Vi föll för plattor (klinker) som ”tyvärr” inte är rektifierade. Enligt specen rekommenderas fog 3-9 mm. Vi har tänkt använda nivåsystem när vi sätter dem (samma plattor på golv och vägg). Har bara hittat ett enda märke som har system med 3 mm fog och då måste vi beställa på nätet (jobbigt om man behöver komplettera). De flesta har 1 mm en del 2 mm. Hur är tanken med dem om man behöver ha bredare fog? Att man kombinerar med kryss? Eller använder man inte nivåsystem med bredare fog än 2 mm?
Har alltid lagt både klinker och satt kakel för hand innan och på vägg brukar det vara förhållandevis lätt att få det bra men på golv är erfarenheten att det lätare tandar, det vill vi komma ifrån nu.

Undrar också om någon vågar sig på smalare fog än 3 mm på icke rektifierade plattor?

plattorna är 30x60 och har väldigt raka kanter även om de inte är skurna. Se bilder
 
  • Närbild på kant av icke rektifierad klinkerplatta som visar raka kanter mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en icke rektifierad klinkerplatta som visar plattans raka kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra ljusa icke rektifierade klinkerplattor med raka kanter och föreslagen fogbredd på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du kan sätta kryss mellan plattorna, jag brukar bara sätta ner en del av krysset i fogen.
Du måste nästan mäta plattorna en och en för att veta om det funkar, det kan ju skilja 1mm på plattor i samma paket beroende på sortering.
 
nino nino skrev:
Ja du kan sätta kryss mellan plattorna, jag brukar bara sätta ner en del av krysset i fogen.
Du måste nästan mäta plattorna en och en för att veta om det funkar, det kan ju skilja 1mm på plattor i samma paket beroende på sortering.
Jag la plattorna på varandra för att se om
Det skilde något och det var möjligen någon millimeter det skilde på någon enstaka platta.
Har du alltså använt både nivåsystem och kryss samtidigt?
 
Man kan köra både nivåsystem och kryss Ja...

På golv kör jag själv nivåsystem och ögonmått men på vägg sättre jag in kryss/kilar för de ska hänga kvar till 100% där jag vill ha dem.
Använder inte nivåsystemet för att hålla fogbredderna alltså.
 
  • Gilla
Anniwa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.