E EmelieW skrev:
Ser nu i en folder för nyproduktion att man kan ställa upp den minsta pumpen till 8kW. Någon som vet hur man gör och om det kan gynna att den värmer vattnet fortare?
Man ändrar/tar bort spärrbandet i meny 7.1.3.1. Vid leverans maxar kompressorn på 90 Hz, men den kan köras upp till 118 Hz och ger då ett par kW extra. Det enda problemet med höjningen lär vara att utlovade ljuddata inte kan hållas.

Min S1255-6 går oftast på 55 Hz eller ca 1 kW el (ca 3 kW värme) när den är i varmvattenmode. Har aldrig fått slut på varmvatten. Det är möjligt att den gasar på mer i varmvattenmode ifall det samtidigt är ett högt värmebehov, men då mitt hus är värmesnålt har värmepumpen aldrig hamnat i den sitsen. Elspetsen har endast använts vid driftstörningar.

Som skrivits på många ställen tidigare i tråden tror jag det är någon typ av installationsfel som är problemet och jag tror inte borttaget spärrband kommer att lösa varmvattenbristen.
 
  • Gilla
EmelieW
  • Laddar…
Ok, då måste det vara en 3-fas maskin. Undrar då som flera i tråden om det kanske är installationen som är lite bristfällig.
 
D rob_t_j72 skrev:
Ok, då måste det vara en 3-fas maskin. Undrar då som flera i tråden om det kanske är installationen som är lite bristfällig.
Ska kolla upp det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag tror problemet är "by design". Dvs, de drygt 200 literna 45-50-gradigt vatten räcker helt enkelt inte längre och värmepumpen är för klen för att värma mer vatten i 'realtid'.
Visst kan man öka på marginalen lite genom att höja temperaturen i tanken och tillåta mer elspets, men det bästa är kanske att undvika att duscha drygt 15 minuter i sträck?
 
useless useless skrev:
Jag tror problemet är "by design". Dvs, de drygt 200 literna 45-50-gradigt vatten räcker helt enkelt inte längre och värmepumpen är för klen för att värma mer vatten i 'realtid'.
Visst kan man öka på marginalen lite genom att höja temperaturen i tanken och tillåta mer elspets, men det bästa är kanske att undvika att duscha drygt 15 minuter i sträck?
Det borde dock inte ta slut så abrupt som det gör. Temperaturen går ju dessutom ända ner till 15 grader.
Men jag håller med om att 15 minuter är en väldigt lång dusch. Har man kanske ett storspolande duschmunstycke så tömmer det ju en del.
I normalfallet brukar folk inte ha problem med detta, förutom de som har badkar eller "vattenfallsdusch" och då får man montera in en extra beredare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Den här värmepumpen är felkopplat. Därför tar det slut så fort.
 
Felkopplat Nja , det finns värme i huset och då är det inget fel på den delen, nu är det VV, till TS känn på ovansidan VP . 3:e röret från vänster varmvatten och 3:e röret från höger kallvatten och spola VV. Det ska inte kallna ner på VV-röret , gör det så , är det något som inte är som det ska i VP.
 
J jonaserik skrev:
Felkopplat Nja , det finns värme i huset och då är det inget fel på den delen, nu är det VV, till TS känn på ovansidan VP . 3:e röret från vänster varmvatten och 3:e röret från höger kallvatten och spola VV. Det ska inte kallna ner på VV-röret , gör det så , är det något som inte är som det ska i VP.
Alltså röret är felkopplat.
 
Det vet vi inget om ännu om det är så. TS måste själv kolla det med värmen på rören.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det vet vi inget om ännu om det är så. TS måste själv kolla det med värmen på rören.
Jag är hyfsad säkert på det. Tråkigt TS eftersom ingen respons från hans sida.
 
TS har nog kopplat loss från tråden, den vart lite för kompliserad av alla inlägg ( 95 st före oss ) och en del inte relevanta får frågan. Men hen kanske kommer tillbaka med info om vad det var.
 
Vad är det ni inte fattar.
Ni har ju spolat slut på vv.
0.2l/sek
15min
180liter.
Om beredare bara är på 180 liter då är det slut.
Sluta gnäll på värmepumpen, ska du ha detta höga uttag så får du köpa en el beredare att spetsa med. Tyvärr kan nog inte din installatör detta då han varit hoss dig 2 gånger och inte sagt till dig att du inte kan tokspola med vv.
 
L lordi skrev:
Det borde dock inte ta slut så abrupt som det gör. Temperaturen går ju dessutom ända ner till 15 grader.
Men jag håller med om att 15 minuter är en väldigt lång dusch. Har man kanske ett storspolande duschmunstycke så tömmer det ju en del.
I normalfallet brukar folk inte ha problem med detta, förutom de som har badkar eller "vattenfallsdusch" och då får man montera in en extra beredare.
Som vi förstod det så skulle det inte vara några problem att fylla ett normal badkar och sedan duscha eftersom värmepumpen skulle värma och pytsa in vatten vartefter.
 
J jonaserik skrev:
Felkopplat Nja , det finns värme i huset och då är det inget fel på den delen, nu är det VV, till TS känn på ovansidan VP . 3:e röret från vänster varmvatten och 3:e röret från höger kallvatten och spola VV. Det ska inte kallna ner på VV-röret , gör det så , är det något som inte är som det ska i VP.
Ska testa detta och se. Borde det inte märkas när man spolar vatten ur kranen? Om det är felkopplade kommer det då inte varmt vatten ur kranen fast det ska vara kallt? Enligt återförsäljaren så kommer felmeddelande upp om den skulle vara felkopplade.
 
E ESM81 skrev:
Vad är det ni inte fattar.
Ni har ju spolat slut på vv.
0.2l/sek
15min
180liter.
Om beredare bara är på 180 liter då är det slut.
Sluta gnäll på värmepumpen, ska du ha detta höga uttag så får du köpa en el beredare att spetsa med. Tyvärr kan nog inte din installatör detta då han varit hoss dig 2 gånger och inte sagt till dig att du inte kan tokspola med vv.
Det är nog du som fattar nada!
Jag installerar flera såna på ett år och vet hur den fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.