Jag har en Ölandsstuga från 1911. Den är byggd med skiftesverkteknik. Ständare av ek, Eksyllar och 3’furuplank. Den östra gaveln har flera dåliga plank nertill med övre delen är ok. Jag tänkte man kan lyfta övre delen av gaveln och byta ut de nedre dåliga planken. Kanske även reparera ett parti av eksyllen. Men hur gör man enklast? Planken måste ju plockas ur och i ständarnas fack bl.a.
 
  • Ölandsstuga från 1911 med rödmålad fasad, vitkantade fönster och synlig skiftesverkteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ElisaJohnsson
  • Laddar…
Fint hus!
Borde det inte gå att relativt enkelt ta loss de nedre 1-2 skiftena som sitter mellan takstolarna? (Strax ovanför nedervåningens fönster alltså.) De kan ju inte vara iträdda ständare? Sedan lyfta ur alla skift under. Byta/reparera det som är dåligt, och så trava tillbaka dem i samma ordning som de togs ur.
 

Bästa svaret

Oldboy Oldboy skrev:
Fint hus!
Borde det inte gå att relativt enkelt ta loss de nedre 1-2 skiftena som sitter mellan takstolarna? (Strax ovanför nedervåningens fönster alltså.) De kan ju inte vara iträdda ständare? Sedan lyfta ur alla skift under. Byta/reparera det som är dåligt, och så trava tillbaka dem i samma ordning som de togs ur.
Smart! Det funkar nog. Då slipper jag såga ur någon ständare. Tack!
En annan fråga. Vi tänkte ev. bygga en dörr (till utbyggnad/toa och flytta fönstret på den gaveln. Hur gör man då med skiftet?
 
Det gamla virket har nog krympt färdigt, men iom att du byter syll och några skiften nertill så kommer det nog att sätta sig lite så samma princip med urholkade ständare behövs nog vid dörrposterna. Det är samma princip som för timmerhus.
 
  • Gilla
StefaniB
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det gamla virket har nog krympt färdigt, men iom att du byter syll och några skiften nertill så kommer det nog att sätta sig lite så samma princip med urholkade ständare behövs nog vid dörrposterna. Det är samma princip som för timmerhus.
På husets längssidor har det också bildats en del springor som jag hoppas få ihop genom att lyfta successivt nerifrån med domkraft och fylla i med smal planka långt ner. Alternativt byta sålig planka till ny. Men här ligger väl alla skiften i ständarspår(?). Hur ersätter/kompletterar man dessa skiften?
 
StefaniB StefaniB skrev:
På husets längssidor har det också bildats en del springor som jag hoppas få ihop genom att lyfta successivt nerifrån med domkraft och fylla i med smal planka långt ner. Alternativt byta sålig planka till ny. Men här ligger väl alla skiften i ständarspår(?). Hur ersätter/kompletterar man dessa skiften?
Röd stuga med slitet zinkplåttak, omgiven av andra byggnader och en vindkraftverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tittade i klassikern Så renoveras torp och gårdar, och där finns ett kort stycke om skiftesverk, men tyvärr inte ett ord om hur man faktiskt renoverar dem... :rolleyes:

Det räcker inte att dreva med tjärat lindrev mellan planken?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tittade i klassikern Så renoveras torp och gårdar, och där finns ett kort stycke om skiftesverk, men tyvärr inte ett ord om hur man faktiskt renoverar dem... :rolleyes:

Det räcker inte att dreva med tjärat lindrev mellan planken?
Läste just också i den boken
Jo dreva tänkte jag göra men på några ställen glipar det ett par cm mellan planken så där måste jag försöka få ihop dem först. Men man kan kanske såga ut lite ur insidan på en ständare så man kan byta nedersta plankan och sen sätta tillbaka biten.
Fast sen är det ju det där med dymlingarna också...
 
StefaniB StefaniB skrev:
glipar det ett par cm mellan planken så där måste jag försöka få ihop dem först
Kanske är det möjligt att såga till en iskarvningsbit, som kapas på mitten så att det går att lirka in den biten först som ska gå in i ständaren och sedan trycka in den sista halvan? Spika eller skruva fast är det bästa för framtida renovering, men om det inte fungerar så är väl lite lim på ena sidan också en möjlighet?

Finns det dymlingar så måste ju planken lyftas ur och i, och nya dymlingar sättas i de nya planken. Annars är risken att planken skevar och då blir det garanterat glipor.
Ett problem med att göra ingrepp i ständarna är att få dem tillräckligt styva/kraftfulla igen så att de klarar att hålla emot när en grov planka rör på sig, (t ex skevar, kupar, bågnar etc).

