Min laddstation kommer på ön måste varje guidekabel ansluta på ön, och varför i såfall?
 
  • Illustration av en manual som förklarar placering av en laddstation och anslutning av guidekablar på ett område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en trädgårdplan med markerade guidekablar för laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det måste den inte. Det där måste de haft otur när de tänkte innan de skrev.
 
  • Gilla
Thomas Lindström
  • Laddar…
Men man blir ju nyfiken varför de skrivit som de skrivit.

Jag har själv en installation ganska lik den som beskrivs och det kan ju inte vara jätteovanligt att det är så. När jag tänker efter är två av de tre installationer jag gjort på det viset. Laddaren vid ett hus som ligger som en ö i gräshavet, guiden ansluten mot yttre begränsningskabel. Funkar utmärkt med både Husqvarna och Gardena.
 
Min tanke är att, om autom. Följer begränsnings. för att hitta laddstationen så kommer den att köra runt runt runt tills batteriet är tomt. Men om den varje gång söker sig till guidekabeln för att nå laddstationen så bör det inte vara något problem.
 
Det står väl dessutom att guidekabeln inte får korsa kablar som går till öar?

Jag har en Automower som klipper 2000kvm med några öar, ingen guide, mer komplex än den på din bild.
Det som händer är att den följer bara slingan en viss tid, har den inte hittat en laddstation så kommer den hoppa ut för den troligtvis har hittat en ö.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det står väl dessutom att guidekabeln inte får korsa kablar som går till öar?
Ja, det brukar jag också avfärda som trams och undra varför de skriver.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en Automower som klipper 2000kvm med några öar, ingen guide
Intressant. Varför har du ingen guide, om man får fråga? Det sparar väl ändå en del returtid.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det brukar jag också avfärda som trams och undra varför de skriver.


Intressant. Varför har du ingen guide, om man får fråga? Det sparar väl ändå en del returtid.
Jag funderar lite på hur signaleringen egentligen funkar. Om det är att den skickar "kör högervarv" på ena sidan och "kör vänstervarv" på andra, och att detta kan stöka till det när guidekabeln korsar begräningskabeln. Får skissa på det en annan dag.

Anledningen till att jag inte har en guide var att vi skaffade robot till huset direkt och helt enkelt inte har någon vanlig klippare, så det var bråttom att få igång den när vi flyttade in. Det medföljande slingkittet räckte inte, så jag fick lite lina av svärfar, dock inte tillräckligt för en guide.
Och eftersom det funkade så har det aldrig blivit av.

Kan dock säga att jag numera borde installera en guide då den faktiskt fastnar ute på en nygjord relativt stor ö.

Sen funderar jag på om någon annan tagit patent på det eller nått, men eftersom jag har en GPS-stödd modell så borde den ju själv ha koll på var stationen är och hitta till ungefär rätt ställe direkt utan att följa slingan :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag funderar lite på hur signaleringen egentligen funkar. Om det är att den skickar "kör högervarv" på ena sidan och "kör vänstervarv" på andra, och att detta kan stöka till det när guidekabeln korsar begräningskabeln.
Nja, signalen är ju densamma, men den ena är beroende av att ligga ihop med den andra. Den ena signalen säger ju ”du är utanför klippområdet, stanna”, vilket är en signal som stoppar klipparen typ en meter från tråden (så blir det exempelvis om man korsar kabeln till en ö och ön blir trådad åt fel håll). Den andra signalen säger ”här slutar klippområdet, vänd”, men stoppar inte klipparen förrän den är alldeles över den.

När båda de signalerna känns av samtidigt ignoreras båda, så sannolikt fångar klipparen signalerna ca en meter från tråden (där den stannar om den bara känner fel-sida-signalen). Sen mäts det säkert exaktare ju närmare klipparen kommer, men det är nog överkurs.
 
Har du någon källa på hur det funkar? Jag har funderat en del på det så det vore intressant att veta hur det funkar.
Jag har alltid tänkt mig att den utifrån magnetfältets riktning detekterar om den är innanför eller utanför slingan, inte om den är nära själva slingan. :thinking:
 
Absolut att det är magnetfältets riktning som påverkar, jag menar bara att känner den fältet från ena hållet så känner den det även från andra hållet.

Men det vore ju kul att testa lite toleranser.
  • Kör klipparen över dubbla kablar om de ligger tio cm från varandra?
  • Samma sak om ”fel kabel” ligger åt hållet klipparen kommer från?
  • Kan man samförlägga begränsningskabel och guide utan att de stör varandra?

Jag ska dra om lite kabel i sommar, så ska kanske testa för skojs skull.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut att det är magnetfältets riktning som påverkar, jag menar bara att känner den fältet från ena hållet så känner den det även från andra hållet.

Men det vore ju kul att testa lite toleranser.
  • Kör klipparen över dubbla kablar om de ligger tio cm från varandra?
  • Samma sak om ”fel kabel” ligger åt hållet klipparen kommer från?
  • Kan man samförlägga begränsningskabel och guide utan att de stör varandra?

Jag ska dra om lite kabel i sommar, så ska kanske testa för skojs skull.
Ja så är det ju.
Men om man vänder slingan på fel håll på en ö så borde magnetfältet snarare dubblas :thinking:
Dock så var jag inte jättevaken på kursen i elektroteoretisk fältmagi så det kan ju bete sig annorlunda mer stora slingor.

Du får gärna testa, jag är nyfiken =)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon källa på hur det funkar? Jag har funderat en del på det så det vore intressant att veta hur det funkar.
Jag har alltid tänkt mig att den utifrån magnetfältets riktning detekterar om den är innanför eller utanför slingan, inte om den är nära själva slingan. :thinking:
Går fint att läsa patenten som beskriver det hela.. Exempelvis:

Many contemporary robotic working tools, such as robotic lawnmowers, are designed to work in a work area defined by a boundary wire through which a control signal is transmitted. The control signal will give rise to a magnetic field emanating from the boundary wire. As the magnetic field will have one polarity on one side of the boundary wire and a reverser polarity on an opposite side of the boundary wire, a robotic work tool will be able to determine when it crosses the boundary by detecting a shift in the polarity of the magnetic field. Furthermore, by knowing the time occurrence of a control signal, such as in a synchronized system, the robotic work tool will be able to determine an expected polarity of the sensed magnetic field and based on this determine if it is inside or outside a working area without having to cross the boundary wire.
https://patents.google.com/patent/WO2015115949A1/en
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
[länk]
Lite intressant att ett av huvudnummerna i patentet handlar om hur man utnyttja ett "kryphål" i regelverket kring radiosändare genom att skicka enstaka pulser med hög effekt. Kanske inte riktigt andemeningen med regelverken...
 
  • Haha
  • Gilla
eobet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.