16 488 läst · 76 svar
16k läst
76 svar
Laddstationer i gemensamhetsgarage, Samfällighet
Samfälligheten har krav på att underhålla anläggningarna i anläggningsbeslutet (samfällighetslagen). Är det ett 40 år gammal elcentral bör ju denna kunna "uppgraderas" inom anläggningsbeslutet. Precis som många föreningar bytt från central-antenn till fiber inom samma anläggningsbeslut.
Skulle man kunna skapa ett "affärsområde" inom föreningen som sedan hyr ut laddboxar till de som hyr dessa? Utan att röra ett befintligt anläggningsbesult?
Skulle man kunna skapa ett "affärsområde" inom föreningen som sedan hyr ut laddboxar till de som hyr dessa? Utan att röra ett befintligt anläggningsbesult?
Vi har installerat hos oss, vi ersatte all gammal el i garagen med nytt ur elsäkerhetssypunkt. Garagen var 45 år gamla.
Så nu har alla fastigheter en laddbox med motorvärmaruttag.
Vi började med en info möte där vi presenterade olika förslag, och vi märkte redan där att många ville ha detta.
Installationen gick på ca 20´ per box, som vi lånade upp, sedan fick vi bidrag med hälften från Naturvårdsverket. Vi valde Charge-Amps boxar.
Så nu har alla fastigheter en laddbox med motorvärmaruttag.
Vi började med en info möte där vi presenterade olika förslag, och vi märkte redan där att många ville ha detta.
Installationen gick på ca 20´ per box, som vi lånade upp, sedan fick vi bidrag med hälften från Naturvårdsverket. Vi valde Charge-Amps boxar.
Får jag fråga hur ni byggde upp infrastrukturen bakom laddboxarna? Ersatte ni gamla 1-fas matningar rakt av med nya 1-fas eller 3-fas? Och finns det andra förbrukare på samma grupper t.ex. uttag/belysning eller är det separata grupper för laddboxarna?Y yps skrev:
Jag sitter i nästan samma sits och klurar på lösningar. Ett stämmobeslut för att uppdatera anläggningsbeslutet känns avlägset men att byta ut drygt 40 år gammal el som rent underhåll känns som att det går att motivera.
Väcker en tråd till liv: Nu har det börjat diskuteras på "högre ort", många samfälligheter vill införa möjlighet att få till laddplatser, men många av de gamla anläggningsbesluten innefattar inte el överhuvudtaget, andra har skrivet vilken el det gäller (tex enbart värmare/belysning) varvid införande av laddplatser kräver att alla medlemmar uttryckligen säger ja till ändringen, även om man ser till att göra det så att var och en betalar för sitt nyttjande.
Jag hoppas för er skull att man snart kommer till beslut i denna fråga, då det ju gäller väldigt många samfälligheter med gemensamma parkeringar.
Jag hoppas för er skull att man snart kommer till beslut i denna fråga, då det ju gäller väldigt många samfälligheter med gemensamma parkeringar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Politikerna är ju väldigt pigga på att få fler laddplatser. Så om det visar sig att detta är en stor bromskloss lär det bli regeländringar. Jag har dock svårt att se varför någon skulle vara emot laddplatser om de inte blir drabbade ekonomiskt.
Men detta gäller ju bara om man bildar en ny samfällighet eller en ekonomisk förening. Problemet är ju att normalt har den befintliga samfälligheten troligen redan en befintlig anläggning för belysning och kanske motorvärmare. Det mest ekonomiska i det fallet är ju att byta ut t.ex. motorvärmaruttagen mot ladduttag och då har man genast dragit på sig en kostnad, som alla måste dela på. Ökade kostnader kan ju även vara nytt " starkare" abbonemang, grävning, elinstallation och en hel del till även om det bara är nyttjarna som betalar den förbrukade elenergin.D Daniel 109 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Det tror jag också att man gärna vill från politiskt håll. Men det kommer nog inte vara en lätt knut att lösa, för den kräver sannolikt inskränkningar i äganderätten.D Daniel 109 skrev:
Min gissning (eller mitt förslag kanske) är att man skapar ett standardärende hos Lantmäteriet där samfälligheter tillåts få ett tillägg till anläggningsbesluten till en kraftigt reducerad kostnad. Och kanske också en specialparagraf i lagen om hur vissa avgifter får debiteras extra.
Jag misstänker dock att en sådan fråga är på tok för verklighetsnära för att locka miljöpolitiker.
Jag tror inte det kommer komma några specialregler för att kunna lägga till laddboxar i en befintligt anläggningsbeslut även om det säkert hade vart önskvärt.
