Hej! Har en tomt med ca 450 m2 gräsmatta, relativt okomplicerad. Endast en ca 50 cm och 50 cm lång lutning som är medelbrant och egentligen inte behöver klippas. En ca 1m bred stengång som gräsklipparen behöver korsa för att klippa en mindre gräsplätt (markerad med svart i bilden). I övrigt är allt sammanhängande.

Har bestämt mig för att köpa robot och det blir en Husqvarna. Var i deras butik idag och fick två rekommendationer: 305 och 405X. Enligt säljaren är GPS och smartphone-koppling i princip enda skillnaden (utöver kosmetiska saker som LED-lampor).

Prisskillnad på 8000 kr (11900 vs 19900). Jag betalar gärna extra för en bättre produkt, men kommer GPS och mobilstyrning verkligen tillföra något?

Tacksam för tips!
Addoh
 
  • Satellitbild av tomt med hus, tydlig gräsmatta, stengång och en mindre gräsplätt markerad med svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske att den nedre delen i bild är lite krångligt, ganska smalt och tre träd på rad.
 
Jag tror inte du har någon nytta klippmässigt av GPS på den ytan. Skulle vara om du ser nytta av det stöldmässigt eller så.

Mobilstyrning kan bara du svara på. Personligen väljer jag bara klippare med full Connect då vi dels har stor tomt men också att det är mer praktiskt för oss att skicka in/ut klipparen med mobilen än att springa efter den och göra det. Då har vi totalt en hektar trädgård att hantera. Hade vi bott i stan med ”vanlig” villatomt är jag tveksam till att vi gått på x-modellerna. Visst är det mer coolt med x, men i ärlighetens namn är det mycket pengar för lite lull om man inte verkligen har ett behov av det.
 
  • Gilla
gusse99 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag lutar åt 305. Den verkar ha de flesta viktiga funktionerna. Är det någon skillnad i byggkvalitet/material mellan X-serien och icke-X?
 
Jag har en 430X. Jag skulle inte vilja ha en model utan mobilstyrning. Dock så kör jag sällan fasta klippscheman utan startar den on the fly vid behov och även parkerar den vid behov. Skulle bli ett jäkla rännande efter klipparen för mig.
Men det flesta verkar köra fasta scheman då ger mobilstyrning inte lika mycket mervärde.
 
Automower 305 har Connect@home, dvs bluetooth-förbindelse, ej att jämföra med Automower Connect som nyttjar mobilnätet.

Byggkvalité/material - en fråga som bara konstruktörerna på HQ kan svara på.
 
Jag har en gammal 310 och ca 500 m2 gräsmatta och jag har aldrig saknat uppkoppling. Jag förstår att ni som har lyxen att ha stora tomter ser fördelar men jag kör min endast på schema. Jag vill ha en robot för att klippningen ska sköta sig själv utan min inblandning och då känns det lite onödigt med uppkoppling. Oftast jobbar den nattskift också så jag ser den bara i laddningsstationen. Det händer väl att den kör fast ibland men det tar inte så många sekunder att hitta den på min lilla gräsmatta.

Sen kan man tycka att det är en kul grej men det är ju en helt annan sak.
 
Jag stod inför samma val som du mellan 305 och 405X. Jag landade på att ta en 405X då den går att uppdatera hemma utan att åka till återförsäljare. Det finns också en inbyteskampanj på 405X där man får 3000 rabatt om man lämnar sin gamla klippare. Så 5000kr för Connect, GPS , stöldskydd samt FOTA kändes som bra funktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.