Ett modernt sätt att göra stolpar som fungerar enl samma princip som ständarna är att bara slå på breda reglar/grova brädor på sidorna av en stolpe/regel. De hanterar dock oftast klenare brädor, eller är huvudsakligen en utseendedetalj. Det går naturligtvis att limma fast sidorna, men då har man samma problem nästa ggn någon väggplanka behöver åtgärdas...
Dymlingarna gör hela väggfacket (planken) till ett stycke (tjock skiva). Helst bör man alltså kunna hantera/lossa ett helt väggfack åt gången. Dymlingar eller styrspår i syll och hammarband bör kunna gå att ha lite kortare så att det går att få i väggskivan igen. Alt kanske en trekantslist upptill kan behövas?
 
  • Gilla
StefaniB
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Kanske är det möjligt att såga till en iskarvningsbit, som kapas på mitten så att det går att lirka in den biten först som ska gå in i ständaren och sedan trycka in den sista halvan? Spika eller skruva fast är det bästa för framtida renovering, men om det inte fungerar så är väl lite lim på ena sidan också en möjlighet?

Finns det dymlingar så måste ju planken lyftas ur och i, och nya dymlingar sättas i de nya planken. Annars är risken att planken skevar och då blir det garanterat glipor.
Ett problem med att göra ingrepp i ständarna är att få dem tillräckligt styva/kraftfulla igen så att de klarar att hålla emot när en grov planka rör på sig, (t ex skevar, kupar, bågnar etc).

Ett modernt sätt att göra stolpar som fungerar enl samma princip som ständarna är att bara slå på breda reglar/grova brädor på sidorna av en stolpe/regel. De hanterar dock oftast klenare brädor, eller är huvudsakligen en utseendedetalj. Det går naturligtvis att limma fast sidorna, men då har man samma problem nästa ggn någon väggplanka behöver åtgärdas...
Dymlingarna gör hela väggfacket (planken) till ett stycke (tjock skiva). Helst bör man alltså kunna hantera/lossa ett helt väggfack åt gången. Dymlingar eller styrspår i syll och hammarband bör kunna gå att ha lite kortare så att det går att få i väggskivan igen. Alt kanske en trekantslist upptill kan behövas?
Hu utför man dymling av skiftesverk? De gamla dymlingarna är täljda och mäter ca30mm.
Borrar man uppifrån rakt igenom en bål/planka (de är 3tum) och ca halvvägs genom den underliggande? Eller borrar man halvvägs genom båda och sedan vänder den övre? Hur hittat man i så fall lättast exakt läge borrhålen? Tänkte använda fyrkantsdylingar. Men vilket mått?
 
StefaniB StefaniB skrev:
Hu utför man dymling av skiftesverk? De gamla dymlingarna är täljda och mäter ca30mm.
Borrar man uppifrån rakt igenom en bål/planka (de är 3tum) och ca halvvägs genom den underliggande? Eller borrar man halvvägs genom båda och sedan vänder den övre? Hur hittat man i så fall lättast exakt läge borrhålen? Tänkte använda fyrkantsdylingar. Men vilket mått?
Man märker ut exakta stället på hålet. För en amatör tror jag att det är enklast att göra med en avknipen tretumsspik som man slår in i ena plankan varefter man slår ihop plankorna litet så man får ett märke på andra plankan. Inte mer än att man kan dra ut spiken med hovtång. Sedan borrar man en bit in till var sida. Tälj åtminstone dymlingarna 8-kantiga så sitter de bättre än fyrkantiga.
 
  • Gilla
StefaniB
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man märker ut exakta stället på hålet. För en amatör tror jag att det är enklast att göra med en avknipen tretumsspik som man slår in i ena plankan varefter man slår ihop plankorna litet så man får ett märke på andra plankan. Inte mer än att man kan dra ut spiken med hovtång. Sedan borrar man en bit in till var sida. Tälj åtminstone dymlingarna 8-kantiga så sitter de bättre än fyrkantiga.
Tack för bra svar. Vad är lämpliga dimensioner för hål respektive dymling?

Jag har ”skålat” plankorna konvexa uppåt (enl. originalet). Helt tätt blir det förstås inte. Är det läge att dreva med lin (tjärat??) redan från början eller hur ska man få det tätt? (Tidigare har man drevat med jutesäckväv från insidan men det har trillat bort på de flesta ställena.) Det är ju tänkt att vara ett boningshus.
 
Skall du få det tätt måste du lägga någonting mellan stockarna innan du lägger ihop dem. Vad och hur mycket beror på passningen och den lokala traditionen.

Jag skulle hålla mig till samma dimension på dymlingshål som där är från förr. Prova mig fram till ett dymlingsmått som passar i hålet med lämplig friktion.
 
  • Gilla
StefaniB
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.