Det finns tyvärr viktigare lagändringar att prioritera i dagsläget. Prioriteringarna kan ju dock ändras snabbt men jag tror det är ett problem som löser sig av sig själv i sinom tid. Är det tillräckligt viktigt för folk generellt så löser man det på något sätt och är det inte tillräckligt viktig så hör det ju till en gemensamhetsanläggnings natur att det inte ska kunna gå att tvinga igenom. Laddbox måste ju vara av väsentlig betydelse för fastigheten för att kunna tvinga igenom ett sånt beslut. Och eftersom anläggningslagen är en lagstiftning som anpassar sig ”automatiskt” med tiden så kommer laddboxar bedömas som väsentligt för en fastighet när marknaden, alltså typ en övervägande majoritet av befolkningen, bedömer att det är nödvändigt för dom eller alltså när folk generellt sett är redo för det. Något förenklat är det så det fungerar. Att stressa på denna process med div. lagändringar och incitament tror jag inte på, marknaden måste få bestämma detta även om tyvärr lagstiftningen oftast anpassas lite långsammare än verkligheten i såna här fall. Årsavgiften samt kostnader för anläggande mm. påverkas ju av detta och indirekt så påverkas ju då bankernas säkerhet i fastigheterna då tex årsavgiften har legalförmånsrätt framför bankernas fodran. Det innebär ju att om man tvingar in fastigheter samtidigt som det inte bedöms som väsentligt och inte värdehöjande för fastigheten så försämras bankernas säkerhet i lånen för fastigheterna då avgiften blir större än vad den borde ha varit.
Men visst kommer ett kosta mycket för många att ompröva anläggningsbesluten men jag tror inte staten kommer jobba ihjäl sig för att lösa det så folk får göra det billigare och staten således går miste om pengar på något sånt här enkelt problem som det faktiskt redan finns ett fungerande system för....
Bara några egna funderingar kring detta från min sida.
Det finns tyvärr viktigare lagändringar att prioritera i dagsläget. Prioriteringarna kan ju dock ändras snabbt men jag tror det är ett problem som löser sig av sig själv i sinom tid. Är det tillräckligt viktigt för folk generellt så löser man det på något sätt och är det inte tillräckligt viktig så hör det ju till en gemensamhetsanläggnings natur att det inte ska kunna gå att tvinga igenom. Laddbox måste ju vara av väsentlig betydelse för fastigheten för att kunna tvinga igenom ett sånt beslut. Och eftersom anläggningslagen är en lagstiftning som anpassar sig ”automatiskt” med tiden så kommer laddboxar bedömas som väsentligt för en fastighet när marknaden, alltså typ en övervägande majoritet av befolkningen, bedömer att det är nödvändigt för dom eller alltså när folk generellt sett är redo för det. Något förenklat är det så det fungerar. Att stressa på denna process med div. lagändringar och incitament tror jag inte på, marknaden måste få bestämma detta även om tyvärr lagstiftningen oftast anpassas lite långsammare än verkligheten i såna här fall. Årsavgiften samt kostnader för anläggande mm. påverkas ju av detta och indirekt så påverkas ju då bankernas säkerhet i fastigheterna då tex årsavgiften har legalförmånsrätt framför bankernas fodran. Det innebär ju att om man tvingar in fastigheter samtidigt som det inte bedöms som väsentligt och inte värdehöjande för fastigheten så försämras bankernas säkerhet i lånen för fastigheterna då avgiften blir större än vad den borde ha varit.
Men visst kommer ett kosta mycket för många att ompröva anläggningsbesluten men jag tror inte staten kommer jobba ihjäl sig för att lösa det så folk får göra det billigare och staten således går miste om pengar på något sånt här enkelt problem som det faktiskt redan finns ett fungerande system för....
Bara några egna funderingar kring detta från min sida.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 487 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 487 inlägg
Jag förstår egentligen inte problemet. Det är ju bara att prata ihop sig i samfälligheten och ansöka om en förrättning där anläggningsbeslutet omprövas till att inkludera laddboxar om det nu är det som man vill. Det är ju just så som lagen anger att det ska fungera.
Exakt, problemet är väl dock om någon inte vill.Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Problemet är väl att det nu är ett för stort ingrepp i de andra medlemmarnas äganderätt för att tvinga fram en ordning där laddinfrastruktur ska ingå. Och då hindras man de facto som enskild att skaffa sig elbilsladdare på ett rimligt enkelt sätt.
Den dag billaddning blir något ”alla”garageinnehavare efterfrågar blir det alltså inget stort problem, men till dess kommer det vara kasst att vilja ha elbil om man är utlämnad till samfälld parkering.
Den dag billaddning blir något ”alla”garageinnehavare efterfrågar blir det alltså inget stort problem, men till dess kommer det vara kasst att vilja ha elbil om man är utlämnad till samfälld parkering.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 487 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 487 inlägg
Det ser jag inte som ett problem utan snarare som något bra med lagstiftningen. Bara för att enstaka hushåll vill ladda sin bil på ett bekvämt sätt ska inte de andra hushållen tvingas betala för det.Nötegårdsgubben skrev:Problemet är väl att det nu är ett för stort ingrepp i de andra medlemmarnas äganderätt för att tvinga fram en ordning där laddinfrastruktur ska ingå. Och då hindras man de facto som enskild att skaffa sig elbilsladdare på ett rimligt enkelt sätt.
Den dag billaddning blir något ”alla”garageinnehavare efterfrågar blir det alltså inget stort problem, men till dess kommer det vara kasst att vilja ha elbil om man är utlämnad till samfälld parkering.