100-150h för en person är väl mer normalt för ett badrum.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Är de klara och blev det bra?
I så fall hade jag sagt att jag vill ha en korrekt faktura eftersom denna vet vi båda är bluff. Nästa faktura ska vara väldigt bra till min fördel, annars polisanmäler jag.

Håller de fortfarande på.
Blir det bra? Så samma som ovan.
Blir det inte bra, så fråga om de håller med om att ni bör bryta avtalet genast. Och till ekonomiskt bra för dig. Annars polisanmälan.

Något i den stilen hade jag nog gjort.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Enligt mig låter det här allvarligare än vad både TS och andra byggahusare verkar göra.

Så som TS skriver verkar det vara ett solklart fall av systematiskt bedrägeri. Självklart kan alla begå misstag men inte så mycket som TS beskriver.

Jag har dålig koll på köparens skyldigheter och vad ni har för kontrakt men jag hade bett dem att omedelbart packa ihop sina saker och inte komma tillbaka. Be dem skicka en slutfaktura och betala den för att ha sitt på det torra.

Efter det hade jag nog ta mig fan undersökt om det är värt att vidta rättsliga åtgärder. Jag hade, beroende på vad de hunnit göra, även funderat över att anlita en besiktningsman. Är de så oseriösa att de upprepade gånger försöker begå bedrägeri så hade jag inte litat fullt ut på deras kompetens.
 
  • Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Sedan är det ju frågan, vad EXAKT köpte ni för det fasta priset?

Om det faktiskt står speccat i avtalet att ni bara köpte 450 timmars arbete till fast pris, och att överskjutande timmar tillkommer - ja då gäller det.

Man får se det lite som taxi. Köper man 3 timmar fast pris taxifärd, och taxifärden tar 4 timmar, ja då är det ordinarie taxa för den sista timmen. Köper man istället en resa från A till B för fast pris, då kan man ju inte lägga på bara för att det tog längre än beräknat. Då gäller ju det fasta priset.

Så det gäller att granska avtal noga och tänka efter exakt vad det är för något man köper, dvs vad som ingår i det fasta priset. Är det hela jobbet, eller är det ett speccat antal timmar jobb.

Samma med material, om material ingår i det fasta priset, så får man ju se till att materialåtgången antingen är "obegränsad" - dvs att även om jobbet skulle kräva lite mer material så ingår det i fasta priset. Eller se till att den speccade materialåtgången räcker för jobbet man tänkt sig.
Så fort materialåtgången går utanför det speccade så har företaget rätt att ta ut extra betalt - för det ingår ju inte i det fasta priset.
Tack!
Fastpriset gäller att bygga badrummen. Att det motsvarar 450 timmar har jag räknat fram till genom att dividera totalsumman med deras timpris för de tillkommande timmarna de vill ha betalt för.
 
  • Gilla
Parjonasp
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Är de klara och blev det bra?
I så fall hade jag sagt att jag vill ha en korrekt faktura eftersom denna vet vi båda är bluff. Nästa faktura ska vara väldigt bra till min fördel, annars polisanmäler jag.

Håller de fortfarande på.
Blir det bra? Så samma som ovan.
Blir det inte bra, så fråga om de håller med om att ni bör bryta avtalet genast. Och till ekonomiskt bra för dig. Annars polisanmälan.

Något i den stilen hade jag nog gjort.
Vi närmar oss slutet, det mesta är kaklat.
Det ser ut som det som är gjort är gjort med kvalitet.
 
F
O oscrug skrev:
Tack!
Fastpriset gäller att bygga badrummen. Att det motsvarar 450 timmar har jag räknat fram till genom att dividera totalsumman med deras timpris för de tillkommande timmarna de vill ha betalt för.
Då låter det som om du gjort rätt för dig med god marginal. Saken med fastpris är just att det är ett fast pris för en specificerad leverans. Är den specifikationen så pass detaljerad (tex halvförband) så kan och skall du naturligtvis inte betala extra för det. Har dom hävdat och fått igenom andra tillägg?

Håll slutbetalningen av sista fakturan och gå igenom allt material och alla fakturor igen för du har säker missat nåt. Och fråga för all del hur ni skall reglera, dvs hur mycket som skall dras av på sista fakturan för att ni fått lägga xx timmar på att gå igenom och bemöta deras blufförsök. Men det kan bli dålig stämning så se till att dom är så pass klara med arbetet att ni kan hantera det faktum att dom kanske inte kommer tillbaka.
 
  • Gilla
bengan1938 och 4 till
  • Laddar…
Ta in en konsult som kollar upp så de gjort rätt för sig innan ni går vidare... De låter fuffens...
 
