Hej,

La på gräsmattegödsel igår vid lunch i nederbörd. Har regnat till och från sedan dess, inget spöregn dock. I skrivarnade stund ligger kornen fortfarande kvar synliga. Jag trodde dom skulle smält in i jorden vid detta lag.

Hur lång tid normalt sätt brukar det ta innan dom sjunker in? Ska bli bra väder här i veckan och är lite smått orolig att dom inte hinner smälta undan innan solen kommer och riskerar att bränna gräsmattan.

Använde mig av ett NPK 21-4-7 gödsel från Substral.

Tack på förhand!
 
Har inget direkt svar, men hittar fortfarande enstaka korn (halvsmälta) i gräsmattan sedan förra veckan. Har regnat minst 20 mm sedan dess och är förvånad över att de inte lösts upp. Jag gödslade med YaraMila 21-4-7 och man ser fortfarande en del små vita prickar på sina ställen.

Ytan är rätt väldränerad och det står inte vatten på gräsmattan vid ett normalt regn, så det är väl i stort sett bara droppar som direkt träffar kornen som hjälper till att lösa upp dem. Att det bara är fuktigt kanske gör dem lite mjöligare men jag får intrycket att det behövs ett rejält ösregn (idealt efter ett dygn med lätt regn som verkligen fuktat dem) för att de ska lösas upp.

Vid nästa gödsling funderar jag på att lösa upp dem i en vattenkanna för att slippa det här. Vet inte hur känsligt gräset är egentligen. Är det bara i samband med sol det kan brännas?
 
halper halper skrev:
Har inget direkt svar, men hittar fortfarande enstaka korn (halvsmälta) i gräsmattan sedan förra veckan. Har regnat minst 20 mm sedan dess och är förvånad över att de inte lösts upp. Jag gödslade med YaraMila 21-4-7 och man ser fortfarande en del små vita prickar på sina ställen.

Ytan är rätt väldränerad och det står inte vatten på gräsmattan vid ett normalt regn, så det är väl i stort sett bara droppar som direkt träffar kornen som hjälper till att lösa upp dem. Att det bara är fuktigt kanske gör dem lite mjöligare men jag får intrycket att det behövs ett rejält ösregn (idealt efter ett dygn med lätt regn som verkligen fuktat dem) för att de ska lösas upp.

Vid nästa gödsling funderar jag på att lösa upp dem i en vattenkanna för att slippa det här. Vet inte hur känsligt gräset är egentligen. Är det bara i samband med sol det kan brännas?
Hmm spännande. Får den känslan också angående ösregn. tog på ett korn och det bara försvann i handen.

Även lite nojjig att släppa lös robotgräsklipparen innan kornen är veck.
 
O RDP skrev:
Hej,

La på gräsmattegödsel igår vid lunch i nederbörd. Har regnat till och från sedan dess, inget spöregn dock. I skrivarnade stund ligger kornen fortfarande kvar synliga. Jag trodde dom skulle smält in i jorden vid detta lag.

Hur lång tid normalt sätt brukar det ta innan dom sjunker in? Ska bli bra väder här i veckan och är lite smått orolig att dom inte hinner smälta undan innan solen kommer och riskerar att bränna gräsmattan.

Använde mig av ett NPK 21-4-7 gödsel från Substral.

Tack på förhand!
Inte svar på din fråga men jag gjorde detta misstag något år och då slog vädret om till varmt och torrt. De regnskurar jag hoppades på, kom aldrig. Tomten såg ut som en öken sen :crysmile:

I år var jag bättre förberedd och tog mildare gödsel 11,5,7 som start på gräsmattan. Jag kan fortfarande se en del korn trots ihållande regn.
 
M mxjolle skrev:
Inte svar på din fråga men jag gjorde detta misstag något år och då slog vädret om till varmt och torrt. De regnskurar jag hoppades på, kom aldrig. Tomten såg ut som en öken sen :crysmile:

I år var jag bättre förberedd och tog mildare gödsel 11,5,7 som start på gräsmattan. Jag kan fortfarande se en del korn trots ihållande regn.
Hur tätt låg kornen och hur mycket hade de hunnit smälta (om alls)? Jag gödslade ganska försiktigt och har väl ett korn per 2–3 cm eller så, och de är halvt till tre fjärdedelar smälta. Funderar på vad som händer när solen kommer i veckan.
 
