är det bar att återvinna värmen. Att i ett hus med fungerande självdrag dra in ytterligare kalluft för att den varma luften som vp:n suger ut måste ersättas känns inte bra.
Alternativet skulle möjligen vara att täta huset och låta ventilationen vara mekanisk. Men det är inte helt enkelt.
F Frag skrev:
Därav att jag hade velat ha något liknade min tanke med en inne del (kanske i stl. med en vanlig luft/luft inne del) istället för utedelen på en "vanlig" luft/vatten VP och det påverkar inte ventilationen.
Det skulle vara möjligt att använda en luft luft-värmepump med innedelen i rummet med kaminen och utedelen där man vill ha extravärmen. Sedan startar man den i AC-drift när man eldar så att man flyttar precis rätt mängd värme för att inte kyla för mycket i rummet med kaminen. Men du kommer högst troligt att få ut mer av luftvärmepumpen om du kopplar in den på konventionellt sätt för att värma de delar av huset där kaminen inte värmer.

F Frag skrev:
Vi trivs med att kunna ha eld i kaminen (så det är inte bara värmefaktorn som räknas) men det blir för varmt i rummet kaminen står i om man eldar mer än ett eller två inlägg (tot. ca 3 - 6 pinnar 35 cm. björk). Att "övervärmen" kunnat nyttjas i källarplanets radiatorer och rummen längst bort från kaminen i boplanet och samtidigt temp. i kaminrummet blivit svalare och man kunnat trivsel (nytto)elda mer hade varit bra. Har tänkt på luftförflyttning också men det känns mer "dammigt" då det skulle krävas mycket flyttad luft.
Det finns inga enkla och effektiva metoder för att flytta värme från en kamin till rum långt bort.
 
  • Gilla
Frag
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Alternativet skulle möjligen vara att täta huset och låta ventilationen vara mekanisk. Men det är inte helt enkelt.

Det skulle vara möjligt att använda en luft luft-värmepump med innedelen i rummet med kaminen och utedelen där man vill ha extravärmen. Sedan startar man den i AC-drift när man eldar så att man flyttar precis rätt mängd värme för att inte kyla för mycket i rummet med kaminen. Men du kommer högst troligt att få ut mer av luftvärmepumpen om du kopplar in den på konventionellt sätt för att värma de delar av huset där kaminen inte värmer.


Det finns inga enkla och effektiva metoder för att flytta värme från en kamin till rum långt bort.

Jag hittade en firma som har olika typer av pumpar så jag tror de får komma och kika. Tack för hjälpen.
 
useless useless skrev:
För att flytta värme från ett rum till ett annat finns det betydligt enklare lösningar än nån specialvariant av värmepump.
Det är betydligt värre än att bara flytta värme från ett rum till ett annat. Värmen skall till andra änden huset en våning NER dessvärre. Tack för hjälpen. Skall ringa en firma som får komma och kolla vad som är bäst här.
 
Väcker liv i en gamma tråd men hoppas på er kunskap och hjälp!

Vi är igång och ska bygga nytt strax utanför Helsingborg.

Djungeln av värmepumpsalternativ gör oss något vilsna och alla säger olika..

Huset är 1-plans och drygt 220kvm. Tomten är stor så vi har tex möjlighet till jordvärme.

Vi blev rekommenderade luft vatten + ett FTX-system. Är detta ett vettigt val eller bör vi se på jordvärme eller något annat alternativ?

Alla tankar välkomnas!
 
Om ni inte har några problem med en ful och bullrande utedel så är det nog den bästa lösningen. 'Ful' ligger iofs i betraktarens öga, och bullret brukar inte vara något problem om man kan ställa den vid en vägg som inte vetter direkt mot grannens sovrum.
 
  • Gilla
villabjerne
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om ni inte har några problem med en ful och bullrande utedel så är det nog den bästa lösningen. 'Ful' ligger iofs i betraktarens öga, och bullret brukar inte vara något problem om man kan ställa den vid en vägg som inte vetter direkt mot grannens sovrum.
Hehe nja vacker håller jag med om att den inte är :)
Närmaste grannen är 150meter bort och den sidan som vi i så fall hade valt är inte heller någon del av tomten vi kommer "använda" direkt. Är det några andra alternativ som kanske är väl så bra?
 
Om man har möjlighet till jordvärme och har plats för slangen så skulle jag i alla fall funderat på det alternativet det borde inte krävas allt för mycket slang till ett nytt hus med ftx vent även om det är stort
 
  • Gilla
villabjerne
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Om man har möjlighet till jordvärme och har plats för slangen så skulle jag i alla fall funderat på det alternativet det borde inte krävas allt för mycket slang till ett nytt hus med ftx vent även om det är stort
Tack för svar! Plats har vi absolut. Är FTX värt pengarna för investeringen? Vi har blivit lite osäkra här om det är värt det.
 
Min åsikt är att FTX kommer till verklig nytta om man bor i norra halvan av landet där det kan vara sträng vinterkyla och man vill undvika risken för kallras. I södra delen av landet är det inte alls nödvändigt och tilluftsfläkten drar onödig energi. Vanliga friskluftsventiler med pollenfilter räcker.
 
J Josth skrev:
Min åsikt är att FTX kommer till verklig nytta om man bor i norra halvan av landet där det kan vara sträng vinterkyla och man vill undvika risken för kallras. I södra delen av landet är det inte alls nödvändigt och tilluftsfläkten drar onödig energi. Vanliga friskluftsventiler med pollenfilter räcker.
Då missar du att FTX sparar energi och ger överlägset bäst luftombyte/kvalitet jämfört med vanliga väggventiler som släpper in mer skräp och oljud. Fläktarna drar lika lite el som en vanliga glödlampa...
 
Dessutom är man väl i princip skyldig att återvinna energi ur frånluften om man bygger nytt i dag? Så utan ftx behövs någon annan lösning som tar tillvara på energin.
 
Det finns frånluftsmoduler till såväl bergvärmepumpar som luftvattenvärmepumpar om man vill ha det. Det är effekt- och energikraven vid nybygge som gäller.
 
Hur funkar frånluftsmodul till luft/vatten värme pump ?
 
Nissens
V villabjerne skrev:
Väcker liv i en gamma tråd men hoppas på er kunskap och hjälp!

Vi är igång och ska bygga nytt strax utanför Helsingborg.

Djungeln av värmepumpsalternativ gör oss något vilsna och alla säger olika..

Huset är 1-plans och drygt 220kvm. Tomten är stor så vi har tex möjlighet till jordvärme.

Vi blev rekommenderade luft vatten + ett FTX-system. Är detta ett vettigt val eller bör vi se på jordvärme eller något annat alternativ?

Alla tankar välkomnas!
Bergvärme är enklast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.