  • Gilla
MmeMim och 4 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Tack!
Fastpriset gäller att bygga badrummen. Att det motsvarar 450 timmar har jag räknat fram till genom att dividera totalsumman med deras timpris för de tillkommande timmarna de vill ha betalt för.
Hur många tillkommande timmar har de fakturerat?
 
nikasp
K kindvall skrev:
Bara deras första "tidsbudget" på 450h låter ju i överkant.
Det innebär 225h per badrum.
Om man utgår från Byggahus estimat hamnar man på ca 130-140h totalt
[länk]
Om det görs 2 badrum borde det också finnas samordningsvinster. När tätskiktet härdar kan man gå på nästa rum utan att behöva åka därifrån till ett annat jobb.
Vårt helkaklade badrum på 6 kvm som gjordes från scratch gick på 18 arbetsdagar och vissa väldigt långa, gissar på snitt 10 tim plus tillfällen då elektriker eller rörmokare också varit på plats. Tippar på att kanske 225 är rimligt men knappast 750/2.
 
  • Gilla
Leif Larson
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga om två badrum.

Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...

Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.

Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.

Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.

Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.

Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.

Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..

Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.

Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
Om det ens är i närheten av det du försöker beskriva finns all anledning att börja granska arbetet så att det är korrekt utfört till att börja med. Har du tagit bilder när tätskiktet är monterat innan kakling? Lägg upp dessa här.
Det är ganska vanligt att man lämnar ett fast pris på badrum. Tyvärr är det så att oförutsedda saker kan komma fram efter rivning. Då får man noga förklara för kunden varför man inte kunde förutse det man nu upptäkt. Då brukar kunden förstå och acceptera ÄTA arbeten.
I det fasta priset brukar allt utom kakel och porslin ingå. Dvs. Allt material som krävs förutom just kakel och porslin.
Jag har nog aldrig hört någon som lämnar ett fast pris på endast arbetskostnaden när det gäller badrum.

Det skulle vara spännande att se hur du kommit fram till 450 timmar. Vilken Tim debitering har du utgått ifrån?

Har du kollat upp firman innan du anlitade dem? Finns ansvarsförsäkring, certifikat plattsättare, elektrikern, rörmokare? Har dom lovat dig våtrumsintyg?

Nu har jag inte en susning om vad det innebär att renovera dina 2 badrum och vad som egentligen ingår i de 450 timmarna som du räknat fram.
Om vi leker med tanken att de olika hantverkarna som krävs för att renovera ett badrum i snitt tar 500 kr/Tim+ moms. Då har du fått en offert på 112 500 kr + moms / badrum för enbart arbetskostnaden.
Det känns verkligen som det ligger en hund begraven. Blir otroligt nyfiken bara på rörmokarens materialfakturor till dig.
Du nämner att åtgången på just våtrumsfolie är enorm. Hur fasiken ser materialfakturorna ut från el och rör kan man ju undra.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Räkna ut timkostnad på ett fast pris och jämföra är inget bra .

Har du ett fast pris så spelar det ingen roll hur lång tid det tar
Hantverkaren kan ju lika gärna säga att det tar 1500 timmar , då är ju timkostnaden jättelåg. Antingen har du timpris och kör löpande , eller så har du fast pris och vet vad du skall betala för projektet .

Man kan inte få både och
 
Tycker du ska ta ett prat med ditt hemförsäkringsbolag och kanske lägga en timme på en jurist. Det där är inte alls ok.
Jag har precis avslutat en större entreprenad ang badrum och tvättstuga. Stambyte, helt nytt wc, totalrenovering drygt 30 m2. Innan vi skrev under hade vi fått ett fast pris, slutdatum, en betalplan där fakturering skedde stegvis när vissa moment var klara, och ett kontrakt som även innehöll info om försäkringar och vad som skulle ske om tidplanen sprack. Utöver det bra rabatt på material och badrumsmöbler som beställts separat, dvs kostnaden var känd innan.
Det fungerade exemplariskt. Summa på fakturor stämde exakt med planen och jobbet är femstjärnigt.
Men jag etade rätt entreprenör ganska länge och hade en tydlig kravspec. Jag skulle inte våga anlita på löpande räkning när det handlar om de summorna.


O oscrug skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga om två badrum.

Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...

Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.

Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.

Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.

Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.

Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.

Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..

Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.

Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
 
  • Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!
Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
Antingen köper man på fast pris, med noggrann och låst spec. Eller på löpande räkning, men då är man byggledare själv och kollar allt tider, material m.m.

Många har inte tid och ork med vare sig en noggrann spec eller att övervaka. Då får man räkna med risken att bli blåst.
 
  • Gilla
Ra11e
  • Laddar…
P
O oscrug skrev:
Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.
Kontra med att ni har ändrat er och inte vill betala det pris som ni avtalade om utan ett lägre eftersom det blev jobbigare och mer komplicerat att granska fakturorna.
 
  • Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga om två badrum.

Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...

Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.

Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.

Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.

Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.

Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.

Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..

Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.

Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?

Om det står i specen att de ska kakla halvförband och beräknade timmar, men det visar sig vara ”jobbigare”, så är det ändå offerten som gäller. Stå på er och bestrid fakturorna som verkar oriktiga.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.