M mxjolle skrev:
Inte svar på din fråga men jag gjorde detta misstag något år och då slog vädret om till varmt och torrt. De regnskurar jag hoppades på, kom aldrig. Tomten såg ut som en öken sen :crysmile:

I år var jag bättre förberedd och tog mildare gödsel 11,5,7 som start på gräsmattan. Jag kan fortfarande se en del korn trots ihållande regn.
Well, f**k me! Blir en pinsam historia då vår tomt ligger ganska öppen :D Hur gjorde du sen för att återuppliva den?
 
engs
O RDP skrev:
H
Även lite nojjig att släppa lös robotgräsklipparen innan kornen är veck.
Borde den inte bara hjälpa till att finfördela dessa?
 
halper halper skrev:
Hur tätt låg kornen och hur mycket hade de hunnit smälta (om alls)? Jag gödslade ganska försiktigt och har väl ett korn per 2–3 cm eller så, och de är halvt till tre fjärdedelar smälta. Funderar på vad som händer när solen kommer i veckan.
Om du gödslade försiktigt så ska det nog vara lugnt. Året jag brände gräsmatta så kan jag dessutom ha övergödslat...

Iår skulle jag säga att den är välgödslad men å andra sidan mycket nederbörd.
 
engs engs skrev:
Borde den inte bara hjälpa till att finfördela dessa?
Fast tar den verkligen dem? Hamnar inte de flesta korn på marken under gräset där roboten faktiskt klipper? Mina korn ligger efter regnet ”på marken” under gräset. Syns förstås bäst där gräset är tunnast.
 
O RDP skrev:
Well, f**k me! Blir en pinsam historia då vår tomt ligger ganska öppen :D Hur gjorde du sen för att återuppliva den?
Vår med, här gassar solen friskt. Har dessutom sten som alstrar värme och torkar ur:crysmile:

Ptja mycket återhämtade sig men en del fick jag stödså men ta det lugnt. Ni märker först i höst om det gick åt pipan och då är det så mycket enklare att fixa till gräsmattan(y)
 
  • Gilla
Kartong och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Borde den inte bara hjälpa till att finfördela dessa?
Kanske. Läste i något forum en annan gång att det hade blivit massa ränder från klipparen, mest det som oroar mi egentligen om jag skulle släppas lös den.

Så här ser fördelningen ut f.ö på min matta atm. Jag körde på inställning 2 på spridarvagnen.
Gräsmatta med ojämn fördelning av gödsel och spår av hjul från spridarvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O RDP skrev:
Kanske. Läste i något forum en annan gång att det hade blivit massa ränder från klipparen, mest det som oroar mi egentligen om jag skulle släppas lös den.

Så här ser fördelningen ut f.ö på min matta atm. Jag körde på inställning 2 på spridarvagnen.
[bild]
Ser i runda slängar ut att vara ungefär lika mycket som jag spritt, även om mitt smält en aning mer.
 
Det där är lugnt, men är du orolig fram med vattenspridaren.

Jag brukar förvattna en kvart innan jag sprider gödning och c:a en timme efteråt och det räcker.
Kör med Yaramila 21-4-7.

Enda gången det bränt för mig var på en fläck där jag spillde en hel hög med gödning och glömde vattna ordentligt efteråt. Spillde likadant på ett annat ställe vid samma tillfälle men där hällde jag på två kannor med vatten innan solen kom dagen efter och där blev det bara väldigt grönt. :giggle:
 
Så länge det är löst kan man alltså hälla på hur mycket som helst? Det vill säga, Om man häller en hög på ett ställe och vattnar tills den inte syns längre så är det lugnt? (Ursäkta om jag kapar tråden.)
 
  • Gilla
OklartDP
  • Laddar…
MaxHugo
O RDP skrev:
Så här ser fördelningen ut f.ö på min matta atm. Jag körde på inställning 2 på spridarvagnen.
[bild]
Så såg min gräsmattan ut i 4 dagar efter att jag blev lurad på regn och har inte sätt några missfärgningar. Bästa är ju om det kommer lite regn då och då. För så smälter kornen långsamt och gräset hinner ta upp näringen. Som sagt, man bränner bara gräsmattan vid övergödning+torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.