Nu är jag igång med rördragningen i mitt frånluftprojekt...

Som vanligt är det trångt, och det behövs mycket böjjar och annat för att komma runt i huset på sina ställen.

Är den någon som har koll på om det går bra att emellanåt använda flexkanal för att komma runt. Där alternativet är ett antal böjar upp och ned. Vilka är fördelarna/nackdelarna med flexkanal?

Flex:
Mycket lättare att dra
Priset blir billigare totalt sett
Högre tryckfall?
Mindre täthet?
Bullrigare?
Mindre hållbara?

Exempel:
Drasut 100-500 mm - Ventilationsbutiken på nätet - Ventilation, värme och kyla för din bostad!
 
Lite svar på dina frågor, är min egna åsikt om dessa produkter:

-> Mycket lättare att dra
Inte alltid, flexslangen går inte att böja hur som helst.

-> Priset blir billigare totalt sett
Blir billigare om man ersätter svår kombinationer av böjar annars dyrare.

-> Högre tryckfall?
Inte nämvärt högre om du inte drar runt flexeien en massa lustiga böjar hit och dit.

-> Mindre täthet?
Skall vara i princip samma täthet i dessa som övriga detaljer, alltså ingen skillnad.

-> Bullrigare?
Så länge du inte har valt för lite dimension så ger dom inte mer ljud än vad en böj kan ge.
Finns även möjlighet att välja flexibel ljuddämpare (AcuComp tror jag dom heter hos Lindab) om du vill ha lite extra ljuddämpning.

-> Mindre hållbara?
Här kommer då största nackdelen tycker jag, den dagen man skall rensa systemet finns stor risk att man råkar köra renslinan tvärs igenom flexslangen.

Tänk som vanligt på att alla böjar och knixar gör att din fläkt får gå lite hårdare.
 
FrittDrag_II skrev:
-> Bullrigare?
Finns även möjlighet att välja flexibel ljuddämpare (AcuComp tror jag dom heter hos Lindab) om du vill ha lite extra ljuddämpning.
Tänk dock på var Flexi dämparna placeras de läcker mer ljud till omgivningen än vanliga ljussämpare och kanaler , men de är effektiva som ljuddämpare i kanalsystemet.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.